مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی و احیای بافت‌های تاریخی وظیفه شهرداری‌هاست

عصر ساختمان:مدرس و پژوهشگر مدرسه عالی معماری استراسبورگ فرانسه با انتقاد از اینکه برخی سودجویان در ایران به دنبال تخریب بناهای تاریخی هستند گفت: صرف نگهداری چند بنای تاریخی دردی از میراث تاریخی و فرهنگی ما دوا نمی‌کند؛ بلکه باید بافت‌های تاریخی را با حفظ هویت تاریخی مرمت و بازسازی کرد.

شناسایی و احیای بافت‌های تاریخی وظیفه شهرداری‌هاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،شهرام حسین‌آبادی درباره لزوم حفظ و احیای بناهای تاریخی و اثرگذاری آن‌ها بر هویت شهرسازی معاصر اظهار کرد: در همه جای دنیا معماری مدرن و ساخت‌و‌سازهای جدید با توجه به سرعت رشد تکنولوژی پیوسته در حال تغییر است.

    استاد مدرسه عالی معماری استراسبورگ فرانسه ادامه داد:‌ بسیاری از بناهای «تاریخ‌گذشته» به مرور غیر استفاده می‌شوند که باید آنها را به عنوان میراث شهر نگهداری کرد؛ ولی برخی از افراد به دلیلی پاره‌ای سودجویی‌ها در پی تخریب بناهای قدیمی و باارزش هستند. در حالی که هویت شهر به تداوم بافت کالبدی به ویژه بناهایی که از جهت میراث واجد اهمیت هستند، وابسته است. این ارزش و اهمیت می‌تواند شامل جنبه معماری آن بنا باشد ضمن این‌که برخی بناها از این جنبه که سمبل رویدادهای سیاسی یک شهر محسوب می‌شوند حائز اهمیت هستند.

    پژوهشگر معماری بناهای تاریخی افزود: گرایش جدیدی از حفاظت میراث معماری و فرهنگی در دنیا رایج شده و آن این است که صرفا حفظ یک بنا کافی نیست و بنا در آن بافت و پس‌زمینه ساختمان‌های پیرامونی آن است که ارزشمند می‌شود و می‌تواند ناقل رویدادهای تاریخی باشد. بنابراین صرف نگهداری چند بنای تاریخی دردی از میراث تاریخی و فرهنگی ما دوا نمی‌کند؛ بلکه باید بافت‌های تاریخی را با حفظ هویت تاریخی تهران مرمت و بازسازی کرد. همچنین ساخت‌و‌سازهای جدید هم باید در راستای استاندارد معماری محیط بوده تا به بافت‌های باارزش شهری جلوه جدیدی ببخشد.

    وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای حفظ همه بناهای تاریخی پیچید، گفت: هر بنا یا حتی هر بافت تاریخی برای حفظ و مرمت نیاز به پروتکل خاص خود دارد؛ این وظیفه شهرداری‌ها است تا با شناسایی بافت‌های باارزش در حفظ هویت شهرها بکوشند. در ایران بسیاری از بناهای باارزش در خطرند و باید زنگ خطر را برای شهرداری‌ها به صدا درآورد؛ چراکه بناهای تاریخی موجود در بافت‌های تاریخی شهرهایی که «زمین» در آن‌ها ارزش بالایی دارد، طعمه سودجویان شده است؛ ضمن اینکه کار طراحی نحوه احیا و مرمت این بناها را نیز باید مراکز دانشگاهی و علمی انجام دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار