مدیران خودروعصر اعتبار

پنج تحرک تدریجی در بازار مسکن

عصر ساختمان- پنج تحرک تدریجی صورت گرفته از سوی مشتریان در بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد، نوساز بودن، ارزان بودن و کوچک بودن برای فروش واحدها مزیت محسوب می‌شود.

پنج تحرک تدریجی در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین ، بازار مسکن شهر تهران هنوز در کسادی به سر می‌برد و معاملات در آبان‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش 4.1 درصد افزایش نیافته است. قیمت‌ها نیز با 4.41 میلیون تومان و رشد 7.3 درصدی نسبت به سال قبل در حال متعادل شدن با تورم عمومی است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با این حال واکاوی جهت تغییر سلیقه‌ی متقاضیان حاکی از آن است که مشتریان نسبت به واحدهای متوسط و کم‌متراژ تمایل بیشتری نشان می‌دهند و در این بین واحدهای نوساز مشتری‌پسندتر هستند.

    در آبان‌ماه سال 1395 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12 هزار و 459 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 21.2 و 4.1 درصد افزایش یافته اما کالبدشکافی جنب‌وجوش مشتریان، در حال اثبات نظریه‌ی تغییر تدریجی مسیر بازدهی املاک است.

    سهم 13.1 درصدی منطقه 9 از بیشترین رشد متوسط قیمت، سهم 12.6 درصدی واحدهای دارای دامنه قیمتی 3 تا 3.5 میلیون تومان در هر متر مربع، حضور پنج منطقه جنوبی تهران در بیشترین فراوانی معاملات، سهم 15.2 درصدی واحدهای 60 تا 70 متر و سهم 52.2 درصدی واحدهای تا 5 سال ساخت از کل معاملات سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که نشان می‌دهد مشتریان دارای توان اقتصادی پایین، بیشترین سهم را از بازار املاک به خود اختصاص می‌دهند و برای آنها نوساز بودن واحدها اهمیت دارد.

    بعد از آن‌که 450 هزار خانه خالی در استان تهران شناسایی و مشخص شد در دامنه قیمتی بالا قرار دارند و از دسترس مخاطبان اصلی مسکن خارج هستند، بازار مسکن در قسمتی دیگر شلوغ شد و هم اکنون عمده کارشناسان بر ساخت خانه‌های متوسط و کم‌متراژ برای دهک‌های پایین جامعه تاکید می‌کنند. در این خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده با کمک تسهیلات یارانه‌ای 8 درصد، اساسی‌ترین اقدامی است که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد با استفاده از 8 مدل آن را با کمک بخش خصوصی به اجرا درآورد.

    اما در آبان‌ماه سال 1391 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12 هزار و 459 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 21.2 و 4.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

    توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان‌ماه سال 1395 نیز حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران منطقه 5 با سهم 16.4 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین مناطق 4، 2 و 14 به ترتیب با سهم 11.6، 9.3 و 6.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 72.9 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 7، 15، 1 و 3) بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 27.1 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

    در آبان ماه سال 1395 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4.41 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 و 7.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 (معدل 13.1 درصد) و کمترین رشد متوسط قیمت به منطقه 8 (معادل 0.7 درصد) تعلق دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو