مدیران خودروعصر اعتبار

وزن همه دست‌ساز‌های بشر چقدر است؟

عصر ساختمان- دانشمندان برای اولین‌بار وزن تخمینی لایه تکنوسفر زمین را محاسبه کردند، لایه‌ای فرضی که مواد تشکیل دهنده‌ آن تمامی دست‌سازه‌های بشر است.

وزن همه دست‌ساز‌های بشر چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش ساینس الرت، این لایه شامل تمامی سازه‌هایی است که به دست انسان ساخته شده‌است: ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها،‌و موارد کوچکتری مانند پوشاک، کتاب‌ها و فناوری.

    تمامی زباله‌های انسانی و تمامی آنچه که در محیط زیست دستخوش تغییرات انسانی شده‌اند تا به بقای او کمک کنند، مانند مزارع و معادن نیز بخشی از این لایه به شمار می‌روند.

    براساس محاسبات جدید که توسط 20 دانشمند دانشگاه لسیستر انجام گرفته‌است، وزن تمامی این اقلام و سازه‌ها چیزی فراتر از 30 تریلیارد تن است. محققان این محاسبات را براساس نمودارهای به دست آمده در مطالعات مختلفی که به بررسی محیط قیزیکی پرداخته‌اند، از جمله مطالعات توپوگرافیکی،‌ زیرزمینی و دریایی انجام دادند.

    اگرچه دانشمندان از تقریبی بودن این وزن 30 تریلیارد تنی آگاهی دارند، مهمتر از آن پیامد‌هایی است که چنین جرم بالایی می‌تواند برای سیاره زمین در پی داشته‌باشد. در صورتی که این وزن دقیق باشد، این به آن معنی است که وزن لایه تکنوسفر در هر متر مربع 50 کیلوگرم است.

    لایه تکنوسفر به دوران زمین‌شناسی آنتروپوسن تعلق دارد، دوران زمین‌شناسی جدیدی که بشر هم‌اکنون در آن به سر می‌برد، از این رو درصورتی که بخشی از سازه‌های بشر برای آیندگان به جا بمانند و به تکنوفسیل‌ها تبدیل شوند، آیندگان می‌توانند تاریخ دوره آنتروپوسن را از روی آنها تعیین کنند.

    با این همه برخی آنتروپوسن و تکنوسفر را جدا از هم می‌دانند. آنتروپوسن تعیین کننده دورانی از تاریخ زمین است که به واسطه شواهد زمینی تعیین می‌شود. در مقابل، تکنوسفر سیستمی فرضی است که اولین‌بار در سال 2014 توسط زمین‌شناس و مهندس زیست‌محیطی به نام پیتر هاف از دانشگاه دوک دانمارک معرفی شد.

    به گفته محققان، این لایه عظیم از تاثیر انسانی به واسطه مهارت‌های پیشرفته اجتماعی و استفاده پیشرفته از ابزارآلات در میان انسان‌ها شکل گرفته‌است و از دیگر سیستم‌های زیستی مجزا شده‌است. با این‌همه ای لایه لزوما برای سیاره زمین مفید نیست. روند بازیافت این لایه نسبت به لایه بیوسفر بسیار ضعیف‌تر است و همین می‌تواند روند پیشرفت آن را مختل کرده و یا به کلی متوقف سازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار