مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات رئیسه سندیکای لوله و پروفیل در گفت و گو با عصر ساختمان:

رکود صنعت ساختمان همه صنایع را درگیر می‌کند

عصر ساختمان- در ایران حدود ۱۱۰ واحد لوله و پروفیل فعال وجود دارد که با رکود کنونی صنعت ساختمان که در آن قرار داریم، ظرفیت تولید این محصولات کاهش یافته و در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ظرفیت تولید فعال است.

رکود صنعت ساختمان همه صنایع را درگیر می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    مهدی ابویی مهریزی عضو هیئت رئیسه سندیکای لوله و پروفیل و مدیرعامل گروه صنعتی آریاوا در گفت‌وگو با خبرنگار سایت عصر ساختمان به بررسی مشکلات صنعت ساختمان کشور پرداخت. وی با اشاره به موارد فوق افزود: نبود نقدینگی بر این رکود تاثیرگذار است و شرایط بازار مانع از این می‌شود که نقدینگی به سمت این صنعت بیاید و باید بگویم تنها سازمانی که در زمان حال نقدینگی دارد، بانک است که امیدواریم این سرمایه‌ها به سمت درستی هدایت شود.
    این عضو هیئت رئیسه سندیکای لوله و پروفیل همچنین در مورد وضعیت لوله و پروفیل گفت: در ایران حدود 110 واحد لوله و پروفیل فعال وجود دارد که با رکود کنونی صنعت ساختمان که در آن قرار داریم، ظرفیت تولید این محصولات کاهش یافته و در حال حاضر تنها  20 درصد ظرفیت تولید فعال است. 
    مدیرعامل گروه صنعتی آریاوا افزود: در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید شعار خروج از رکود بدون تورم مطرح بود که این مهم محقق نشد و همانطور که می‌دانید وقتی بخواهیم از رکود خارج شویم، ناخواسته تورم حداقلی ایجاد خواهد شد و نمی‌توان بدون تورم از رکود خارج شد. در این دو سال سیاست‌های انقباضی دولت موجب شده که تورم کنترل شود. اما  بدون ایجاد تورم امکان خروج از رکود وجود ندارد. این درحالی است که اقتصاد کشور به رشد مدنظر دولت و مجموعه‌های تولیدی نزدیک شده است. 
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدهای تولید فولاد در بدترین شرایط 20 سال گذشته قرار دارند و میلیاردها دلار برای خرید ماشین آلات مورد نیاز این صنعت هزینه شده اما متاسفانه در حال حاضر با عدم تقاضا روبه‌رو شده است‌.
    ابویی مهریزی گفت: مزیتی که نسبت به کشورهای خارجی داریم این است که انرژی ارزانی به اسم گاز داریم که  به ما اجازه می‌دهد قیمت تمام شده را به شدت پایین‌تر و رقابتی‌تر داشته باشیم. این در حالی است که با دامپینگی که طی چند ماه گذشته در چین اتفاق افتاد منجر به رشد اقتصادی منفی این کشور شد.
    وی افزود: ایران هم از این موضوع مستثنا نیست و این دامپینگ حدود سه میلیون تن فولاد را روانه کشور کرد که این امر باعث شد شرکت‌های تولید فولاد شرایط بدتری پیدا کنند و قیمت تمام شده با همه این مزیت‌هایی که به آن اشاره شد، نتوانست شرایط را بهبود بخشد.
    مدیرعامل گروه صنعتی آریاوا درباره مشکلات فولاد و پروفیل بیان کرد: نیروی انسانی، تسهیلات بالای بانکی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و دامپینگ چین باعث شد از سال 92 وضعیت نمودار فولاد نزولی شود و بازار به کف قیمتی خود برسد. افزون بر این، در حال حاضر شاهد سقوط قیمت نفت و بالا رفتن دلار هستیم و این مهم نشان دهنده این است که در سال 2016 دلار آمریکا به عنوان ارز قدرتمند در دنیا ظاهر خواهد شد. از سوی دیگر، با کاهش قیمت ارز در جهان روبه‌رو هستیم و زمانی که  در کشور چرخ  اقتصادی درست نچرخد بر روی این جریان تولیدی داخلی تاثیرگذار خواهد بود.
    وی در خصوص آمار تولیدی شهرک‌های صنعتی نیز گفت: شهرک‌ صنعتی شمس آباد با 30 درصد ظرفیت تولید و واحدهای صنعتی در لیا قزوین با 20 درصد ظرفیت تولید مشغول به کار هستند و در صنعت لوله و پروفیل حدود 10 تا 12 واحد تولیدی مجبور به تعطیل شدند‌.
    عضو هیئت رئیسه سندیکای لوله و پروفیل در ادامه به بالا بودن تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: باید بگوییم تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی 24 درصد است در صورتی که واحد تولیدی موظف به پرداخت بیمه، مالیات و ارزش افزوده است و به عنوان یک شرکت حقوقی باید جوابگوی ارگان‌های مرتبط باشد.
    وی در ادامه تصریح کرد: واحدهای بازرگانی کمک واحدهای تولیدی هستند ولی امروز می‌بینیم واحدهای بازرگانی نیز عملکردی مشابه بانک دارند که این مهم خود باعث تضعیف واحدهای تولیدی می‌شود.
    ابویی مهریزی با اشاره به مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بیان کرد: واحدهای تولیدی مجبور به فروش محصولات زیر قیمت هستند و این مهم دست دلالان را در بازار باز می‌کند که محصولات را ارزان خریده و به بالاترین قیمت بفروشند.
    مدیرعامل گروه صنعتی آریاوا با اشاره به مالیات‌های گمرکی گفت: واحدهای تولید فولاد مالیات سنگینی پرداخت می‌کنند در صورتی که باید بگوییم این صنعت شفاف است و وزن این کالاها بیش از 20 تن بوده و کالای قاچاق نیست که غیر قانونی از مرز وارد شود و همچنین  ارزش افزوده آن پرداخت شده است.
    وی گفت: صنعت ساختمان تمام صنایع وابسته را تحت الشعاع قرار می‌دهد. برای احداث یک بنا ما به بتن، میلگرد، سیمان و غیره نیازمندیم و رکود در صنعت ساختمان تمام این صنایع را درگیر می‌کند. وی افزود: نبود نقدینگی بر این رکود تاثیرگذار است و شرایط بازار مانع از این می‌شود که نقدینگی به سمت این صنعت بیاید و باید بگویم تنها سازمانی که در زمان حال نقدینگی دارد، بانک است که امیدواریم این سرمایه‌ها به سمت درستی هدایت شود. 
    ابویی مهریزی با اشاره به باز شدن سوئیفت بیان کرد: نیاز تسهیلات ریالی از بانک‌ها  کم می‌شود و واحدهای تولیدی و بازرگانی بیشتر از محل ارزی از بانک‌ها کمک می‌گیرند. بانک‌ها نرخ سپرده‌ها را پایین آورده و سپرده‌های بلوکه شده به بخش تولید و بورس تزریق می‌شود. وی درباره صادرات گفت: پروفیل و لوله  بیشتر به کشورهای افغانستان، ترکمنستان ارمنستان، عراق، کویت و امارت صادر می‌شود. 
    مدیرعامل گروه صنعتی آریاوا تصریح کرد: واحدهای تولیدی باید تسهیلات بانکی مناسب با تولید خود و مواد اولیه ارزان را در اختیار داشته باشند تا به صادرات محور شدن آنها کمک کند. همانطور که می‌دانید وقتی مواد اولیه کالایی خریداری و ارزش افزوده آن پرداخت می‌شود، با صادرات این ارزش افزوده برگردانده می‌شود و این به بخش تولید کمک بزرگی می‌کند .
    عضو هیات رئیسه سندیکای لوله و پروفیل به لزوم حمایت دولت از واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: متولی صنعت کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است‌. درخواست واحدهای تولیدی برداشتن قوانین سخت است که به آنها اجازه فعالیت مناسب را می‌دهد.
    وی در خصوص پرداخت تسهیلات افزود: در حال حاضر بانک‌ها منابع ندارند. واحدهای تولیدی تسهیلات دریافتی را به موقع بازپرداخت می‌کنند ولی بانک منابع لازم برای پرداخت ندارد و فقط 70 درصد آن را می‌پردازد و این سیستم انقباضی باعث ضعیف شدن واحد تولیدی می‌شود .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو