مدیران خودروعصر اعتبار

چالش‌های واگذاری بناهای تاریخی

عصر ساختمان- واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی ابهاماتی دارد که این روند را به چالش کشیده است.

چالش‌های واگذاری بناهای تاریخی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرنگاران جوان،  طبق سند چشم انداز توسعه تا سال 1404 ؛ سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور باید از راه صندوق احیای این سازمان 1082 بنا را به بخش خصوصی واگذار کند.

    طبق قوانین میراث فرهنگی بناهایی قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند که جزء آثار نفیس نباشند و همچنین کاری که در آن ها صورت می گیرد منطبق با اثر و در چهارچوب فرهنگی باشد.

    واگذاری آثار تاریخی با هدف مرمت و بازسازی به وسیله بخش خصوصی ، و بهره برداری به شرط مرمت کامل تا تاریخی محدود انجام می شود.

    طی سال های گذشته واگذاری بعضی از ابنیه تاریخی منجر به بهبود اوضاع این آثار شده است.برای مثال واگذاری کاروانسرای سعد السلطنه قزوین به سازمان زیباسازی شهرداری این شهر، باعث شد تا این بنای تاریخی از خطر تخریب نجات پیدا کند.

    حالا بعد از مرمت ، در حال بهره برداری از این کاروانسرای تاریخی به عنوان بازار صنایع دستی هستند و علاوه بر نگهداری از یک میراث تاریخی ، در آن فضای شغلی هم ایجاد شده است.

    اما در مقابل، واگذاری عمارت تاریخی مسعودیه که در دولت قبل صورت گرفت نه تنها باعث مرمت و بازسازی نشد، که همزمان با تخریب تدریجی ، شرکت متولی اقدام به بهره برداری از آن می کرد و نهایتا در تابستان امسال به دلیل تخلفات صورت گرفته، این بنای تاریخی از شرکت عظام پس گرفته شد.

    محمدرضا پوینده میدرعامل صندوق احیاء در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در بند های قرارداد ، این بنا به مدت حدود پنجاه سال به شرکت واگذار شده بود که میتواند هیمن واگذاری طولانی مدت به بنا آسیب بزند .از این گذشته در قرارداد ذکر شده بود که این شرکت از سال واگذاری(89) تا پنج سال باید بنا را بازسازی و مرمت کند و پس از آن اقدام به بهره برداری نماید ، این در حالی است که این شرکت با اینکه سقف آن در حال ریختن بوده ، در طبقه پایین نمایش های تئاتر برگزار می کرده است و به دلیل رعایت نکردن قوانین بنا پس گرفته شد.

    با توجه به اینکه روند واگذاری در دولت یازدهم سرعت گرفته، باید مراقب بناهایی که به شرکت خصوصی واگذار می شوند بود تا شرنوشتی مانند عمارت مسعودیه پیدا نکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار