مدیران خودروعصر اعتبار

آمار «دوم» از بازار مسکن آبان

عصر ساختمان- بانک مرکزی دومین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ۹۵ را منتشر کرد.

آمار «دوم» از بازار مسکن آبان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد،آمار دوم از وضعیت تحولات بازار مسکن در دومین ماه از فصل سرد سال که برمبنای اطلاعات موجود در سامانه رهگیری معاملات مسکن، روز گذشته از طرف بانک مرکزی منتشر شد، محتوای اولین آمار منتشر شده از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه را تایید می‌کند. «دنیای اقتصاد»، دیروز با انتشار اولین آمار از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران طی دومین ماه پاییز، از رشد 22 درصدی حجم م عاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه در مقایسه با ماه مهر خبر داد. این در حالی است که بر مبنای اولین یافته‌های آماری از وضعیت بازار مسکن در آبان ماه که براساس اطلاعات سامانه رهگیری مسکن از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود، آبان امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های مسکن با نوسان نزدیک به صفر در مقایسه با مهرماه، در سطح 4 میلیون و 600 هزار تومان، ثابت باقی ماند.

    بر مبنای این اطلاعات، در حالی‌که مهرماه امسال تعداد آپارتمان‌های فروش رفته در شهر تهران از 14 هزار واحد در شهریور به 10 هزار واحد مسکونی رسید، اما در آبان ماه، حجم معاملات خرید مسکن به 12 هزار و 354 هزار واحد افزایش یافت. محتوای دومین آمار منتشر شده از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران که دیروز از سوی بانک مرکزی منتشر شد، ضمن تایید تحولات چشمگیر حجم معاملات مسکن در دومین ماه از فصل سرد سال، با اختلاف جزئی در «سطح قیمت» و «حجم معاملات» در مقایسه با اولین آمار منتشر شده در روز گذشته، همراه است.این در حالی است که هر دوی این آمارها با استناد به اطلاعات موجود درباره تحولات بازار مسکن در سامانه رهگیری مسکن، استخراج شده‌اند که وجود تفاوت جزئی در دو پارامتر گفته شده ناشی از اختلاف اندک میان دو مرجع آماری حوزه مسکن در نحوه پالایش اطلاعات خام مندرج در این سامانه است.

    بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان 95 اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان امسال، به 12 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل 2/ 21 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل –آبان 94-برابر با 4/ 1 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که بر مبنای همین گزارش، در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن شهر تهران 4 میلیون و 410 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/ 0 و 3/ 7 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در مجموع با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم طی هشت ماه منتهی به آبان سال‌جاری و نیز گشایش‌های مالی اخیر نظام بانکی در این بخش(به ویژه تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن) شرایط مناسبی جهت خانه‌دار شدن زوجین جوان و خانه اولی‌ها در حال حاضر فراهم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی