مدیران خودروعصر اعتبار

اعتبارات ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی افزایش یافت

عصر ساختمان- کرمان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش شده ردیف های قانونی برای ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در نظر گرفته شود و امسال اعتبارات دولتی این حوزه از ۳۵۰ میلیارد ریال به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

اعتبارات ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از ایرنا، محمد سعید ایزدی روز پنجشنبه در نشست ستاد استانی بازآفرینی شهری استان کرمان افزود: برنامه ریزی شده تا سطح زندگی در سکونتگاه های غیررسمی به سطح متوسط شهری ارتقا یابد.

    وی ادامه داد: با ارائه تسهیلات برای خرید مسکن در بافت فرسوده تلاش شده که سطح زندگی در این محدوده ها ارتقا یابد.
    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری اظهار کرد: وام های مقاوم سازی بافت های فرسوده با سود چهار درصد تعیین شده است.
    وی گفت: تسهیلات بانکی و ردیف های دولتی، همکاری همه دستگاه ها، همکاری بخش خصوصی و جلب کمک خیران و نیکوکاران برای رفع موضوع چالشی حاشیه نشینی در سطح کشور باید هماهنگ باشند.
    ایزدی عنوان کرد: امروزه شهرهای کشور از جمله استان کرمان از معضل کیفیت پایین زندگی رنج می برند.
    وی اظهارکرد: 544 شهر کشور با بیش از 30 درصد مساحت شهرها و 30 درصد جمعیت در محدوده هایی هستند که از مختصات لازمه زندگی شهری برخوردار نیستند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محلات فرسوده بیشتر در محدوده مرکزی شهرها و محدوده های تاریخی هستند که ساکنان آن از کیفیت زندگی خوبی برخوردار نیستند.
    وی بیان کرد: محدوده بافت های پیرامون محدوده مرکزی شهرها و محدوده های تاریخی نیز به نوبه خود نیازمند برنامه ریزی هستند.
    وی ادامه داد: بیش از 817 هکتار در شهر کرمان سکونتگاه های غیررسمی است و با توجه به حجم ناکارآمدی در محلات مختلف باید بدنبال راهکار بود.
    ایزدی گفت: بیش از دو دهه برای حل این معضل تلاش شده و به این نتیجه رسیده ایم که برای رفع مشکلات این محدوده ها نباید به صورت یک جانبه به این محدوده ها نگاه کنیم.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همکاری و هماهنگی همه دستگاه های ملی و استانی برای حل مشکلات زیست محیطی، اجتماعی، زیرساختی و اقتصادی محلات فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی ضروری است.
    وی عنوان کرد: اقدامات آموزشی و توانمندسازی نیز برای حل مشکلات محلات فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی مد نظر قرار گرفته است.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم در این نشست گفت: استان کرمان با دارا بودن پنج هزار و 429 هکتار بافت فرسوده، از نظر مساحت بافت های فرسوده رتبه سوم کشوری را دارد.
    محمد مهدی بلوردی با اشاره به اینکه 41 شهر استان کرمان دارای بافت فرسوده هستند افزود: مطالعات 30 شهر از مجموع 71 شهر استان کرمان برای تعیین بافت فرسوده انجام نشده است.
    وی بیان کرد: در برنامه مطالعاتی بافت فرسوده شهرهای استان کرمان محلات مورد تاکید شناسایی شده است.
    وی ادامه داد: با تشکیل 17 ستاد بازآفرینی شهری در استان کرمان بالغ بر 97 جلسه و هشت کارگروه تخصصی برگزار شده است.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه 534 هزار نفر از مردم شهر کرمان در بافت فرسوده ساکن هستند گفت: 31 سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای جیرفت، سیرجان، کرمان و رفسنجان وجود دارد که 33 هزار نفر جمعیت در این سکونتگاه ها زندگی می کنند.
    وی به اقدامات شهرداری ها برای بهسازی بافت فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جمله بازسازی باغ فتح آباد، بازار کرمان، مدرسه حیاتیه و غیره در این راستا انجام شده است.
    بلوردی با اشاره به اقدامات جدی استان کرمان در مبارزه با حاشیه نشینی ادامه داد: در مقطعی از نظر رفع تصرفات اراضی رتبه اول کشوری را کسب کردیم و برای جلوگیری از ادامه حاشیه نشینی در کرمان، کار اجرای کمربند سبز در دست انجام است.
    وی گفت: سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری در سکونتگاه های غیر رسمی اعلام آمادگی کرده اند که می طلبد در این زمینه برای واگذاری زمین رایگان به این موسسات اقدامات قانونی لازم انجام شود.
    وی ادامه داد: لازم است در راستای توسعه شبکه ریلی استان و بسترسازی تولید و صادرات محصولات معدنی و صنعتی با توجه به ظرفیت های منطقه، اتصال خط آهن کرمان جیرفت و استان هرمزگان اقدام شود..
    بلوردی افزود: اختصاص اعتبار برای احیای بازارها و کاروانسراهای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی به سازمان عمران شهری و استانداری نیز از نیازهای استان کرمان است.
    وی بر اصلاح شبکه زیرساخت های آب و برق تاکید کرد و گفت: اختصاص اعتبارات لازم برای تهیه نقشه پهنه بندی استان با توجه به لرزه خیز بودن این استان نیز لازم است.
    این نشست با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی