مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان:

مرمت مهمترین پل‌های تاریخی لرستان آغاز شد

عصر ساختمان- به دنبال مرمت طاق قاجاری پل کشکان به عنوان یکی از بزرگترین پل های تاریخی لرستان و همچنین آغاز فاز چهارم عملیات مرمتی پل کاکارضا در شهرستان سلسله، جان دوباره به پل های تاریخی لرستان دمیده شد.

مرمت مهمترین پل‌های تاریخی لرستان آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، پل های تاریخی لرستان که پیشتر به دلیل بارندگی و نبود بودجه مورد تهدید قرار گرفته بودند هم اکنون با عملیات مرمت کارشناسان میراث فرهنگی در وضعیت پایدار قرار می گیرند.

    «غلامرضا سلیمانی» مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان با اشاره به عملیات مرمتی طاق قاجاری پل کشکان در شهرستان دوره چگنی گفت:پل کشکان یکی از عظیم ترین و بزرگترین پلهای تاریخی لرستان است که به شماره 335 مورخ 20/11/1318 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان اما در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتبار مصوب بالغ بر 1000 میلیون ریال عملیات مرمت این پل ارزشمند تاریخی را آغاز کرده است.

    به گفته سلیمانی، همچنین پل کاکارضا از پل های دوره پهلوی به شمار می رود که در مسیر راه شاهی و قدیمی شمال به جنوب و در شهرستان سلسله واقع شده است. این پل تمام سنگی به طول 80 متر به عرض کف رو 6 متر دارای دو آب شکن مثلثی یک طرفه در جریان مخالف رودخانه بوده که بر بستری سنگی احداث شده است.

    سلیمانی افزود:طاقهای پل کاکارضا از نوع نیم دایره کامل بوده و عرض هر دهانه بین 5 تا 20/7 متر متغیر است. این طاقها با سنگهای پاکتراش نماسازی شده و بر اساس شواهد و مستندات توسط معمار فشنگچی بنا شده است. از همین رو این پل در سال 82 به شماره 10176 در فهرست اثار ملی به ثبت رسید.

    او تاکید کرد: اهداف حفاظتی و مرمتی این پل تاریخی با اعتبار مصوب بالغ بر 400 میلیون ریال عملیات مرمت فاز چهارم  آغاز شده است.

    در ادامه اما محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان به اقدامات مرمتی پل تاریخی کشکان اشاهر کرد و افزود: خشکاندن و جمع آوری گیاهان، درختچه و درختان روییده بر بدنه پل، آواربرداری و ترمیم عایقها و اندودهای کف رو پل، مرمت استحکامی و باززنده طاق فروریخته قاجاری شامل شابلون گذاری و قالب بندی، طاق زنی، بندکشی و گل اندود بام طاق می شود.

    همچنین به گفته اسدی، آغاز فاز چهارم عملیات مرمت پل کاکارضا شهرستان سلسله شامل باززنده سازی سنگهای جانپناه و درپوش های سنگی مطابق الگوی اولیه موجود، آواربرداری، تهیه و پرداخت و تیشه ای نمودن سنگهای مفقود شده جان پناه، پی بندی و نصب آنها می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی