مدیران خودروعصر اعتبار

یارانه مسکن مهر در جیب متقاضیان

عصر ساختمان- دولت برای کمک به متقاضیان مسکن مهر در نظر دارد ۵۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات در بودجه ۱۳۹۶ پرداخت کند.

یارانه مسکن مهر در جیب متقاضیان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دولت در بودجه سال 1396 بالغ بر 125 میلیارد تومان از طریق تملک دارایی های سرمایه ای و 100 میلیارد تومان از طریق تخفیف عوارض پروانه، حمایتهای مالی و تراکم برای ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر اختصاص داده است. همچنین برای یارانه سود تسهیلات مسکن مهر 50 میلیارد تومان از طریق تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت خواهد کرد.

    در شرایطی که مسکن مهر به ایستگاه پایانی نزدیک می شود و از 2 میلیون و 215 هزار واحد، تنها 300 هزار واحد باقی مانده که امید می رود بخش زیادی از این تعداد تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد. به همین دلیل ظاهرا دولت دیگر نمی خواهد بیش از این بابت این طرح به جا مانده از دولت قبل ضرر بدهد و در سال 1395 از پرداخت یارانه به این طرح خودداری کرد. اما 130 میلیارد تومان برای تسریع در تکمیل، آماده‌سازی، محوطه‌سازی و تحویل مسکن مهر پردیس اختصاص داد.

    از ابتدا که در سال 1386 طرح مسکن مهر کلنگ خورد دولت باید 55 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات می داد که از این رقم 47 هزار میلیارد تومان پرداخت شد. سه هزار و 800 میلیارد تومان نیز می بایست از منابع عمومی تزریق می شد که از این رقم هزار و 800 میلیارد تومان تزریق شده است. همچنین برآورد خدمات زیربنایی و روبنایی، 10 هزار میلیارد تومان است که از این رقم تا کنون 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. آورده مردم هم باید 35 هزار میلیارد تومان می شد که تقریبا تأمین شد. البته هنوز هستند متقاضیانی که بدحسابی می کنند و به طور مثال در پرند سه هزار متقاضی وجود دارد که از پرداخت سهم آورده خودداری می کنند.

    هم اکنون بسیاری از سایتهای مسکن مهر، افتتاح شده و بنا به گفته ی مسوولان شهرهای جدید، فقط تکمیل شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد به سال آینده موکول خواهد شد.

    در شرایطی که 86 درصد واحدهای مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده بنا به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر 14 درصد باقی مانده به تدریج امسال و سال آینده واگذار می شود؛ واحدهایی که بخش اعظم آن در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد.

    عدم تامین بودجه زیرساختها و خدمات روبنایی مسکن مهر که در واقع مهمترین مشکل این طرح محسوب می شود، روند افتتاح واحدها را با کندی مواجه کرد تا ثابت شود دولتها سازندگان خوبی نیستند و شاید بهتر است نبض ساخت و ساز مجددا در دست بخش خصوصی قرار گیرد؛ بخشی که در حال حاضر و پس از مشکلاتی که مسکن مهر برای اقتصاد مسکن به وجود آورد در رکود به سرمی برد.

    اما بر اساس آخرین اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر آمار واحدهای مسکن مهر واگذار شده تا کنون یک میلیون و 920 هزار واحد است. از این تعداد یک میلیون و 772 هزار واحد مورد بهره برداری متقاضیان قرار گرفته و از علت های بهره برداری نشدن از 148 هزار واحد مسکن مهر واگذار شده نبود خدمات زیرساختی مناسب است.

    احمد اصغری مهرآبادی، تامین زیرساخت های مورد نیاز و متناسب برای بهره برداری را مهم ترین دغدغه و اولویت دولت یازدهم دانست و تاکید کرد که دولت بدون تامین این زیرساخت ها مسکن مهر را تحویل متقاضیان نمی دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی