مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن منجمد ماند

عصر ساختمان- مسکن به عنوان یکی از ملزومات زندگی برای افراد محسوب می‌شود که رکود فعلی و گرانی چندین ساله آن موجب شده افراد برای تامین این نیاز اساسی با مشکلات فراوانی روبرو شوند که برای حل آن دولت باید اقدام اساسی و ریشه ای را دراین زمینه انجام دهد.

بازار مسکن منجمد ماند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان ،در حالی که در روزهای اخیر بانک مرکزی خبر از رشد 12 درصدی معاملات بازار مسکن در آبان ماه داده بود ولی هنوز در واقعیت امر هیچ نشانه‌ای از رشد بازار مسکن دیده نمی‌شود.

    زیرا مردم توانایی برای خرید مسکن ندارند و افزایش وام‌ مسکن نیز در شرایطی که افراد توانایی بازپرداخت آن را ندارند چاره و راه‌حلی برای رشد بازار نیست و تنها با این روش‌ها صورت مسئله رکود بازار مسکن کمی کمرنگ‌تر می‌شود ولی در اصل هیچ تفاوتی در بازار ایجاد نمی‌شود زیرا وام با اقساط 900 هزار تومان در ماه برای یک خانواده با درآمد یک میلیون و 500 هزار تومانی کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند به جای اینکه خودشان را از چاله به چاه بیندازند باز هم به اجاره نشینی ادامه دهند.

    با این وجود روند ساخت و ساز مسکن در بازار هر روز در حال افزایش است و شاهد سبز شدن ساختمان‌های بلند در هر منطقه‌ای از تهران هستیم که اکثر افراد قشر متوسط جامعه توانایی خرید این واحدها را ندارند و خالی بودن بسیاری از این واحدها در شهرهای بزرگی چون تهران به خوبی قابل مشاهده است.

    در این رابطه افشین پروین‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار میزان در خصوص روند بازار مسکن گفت: دلیل اصلی رکود چندین ساله در بخش مسکن به نظام بانکی کشور باز می‌گردد زیرا حجم بسیار بالایی از نقدینگی که حدود 300 هزار میلیارد تومان است در بخش مسکن منجمد شده است.

    کارشناس بازار مسکن در اینباره ادامه داد: با بلوکه شدن این حجم از نقدینگی کشور در بازار ملک و املاک انتظار رونق مسکن دور از واقعیت است و برای حل مشکل بازار مسکن به جای راه‌حل‌های مختلف باید به اصل موضوع دقت و مشکلات بنیادی این حوزه را برطرف کرد.

    وی با اشاره به پیچیده بودن شرایط بازار مسکن بیان کرد: مشکل بازار مسکن بسیار ریشه‌ای است چرا که بانک‌ها به جای وارد کردن نقدینگی به بخش تولید در کشور و رونق اقتصاد میلیاردها تومان پول را در بخش مسکن به امید گرانی آن بلوکه کرده‌اند که این خود عامل اصلی رکود در بخش مسکن است.

    پروین‌پور با بیان اولویت‌های بخش مسکن برای رونق اظهار کرد: زمانی که قدرت خرید افراد برای خرید مسکن به بیش از 20 درصد برسد رشد بازار مسکن در این شرایط منطقی خواهد بود و به علاوه هزینه خرید مسکن نیز در سایر کشورها حدود 5 درصد است که در ایران این رقم از 30 نیز گذشته است که تا زمانی که این معیارها در بازار مسکن فراهم نشود رشدی در بازار رخ نخواهد داد.

    این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچ یک از خانواده‌های طبقه متوسط جامعه امکان خرید مسکن را نخواهند داشت زیرا تا زمانی که میلیاردها تومان نقدینگی بانک‌ها در بخش مسکن بلوکه شده جایی برای رونق و وجود ندارد و باید انتظار رشد غیر منطقی مسکن را در این شرایط داشت و این در حالی است که در سایر کشورها هیچ یک از بانک ها اجازه بلوکه کردن نقدینگی را ندارند.

     روند رکودی بازار مسکن تا حل نشدن مشکلات بنیادی و زیر بنایی همچنان پا برجاست و افزایش وام مسکن و کاهش سود به تنهایی نمی‌تواند علاج و چاره‌ای برای رونق بازار مسکن شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی