مدیران خودروعصر اعتبار

مخالفت محیط‌زیست با هرگونه ساخت‌و‌ساز در آشوراده

عصر ساختمان- معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با هیچ ساخت‌و‌سازی در داخل پناهگاه حیات‌وحش میانکاله و جزیره آشوراده موافقت نکرده و نخواهد کرد.

مخالفت محیط‌زیست با هرگونه ساخت‌و‌ساز در آشوراده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از خبرنگاران جوان، فرهاد دبیری درباره اجرای طرح گردشگری در آشوراده افزود: اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست یک طرح کلی است و خاص جزیره آشوراده نیست و تمام مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای طرح‌های «زون‌بندی مدیریتی» هستند که زون گردشگری یکی از موارد موجود در این زون مدیریتی است.

    وی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ شده و خواستار تشریح وضعیت زون گردشگری مناطق تحت حفاظت از آنها شده‌ایم چراکه معتقدیم اگر زمینه بهره‌برداری پایدار فراهم شود، سالم‌ترین نوع طبیعت‌‌گردی اجرا خواهد شد.

    وی ادامه داد: اجرای طرح گردشگری 2تا 3منطقه حفاظت شده محیط‌ زیست دیگر نیز پیشنهاد شده که در حال بررسی است. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: جزیره آشوراده در مقایسه با وسعت کل میانکاله وسعتی بیش از 38هکتار ندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها با 10درصد یعنی 38هکتار آن برای اجرای طرح گردشگری موافقت کرده است.

    دبیری تأکید کرد: در این 38هکتار به عنوان تأسیسات گردشگری ساخت هرگونه ابنیه ساختمانی ممنوع و محیط‌زیست این اجازه را صادر نکرده است. وی ادامه داد: البته براساس معیارهایی که در تمام جهان پذیرفته شده با ظرفیتی محدود اجازه گردشگری داده خواهد شد که اقامتگاه بوم‌گردی ازجمله این موارد است که این مورد هم هنوز به مرحله نهایی تصویب نرسیده است.

    معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه استانداری گلستان متقاضی اجرای طرح گردشگری در آشوراده است، افزود: این نهاد طرح خود را 2سال پیش ارائه داده و در تمام این سال‌ها اقداماتی برای اصلاح آن صورت گرفته و ما نیز اعلام کردیم که طبق شروطی که گذاشته‌ایم با اجرای طرح آنها به‌منظور تحقق بخشیدن به زون گردشگری موافقت خواهیم کرد ولی آنها هنوز جوابی نداده‌اند.

    دبیری بیان داشت: کمیته ملی طبیعت‌گردی و کمیته ماده 2ارزیابی زیست‌محیطی بخش‌هایی هستند که به بررسی اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق حفاظت شده می‌پردازند.

    وی با اشاره به اینکه در توافق‌های سال‌های گذشته ساخت هتل در اجرای طرح گردشگری آشوراده درنظر گرفته شده بود، تأکید کرد: ما مخالف ساخت هتل در 38هکتار تعیین شده برای اجرای طرح گردشگری هستیم ولی اگر آنها خارج از آشوراده و پناهگاه حیات‌وحش یعنی بندر ترکمن، اقدام به ساخت هتل کنند، نه به ما ربطی دارد و نه ما با آن مخالفیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو