مدیران خودروعصر اعتبار

رییس اتحادیه مشاوران املاک:

دیوار را خراب می کنم!

عصر ساختمان- رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اپلیکیشن "دیوار" را خراب می کنم، گفت: دیوار از یک سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است.

دیوار را خراب می کنم!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسام عقبایی در مراسم رونمایی از سامانه جامع ارتباطی مسکن اظهار کرد: من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می کنم؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است. 12 هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی های سایت دیوار، ضرر می کنند. در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم در حالی که دیوار واسطه را حذف کرده است اما نرم افزارهایی مثل آلونک با مشاوران املاک در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.

    وی افزود: ما از ابزارهای نوین و طرحهای جدید که بتواند به روند رشد معاملات کشور و بالا بردن صنایع مرتبط با ساختمان در حوزه دیجیتال و فضای مجازی کمک کند استقبال می کنیم.

    عقبایی، همکاری حداقل هفت نهاد با صنف مشاوران املاک را ضروری دانست و تاکید کرد: نهادهایی مثل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال، شهرداری، بانکها، وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان امور اقتصادی و دارایی باید با مشاوران املاک لینک باشند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعد از مدتها تلاش و کوشش و پیگیری سازمان ثبت احوال با ما لینک است. این سازمان هم اکنون ماهیانه حدود 200 میلیون تومان از ما بابت تاییدیه هایی که ارایه می دهد از ما پول دریافت می کند.

    وی با بیان اینکه در دو بخش احساس دغدغه می کنم افزود: روندی که باید در حوزه معاملات املاک حاکم باشد متاسفانه به دلیل دولتی بودن اقتصاد ما حاکم نیست؛ زیرا دستگاهها، نهادها و متولیان مرتبط با حوزه ساختمان با یکدیگر هماهنگ نیستند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: هم اکنون در معاملات خودرو، خریدار خیلی راحت می تواند وارد سایت شود یا حتی با تلفن همراهش اطلاعات مربوط به خلافی ماشین را بگیرد. اما متاسفانه در حوزه مسکن چنین شفافیتی وجود ندارد و خرید مسکن خصوصا برای خریدار و بعضا حتی برای فروشنده ریسک است.

    عقبایی درخصوص علت ریسکی بودن معاملات مسکن گفت: اطلاعاتی که دلالان و واسطه ها برای انجام قرارداد در اختیار دارند جامع و کامل نیست. دلال سند را می بیند یا اگر اطلاعاتش خیلی کامل باشد کارت ملی، شناسنامه، سند بنچاق، پایان کار یا سند رهنی را به عنوان مدارک اهراز مالکیت از متعاملین اخذ می کنند اما واقعیت این است که چیزهای دیگری پشت معاملات مسکن وجود دارد که مشاوران املاک به آنها دسترسی ندارد و این باعث تضییع حقوق متعاملین می شود.

    وی اظهار کرد: این تضییع فضا، معاملات را به سمتی می برد که واسطه و دلال را محکوم به تبانی می کنند و در مراجع قضایی وقتی امکان دسترسی به فرد کلاهبردار وجود ندارد به نوعی واسطه را وارد گردونه تخلف می کنند که از طریق اتحادیه یا مراجع قضایی به نحوی مشاور املاک را درگیر موضوع می کنند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک، ایجاد فضای امن در برقراری معاملات مسکن را یک عزم ملی دانست و گفت: این مطالبه گری را مدتهاست پیگیری می کنیم و امیدواریم به آن برسیم.

    عقبایی با بیان اینکه بجز سازمان ثبت اسناد، در سایر بخشها با خلاء مواجهیم، توضیح داد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان دسترسی مشاوران املاک به اطلاعاتی نظیر اینکه ملک قابل معامله است یا در بازداشت است وجود ندارد؛ زیرا در بعضی اسناد چیزی نوشته نشده است. مثلا بعضا دیده می شود سندی در دادگاه بازداشت یا در رهن است و این اطلاعات مشخص نیست. مشاور املاک می خواهد ملکی را بفروشد غافل از اینکه طبق اجراییه دادگاه، ملک بازداشت است و مشاور املاک از آن مطلع نیست. هیچ تکلیف حقوقی هم ندارد که پیگیری کند، ضمن اینکه اگر پیگیری کند جوابش را نمی دهند.

    وی خاطرنشان کرد: در این شرایط ریسک کلاهبرداری و سوءاستفاده برای افرادی که دنبال سودجویی هستند بالا می رود.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اهمیت استفاده از ابزارهای جدید معاملات مسکن گفت: در ایران، تجار برای استفاده از فضای مجازی، هراسان هستند. این در حالی است که 500 شرکت برتر دنیا در فضای مجازی فعالیت می کنند، دکان و دفتر هم ندارند ولی ما در تجارت الکترونیک از دنیا عقب هستیم.

    عقبایی یادآور شد: در حال حاضر اگر شخصی بخواهد خانه ای تهیه کند باید راه بیفتد و خانه را از نزدیک ببیند، راه دیگری هم ندارد. بعضی مواقع دکور ما مدرن است ولی درون سنتی است. لذا باید درون تغییر کند و تحول ایجاد کنیم. باید از ابزارهای جدید استفاده کنیم و اتحادیه املاک هم از این موضوع حمایت می کند. البته اگر ایراداتی به این طرح وارد بود باید رفع شود.

    وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه که اگر بخش مسکن در سال آینده وارد دوران رونق شود و مشاوران املاک مجازی گسترش یابند، اتحادیه املاک چه تضمینی برای جلوگیری از سوءاستفاده و هرج و مرج در این بازار می دهد، گفت: پیش بینی من این است که از خردادماه 1396 وارد فاز پیش رونق مسکن می شویم که امیدواریم سایتهای مجازی در این فضا به ما کمک کنند. البته مردم توجه کنند هر سایت و مجموعه فعال در حوزه مسکن لزوما نمی تواند دارای مجوز فعالیت باشد. لذا معاملات خود را تنها از طریق مشاوران املاک دارای مجوز انجام دهند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: اصلی ترین عامل رشد معاملات مسکن نحوه معاملات نیست بلکه قدرت خرید است اما تجربه جهانی نشان داده مهندسی معاملات اگر علمی و تکنیکال باشد می تواند تا 30 درصد به رشد معاملات مسکن کمک کند.

    در این نشست، علیرضا اشکان - مدیرعامل نرم افزار آلونک - اظهار کرد: نسل بعدی سامانه های ارتباطی که به شفافیت بازار مسکن کمک می کند در راه ورود به بازار است. این ایده از سه سال پیش درمشاورین املاک وارد شد. در سایت ما بیش از 15 هزار مشاور دارد و توانسته بستر ارتباطی را به تازگی بین خریداران و املاک برقرار کند.

    اشکان یادآور شد: خرید مسکن با دو رویکرد مصرفی و سرمایه گذاری انجام می شود که ما سعی کردیم در هر دو بخش در سامانه اطلاعات شفافی راجع به محلات تهران ارائه دهیم و از سوی دیگر فروشنده ای در این سامانه وجود ندارد. یعنی تمام املاک شناسنامه دار هستند و توسط اتحادیه تایید شده است لذا خیال مشاوران املاک می تواند راحت باشد که در این سامانه اطلاعات درست را از افراد درست دریافت می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو