مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی خانه‌های ساخته شده بر زمین دولتی و ارائه سند تا ۲ ماه آینده

عصر ساختمان:عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن جزئیات نحوه همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرای طرح‌های شهری و بهسازی بافت‌های نابسامان را تشریح کرد.

شناسایی خانه‌های ساخته شده بر زمین دولتی و ارائه سند تا ۲ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدنادر محمدزاده درباره نحوه دریافت سند از سوی ساکنان بافت‌های ناکارآمد، فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار کرد: در کشور یک سری مناطقی داریم که در عناوین مختلفی چون بافت فرسوده، بافت میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی و ... به طور کلی بافت‌های نابسامان شهری شناخته می‌شوند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته ساکنان بخش‌های زیادی از بافت‌های نابسامان، اراضی دولتی را تصرف کرده‌اند.

    وی افزود: بر اساس قانون رسیدگی به وضعیت بافت‌های نابسامان شهری تحت هر عنوانی از وظایف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است و از سویی دیگر عمده ساکنان این بافت‌ها در اراضی متعلق به دولت سکونت گزیده‌اند که متولی رسیدگی به این اراضی، سازمان ملی زمین و مسکن است.

    محمدزاده تاکید کرد: البته نباید متصرفان این اراضی را زمین‌خوار و کوه‌خوار دانست؛ ممکن است در برخی از مواردی که اراضی دولتی به محلی برای ساخت و ساز در سکونتگاه‌های غیر رسمی تبدیل شده، تعدادی از زمین‌خواران این روند را آغار کرده باشند و اقدام آنها مجوزی برای هجوم دیگران شده باشد؛ اما عموما اینها از روی ناچاری مجبور به ساخت و ساز در اراضی ملی شده‌اند.

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: به عنوان مثال خشکسالی‌های جنوب کشور سبب وقوع مهاجرت گسترده به حاشیه شهرهای برخوردارتر مانند بندرعباس یا چابهار شده است و آن را به سکونتگاه غیررسمی تبدیل کرده‌اند. بنابراین این دو دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی با معضلی که در مصداق یکی بود ولی در نحوه ساماندهی و در مفهوم تفاوت‌هایی دارد روبه‌رو شده‌اند.

    وی با اشاره به اخذ مصوبات مربوط به همکاری دو دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی از مجامع عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور گفت: نخستین عملیات برای اجرایی شدن این تفاهم، شناسایی دقیق تعداد افراد مشمول، تعداد پلاک‌های ثبتی موجود در بافت‌های نابسامان ساخت‌ساز شده در اراضی ملی و ... خواهد بود. گام دوم این است که بینیم آیا این مناطق دارای مطالعات شهری هستند یا نه که البته شرکت عمران و بهسازی درباره بسیاری از این مناطق مطالعات شهری را به پایان رسانده است.

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه قرار نیست در بافت‌های مشمول اجرای طرح ساماندهی شهری، صرفا یک سری مسکن‌سازی‌های جدید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: انجام فرآیندهای خدمات‌رسانی شهری مانند احداث خطوط فاضلاب، شبکه آبرسانی مدرن، شبکه معابر استاندارد، خدمات آموزشی و مدرسه‌سازی، مراکز آتش‌نشانی و دیگر خدمات لازم شهری هم از اولویت‌های اصلی ما در بازسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری است. ضمن اینکه قرار است در جریان مطالعات و شناسایی بافت‌ها، هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در بخش خدمات روبنایی این نکته نیز رعایت شود که نباید دوباره به محدوده شهر افزوده یا خیابان‌ها و کوچه‌های جدید تملک شود.

    وی اظهار کرد: در سال اول اجرای این طرح بیشتر اقدامات، شامل شناسایی، مطالعات اولیه، تهیه طرح‌ها و توجیه و آموزش به شهروندان است؛ اما از سال دوم به بعد اقدامات اجرایی که بیشتر تولید مسکن است به سمت تغییر ساختاری بافت‌های نابه‌سامان خواهیم رفت که عمدتا تولید سالی 100 هزار واحد مسکونی است. در یک بازه 5 ساله بسیاری از مشکلات بافت‌های هدف مرتفع می‌شود.

    محمدزاده با اشاره به وضعیت بحرانی برخی شهرها از قبیل بندرعباس با 23 هزار خانوار ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های حاشیه‌ای و اراک با 14 هزار خانوار حاشیه‌نشین گفت: 90 درصد یکی از شهرهای استان کردستان بر روی اراضی دولتی ساخته شده و همه ساکنان آن شهر باید مشمول طرح دریافت سند با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن شوند. بنابراین تا یکی دو ماه آینده در تمام کشور فاز مطالعاتی آغاز و تکمیل می‌شود و در 30 تا 40 بافت شناسایی شده در 10 تا 15 شهر نیز می‌توانیم معرفی ساکنان به شهرداری‌ها برای دریافت پایان کار، معرفی به ادارات ثبت برای دریافت سند و سپس معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات نوسازی را آغاز و عملیاتی کنیم.

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: شهرداری‌ها هم در ارائه تخفیفات لازم برای ارائه پایان کار با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران کاملا هماهنگ بوده و توافقات لازم به امضا رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار