مدیران خودروعصر اعتبار

خانه خلیلیان تخریب می‌شود یا مرمت؟

عصر ساختمان- موقوفه "حاجی آقاجانی" که قدمتش به سال های دور باز می گردد و نمونه ای از هویت معماری و تاریخی مامطیر است این روزها در مسلخ گاه بودن یا نبودن دست و پا می‌زند.

خانه خلیلیان تخریب می‌شود یا مرمت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، داستان از آنجا شروع شد که بین اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری بر سر این بنا اختلاف ایجاد شد. اوقاف معتقد بود هیچ سندی مبنی بر میراثی بودن و ثبت در فهرست آثار ملی خانه خلیلیان ارائه نشده است، اما در عین ‌حال مسئولان میراث فرهنگی مازندران نیز عقیده داشتند که این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران در حال ثبت شدن است.

    گاه به گاه تخریب های پنهانی و تعرض به حریم این خانه به صورت پنهانی صورت می گرفت که با اعتراض های مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کمتر متوقف می شد اما این قائله به همین جا ختم نشد. 13فروردین 1395 بخشی از خانه موقوفه عهد قاجاری حاجی آقاجانی که زمانی محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ از جمله مرحوم آیت‌الله «بیکایی» و مرحوم آیت‌الله «هادی روحانی» بود زیر تیغ بولدزورها رفت.

    صدای اعتراض ها که بلند شد اوقاف خود را از این تخریب مبرا دانست و اعلام کرد اگر این خانه خلیلیان قابل تعمیر و مرمت باشد اوقاف برای بهسازی و مرمت و بازگشت به شکل قبلی طبق نظر میراث فرهنگی مشکلی ندارد و الان نیز نمی داند چه کسانی قصد تخریب این خانه را داشته‌اند؟!

    از این ماجرا ماه ها گذشت تا خبر رسید که قرار است برای وضعیت نابسامان موقوفه حاجی آقاجانی چاره ای اندیشیده شود اما یک جای کار می لنگید. اوقاف شهرستان بابل خبر از تخریب حسینیه تاریخی خلیلیان و ساخت یک حسینیه زیبا با معماری خاص بناهای مذهبی می دادو در همان زمان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران قول مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را با همان المان های قبلی داد.

    حال تخریب یا مرمت، کدام حکم برای این خانه اجرا خواهد شد؟

    مهدی ایزدی​، معاون اداره کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: صحبت از تخریب بنای خانه خلیلیان جوسازی بیش نیست. این خانه یک بنای ثبتی با پلان های مشخص است و کسی نمی تواند آن را تخریب کند.

    وی تصریح کرد: خانه طبق المان های قبلی بازسازی خواهد شد یعنی در بازسازی بنا، ما از همان پنجره های ارسی و درهای چوبی که در این خانه بنا شده بود استفاده می‌کنیم. 30 تا 40 درصد این بنا قابل بازسازی و برخی قسمت ها نیز قابلیت مرمت دارد که ما توانایی آن را داریم این خانه را مانند خانه نیما یا خانه کلبادی ها با همان طرح و المان های قبلی سروسامان دهیم.

    ایزدی خاطرنشان کرد: طرحی که توسط اوقاف پیشنهاد شده کلیاتش مورد قبول واقع شده اما در خصوص جزییات آن هنوز در شورا نهایی نشده و هفته دیگر با حضور مدیرکل اوقاف، همکاران شورای فنی، فرماندار بابل و میراث فرهنگی تصمیمات نهایی درباره این طرح اتخاذ می شود. قرار نیست هیچ تخریبی در این بنا صورت گیرد و اوقاف شهرستان نباید منجر به دامن زدن به این شایعات شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی