مدیران خودروعصر اعتبار

۶ تپه‌ی تاریخی دهلران در آستانه‌ی ثبت جهانی

عصر ساختمان- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران از فراهم بودن مقدمات برای ثبت ۶ تپه تاریخی این شهرستان در فهرست آثار جهانی خبر داد و گفت: پرونده مقدماتی ثبت این تپه‌ها که قدمت آنها مربوط به پیش از تاریخ است، تهیه شده است.

۶ تپه‌ی تاریخی دهلران در آستانه‌ی ثبت جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فرج فاضلی اظهار کرد: این تپه‌ها شامل «علی کش»، «سبز»، «موسیان»، «فرخآباد»، «چغاسفید» و «بیاتتپه» است که قبل از سال 1357توسط باستانشناسان خارجی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته بودند.

    وی با بیان اینکه اکنون در اکثر دانشگاهای اروپا و آمریکا کاوش های این تپه‌ها تحت عنوان واحدهای درسی رشته باستان شناسی پیش از تاریخ دهلران تدریس می‌شود، افزود: معروفترین این تپه‌ها علی کش است که در سال 1961 میلادی توسط «فرانک‌هول» و «جیمزنیلی» مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.

    فاضلی تاکید کرد: ساکنان علی کش به عنوان اولین کشاورزان پیش از تاریخ شناخته شده‌اند چرا که موفق شدند در هزاره هفتم پیش از میلاد 2 نوع محصول گندم و جو را کشت کنند همچنین علی کش یکی از نخستین مکان‌های بود که برخی حیوانات در آن اهلی شده بودند.

    وی یادآور شد: با توجه به اهمیت این 6 تپه در مطالعات پیش از تاریخ ایران با تجهیز شدن پایگاه پژوهشی در اداره میراث فرهنگی دهلران کار تهیه پرونده مستند این تپه‌ها برای ثبت در فهرست آثار یونسکو شروع شد.

    گفتنی است این 6 تپه همه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و تپه «علیکش» دارای حریم مصوب است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی