مدیران خودروعصر اعتبار

اکثر آسانسورها استاندارد ادواری ندارند

عصر ساختمان- دبیر همایش استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی عنوان کرد: بالای ۹۰ درصد آسانسورهایی که یک سال از تاریخ گواهینامه استاندارد آن‌ها گذشته است، استاندارد ندارند و متاسفانه بالابرها و پله‌برقی‌ها هیچ‌گونه استاندارد ادواری ندارند.

اکثر آسانسورها استاندارد ادواری ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، محمدرضا زیبایی در نشست خبری نخستین همایش استانی استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی در خانه صنعت و معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال 90 قیمت نرخ ارز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. اکثر قطعات آسانسور نیز به طور غیرمستقیم و مستقیم متاثر از نرخ ارز است و با اقزایش شدید نرخ ارز شرکت‌های آسانسور که در ورطه ورشکستگی بودند، ناچار به استفاده از قطعات تقلبی و بی‌کیفیت شدند.

    وی با بیان اینکه تعداد زیاد و انبوه تقاضای آسانسور ارزان قیمت مسکن مهر موجی را ایجاد کرد که هم تقاضای قطعات بی‌کیفیت را بالا برد و هم باعث ورود جمعی از نصابان، سرویس‌کاران و افراد غیرخبره در این حوزه شد، تاکید کرد: در حال حاضر تعداد آسانسورها و پله‌برقی‌های خارج از استاندارد قابل توجه است و حوادث و اتفاقات اخیر جوی را به وجود آورد که سازمان ملی استاندارد اجباری شدن استاندارد ادواری برای این وسایل را ابلاغ کرد.

    دبیر همایش استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی با اشاره به ناامنی شکل گرفته در ذهن مردم که با اتفاقات اخیر تشدید شده، اظهار کرد: قضیه اجباری شدن استاندارد ادواری می‌تواند نقطه عطفی در این صنعت باشد.

    زیبایی با اشاره به اینکه استاندارد تعداد قابل توجهی از آسانسورها که از قطعات بی‌کیفیت در آن‌ استفاده شده، تمام شده است، اظهار کرد: زمانی که استاندارد یک آسانسور اخذ شود، به شرطی که همان شرایط روز اول را داشته باشد و توسط یک شرکت مجاز سرویس شده باشد، استاندارد به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت.

    وی اضافه کرد: اکثر آسانسورها بعد از چند ماه سرویس و نگهداری به خاطر استفاده از قطعات بی‌کیفیت از حالت استاندارد خارج می‌شوند. بسیاری اینگونه فکر می‌کنند چون آسانسور مانند روز نخست کار می‌کند، هم اکنون هم استاندارد و ایمن است.

    دبیر همایش استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی ادامه داد: متاسفانه استاندارد پله‌های برقی و بالابرها اجباری نشده است؛ این در حالی است که ورود افراد و شرکت‌های توانمند و متخصص صنعت پله‌برقی از آسانسور بسیار مهم‌تر است؛ چراکه پله‌برقی‌هایی وجود دارند که اصلا از همان روز اول استاندارد نداشته‌اند.

    زیبایی با اشاره به پدیده مهرفروشی به عنوان یکی از بحث‌های شوم مطرح چند ساله تصریح کرد: ورود افراد غیرمتخصص به بحث فروش آسانسور و سرویس و نگهداری آن یکی از معضلات موجود است و افرادی که قطعه فروشند، مستقیما به مردم ناآگاه آسانسور می‌فروشند. نصاب‌هایی که برای شرکت‌های دیگر کار می‌کردند، با قیمت‌های پایین و بدون تخصص کافی در زمینه طراحی آسانسور و بدون توانایی کافی در پشتیبانی و تامین قطعات و خدمات باکیفیت به مردم آسانسور می‌فروشند.

    وی افزود: در این بین افراد متخلفی هستند که پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت دارند که در ازای پول مهرهای خود را در اختیار سایرین می‌گذارند.

    دبیر همایش استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی ادامه داد: 110 شرکت آسانسور و پله‌برقی در سندیکای آسانسور و پله‌برقی خراسان رضوی عضو هستند که شامل حدود 500 نیرو آموزش دیده می‌شوند و با وجود تصویب الزام رتبه‌بندی شرکت‌ها نقش آموزش برای داشتن کارکنان با تجربه و با کیفیت کار بهتر، پررنگ‌تر می‌شود.

    وی از تدوین نرخ‌نامه‌ای در سندیکای ایران و خراسان رضوی خبر داد و افزود: در این نرخ‌نامه حداقل هزینه‌های لازم برای تعمیر و نگهداری استاندارد شرکت‌ها مشخص شده و در سندیکاهای استانی از طریق شرکت‌های عضو این موارد به همه شهروندان ابلاغ شده است.

    زیبایی با بیان اینکه متاسفانه مردم به دنبال افراد و تعمیرکنندگان زیرزمینی هستند، گفت: این افراد به هیچ‌کس پاسخگو نیستند و اجناس ارزان قیمت می‌فروشند. همین مسأله جان مردم را به خطر می‌اندازد.

    وی تاکید کرد: این وظیفه مردم است که مطالبه‌گر ایمنی باشند. زمانی که شرکت دارای مجوز نیز مجبور شود که با قیمت پایین سرویس ارائه دهد، به ناچار مجبور به کاهش کیفیت می‌شود و آنچه که مهم و تاثیرگذار است حرکت و مطالبات مردم است.

    70 برابر شدن حوادث آسانسورها از سال 80 تا پایان سال 94

    نعمت ایل‌بیگی، کارشناس سازمان آتش‌نشانی مشهد، در خصوص آمار حوادث در آسانسورها خاطرنشان کرد: سال 80 در مشهد 31 مورد حادثه ثبت شده از آسانسور در آتش نشانی داشته‌ایم که این رقم در سال 94 به حدود 2000 مورد رسید.

    وی ادامه داد: بیشتر این حوادث مربوط به محبوس شدن بوده است. همچنین از 8 ماه ابتدایی سال 95 حدود 1700 حادثه رخ داده که طبق برآوردهای انجام شده این رقم تا آخر سال به 2500 خواهد رسید. این آماریست که در سازمان آتش نشانی ثبت می‌شود. البته تعدادی از این حوادث محبوس شدن توسط سرویس‌کاران رفع می‌شود که در این آمار وجود ندارد.

    ایل‌بیگی افزود: متاسفانه طول عمری برای آسانسورها تعیین نمی‌شود تا مشخص شود عمر مفید یک آسانسور چقدر است و بعد از چند سال لزوم به تعویض آسانسور است.

    ایل‌بیگی در خصوص حوادث رخ داده در بالابرها و پله‌برقی‌ها عنوان کرد: تا قبل از سال 90 به واسطه پله‌برقی‌ها حادثه‌ای نبوده واگر حادثه‌ای هم رخ داده، به تعداد بسیار محدودی بوده است اما طی 5 سال گذشته حوادث وحشتناکی به دلیل نبود استاندارد اجباری و کنترل رخ داده است.

    وی اظهار کرد: تا سال 89 محدوده حوادث بر اساس آمار آتش نشانی در آسانسورها از خراش تا فوت فرد در مدت یک سال 15 مورد بوده است. در جلساتی که برگزار شد نقاط ضعفی را مانند آسانسورهای تک در را پیدا کردیم. حدود 300 آسانسور تک در پر خطر در اماکن اقامتی وجود داشت که با حکم دادستان آن‌ها را ملزم به داشتن در داخلی کردیم و آمار حوادث از 15 مورد در سال طی 6 سال به 4 مورد کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو