مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس:

مسکن مهر باعث تعدیل قیمت‌ها در کشور شد

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که مسکن مهر توانست قیمت مسکن را کنترل کند و تا حدودی مشکل مسکن را حل کند از دو عاملی سخن گفت که باعث شد دولت سابق برای احداث مسکن مهر به سمت حاشیه شهرها برود.

مسکن مهر باعث تعدیل قیمت‌ها در کشور شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به شعار دولت نهم  که حل مسکن برای عامه مردم بود؛ گفت: این رویکرد در آن زمان  از تابلوی خیابانها و ورزشگاه‌ها که با شعارهر ایرانی یک خانه نصب شده بود، نیز آشکار بود. دولت نهم بر حل مشکل مسکن در شرایطی اصرار داشت که سالیانه هشتصد و پنجاه هزار نفر متقاضی جدید مسکن به وجود می‌آمد.

    وی گفت: هدف دوم دولت نهم تعدیل قیمت مسکن با حذف قیمت زمین بود؛ چراکه بخش اعظم قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این دو هدف باعث شد که  دولت نهم برای تهیه‌ی مسکن سراغ مکانهایی که زمین آزاد باشد، برود.

    وی با طرح این سؤال که کجا زمین آزاد است؛ افزود: وسط شهرها که زمین آزاد نیست  و دولت وقت لاجرم به حاشیه شهرها مراجعه کرد و در چنین محیطهایی مشکلاتی همچون فراهم نبودن تأسیسات زیربنایی همچون آب، برق و ...  طبیعی است.

    موسوی بیوکی  با بیان هدف سوم دولت که ساخت مسکن ارزان قیمت بود؛ گفت: مسکن مهر برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود و به همین جهت از لحاظ کیفی خواستار ساخت مسکن با قیمت متری سیصد هزار تومان بود. بنابراین این مسکنهای نسبی است یعنی برای دهکهای پائین جامعه در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: ممکن است برخی از افراد که خواستار مسکنهای بهتری هستند از این مسکنها ناراضی باشند.

    موسوی بیوکی  با بیان اینکه در برخی از استانها بیشتر بودن استقبال اولیه از تقاضای واقعی باعث شد که تولید بیشتر از درخواست «مسکن مهر» بشود؛ افزود: در این مکانها به پیمانکاران اجازه دادند که برای دریافت پولشان آن را به هر شیوه‌ای که خواستند واگذار کنند.

    نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا در آن مقطع زمانی مسکن مهر بر نیاز بازار تأثیر گذاشت و توانست تا حدوی به آن پاسخ بدهد؛ گفت: پاسخ مثبت است و مسکن مهر توانست قیمت مسکن را کنترل کند و تا حدودی مشکل مسکن را حل کند.

    وی در مورد ساخت مسکن در حاشیه‌ی شهر و احیای بافتهای فرسوده گفت: در آن مقطع با توجه به لزوم تسریع در حل معضل مسکن با توجه به نیاز روز افزون مسکن، اگرچه احیای بافتهای فرسوده طرحی پایدارتر به جهات گوناگون از جمله وجود در شهرها و بهره‌مندی از زیر ساختهای شهری بود اما به دو دلیل طرح «مسکن مهر» اولویت داشت چراکه ساخت وساز در بافتهای فرسوده فرایند طولانی تری دارد و قیمت زمین در بافت فرسوده گرانتر است و این با اهداف دولت نهم جهت تهیه ی مسکن برای اقشار ضعیف جامعه و تعدیل قیمت مسکن همخوانی نداشت.

    وی در پاسخ به این سوال که طرح «مسکن مهر» برای دهکهای پایین جامعه بود؛ آیا اکنون احتیاج به طرحهای مکمل دیگر برای دهکهای بالاتر وجود دارد یا خیر؛ گفت: اگرچه تکمیل طرح مسکن مهر اصل است همانگونه که با اجرای این طرح قیمت مسکن تا حدودی تعدیل شد اما به نظر اجرای طرحهایی همچون طرح مسکن اجتماعی نیز مکمل مناسبی برای این طرح باشد.

    موسوی بیوکی افزود: برای این کار باید برنامه‌ی مشخصی وجود داشته باشد که مثلا «مسکن مهر» برای دهکهای پایین و طرح«مسکن اجتماعی» برای دهکهای متوسط و بالاتر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو