مدیران خودروعصر اعتبار

تامین ۷۰ درصدی اجاره‌بهای کم‌درآمدها از سوی دولت

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح مسکن اجتماعی ۷۰ درصد اجاره بهای دهک یک جامعه را دولت می پردازد.

تامین ۷۰ درصدی اجاره‌بهای کم‌درآمدها از سوی دولت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حامد مظاهریان در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که نمی‌توانیم درباره دوره رکود در بازار مسکن پیش‌گویی کنیم گفت: دوره‌های رکود در بازار مسکن معمولاً بین 2.5 سال تا سه سال است. حال اینکه به سیکل‌های خروج از رکود نزدیک شده‌ایم و از ابتدای سال تا کنون قیمت مسکن هشت درصد افزایش یافته که این شاخص نشان‌دهنده تحرک در بازار است.

    وی بابیان این که این مبایعه نامه‌ها از ابتدای سال تاکنون در ماه‌های مختلف به طور میانگین چیزی بین 10 الی 15 درصد افزایش یافته است گفت: این سینگال خوبی برای بازار مسکن است و نشان می‌دهد در دوره پیش‌رونق هستیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که هدف دولت این است که بدون افزایش قیمت شدید از دوره رکود خارج شویم گفت: شاید برای طولانی‌تر شدن دوره رکود مسکن مورد انتقاد قرار بگیریم اما هدف دولت این است که مردم بدون هیچ زیانی شاهد خروج رکود باشند و قیمت‌ها افزایش جهشی نداشته باشد.

    معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: سیاست دولت زمانی موفق عمل می کند که مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود گفت: باید به سر به‌ سری موجودی مسکن و تعداد خانوار برسیم.

    مظاهریان با اشاره به یکی از علت‌های افزایش دوره رکود مسکن اظهار داشت: واقعیت این است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و یکی از سیاست‌های دولت یازدهم هم افزایش قدرت خرید مردم بود که توانستیم سقف تسهیلات برای خرید مسکن را از 35 میلیون تومان به 160 میلیون تومان برسانیم.

    وی افزود: در حال حاضر متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم به اندازه دو برابر سپرده خود پس از یک سال تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند و نرخ سود این تسهیلات کمترین نرخ سود بانکی در کشور است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در حال حاضر نرخ سود تسهیلات مسکن برای بافت فرسوده هشت درصد و برای سایر واحدها 9.5 درصد است گفت‌: این کمترین نرخ سود بانکی در کشور است و در مقایسه با وام‌های صنعتی که نرخ سود 18 تا 22 درصد دارند امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. البته دولت در تلاش است این نرخ سود را باز هم کاهش دهد.

    مظاهریان با اشاره به هجوم سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در سال‌های گذشته گفت: وقتی طراز اقتصادی کشور بهم خورد در دولت دهم شرایط پیش‌ آمد که مردم هجوم افسانه‌واری را به مسکن آوردند اما در واقع ساخت مسکن در سال‌های گذشته واقعی نبود. به طوری که تنها در سال 90 میزان تعداد خانه‌های خالی به 300 هزار واحد در تهران رسیده بود.

    وی افزود: در حال حاضر آمار خانه‌های خالی در تهران به 200 هزار واحد کاهش پیدا کرده است و این تعداد خانه‌های خالی به این معنا است که خانه‌های واقعی در دولت قبل ساخته نشده است. در حال حاضر خانه‌های لوکس بالای یک میلیارد تومان در تهران خالی مانده‌اند و از آنجا که قدرت خرید مردم پایین است این خانه‌ها سال‌های آینده هم خالی خواهند ماند.

    وی با بیان اینکه آمار خانه‌های خالی در کرج به چیزی حدود 450 هزار واحد می‌رسد گفت: سرمایه‌ها درخانه‌های خالی حبس شده است و طبق برآوردهای یکی از اقتصاددان‌های کشورمان سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی چیزی حدود 20 میلیارد دلار یعنی معادل 70 هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد در سال های قبل سیگنال اشتباه به بازار داده‌اند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رکود مسکن در تهران عمیق‌تر است گفت: از آنجایی که خانه‌های لوکس در تهران بیشتر است می‌توان گفت رکود در بازار مسکن تهران بیشتر از سایر شهرها است به طوری که در شهری مانند یزد به ازای هر صد خانه صد خانوار داریم یعنی به آمار سربه‌سری موجودی مسکن و تعداد خانوار رسیده‌ایم.

    وی با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم در راستای تعقیب سیاست‌های اقتصادی مقاومتی تحریک هم‌زمان طرف عرضه و تقاضا است گفت: ما به بازار این علامت را می‌دهیم که خانه‌های لوکس ساخته نشود و سازندگان خانه های زیر صد متر را که متناسب با نیاز واقعی است بسازند.

    مظاهریان درباره قانون پیش‌فروش مسکن هم گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بازار شفاف شود و زمانی می‌توان قانون پیش‌فروش را به اجرا رساند که بازار شفافی داشته باشیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون پیش‌فروش توسط مجلس به تصویب رسید و هدف از قانون این بود که به خریدار این اطمینان را بدهند که فروشندگان کاذب نیستند اما معتقدند در این قانون سخت گیری‌هایی برای فروشندگان اعمال شده است و سرمایه‌گذاران را از اینکه درگیر مسائل حقوقی شوند ترسانده است.

    وی افزود: معتقدم قانون پیش‌فروش باید تعدیل شود و منافع هم فروشندگان و هم خریداران را پوشش دهد و در حال حاضر اصلاحیه‌هایی را با مشورت فعالان این حوزه آماده کرده‌ایم و به مجلس پیشنهاد می کنیم.

    وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سایت «سامانه اطلاعات بازار املاک» گفت: این سامانه در تهران راه‌اندازی شده است و بنا داریم در شش کلانشهر دیگر هم این سایت را راه‌اندازی کنیم. این سامانه این امکان را فراهم می کند که مردم بتوانند از جزئیات خرید و فروش تمام محله‌های تهران و آخرین قیمت‌ها مطلع شوند.

    مظاهریان با اشاره به اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: مسکن اجتماعی هم بخشی از مسکن مهر و در راستای اجرای ماموریت دولت برای تامین مسکن قشرهای کم‌درآمد است قرار بر این است که از تجربه‌های گذشته در مسکن اجتماعی استفاده کنیم و اقتصاد مقاومتی هم همین است که از امکانات داخل برای بومی‌سازی اقتصاد استفاده کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت یازدهم می‌توانست در ابتدای کار خود طرح مسکن اجتماعی را شروع کند اما معتقد بودیم باید طرح مسکن مهر که تعهد دولت است را در ابتدا به سرانجام برسانیم.

    وی با بیان اینکه برنامه های مختلفی در اجرای مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است ادامه داد: سیاست ما این است که دسترسی به مسکن را برای اقشار ضعیف فراهم کنیم نه اینکه دولت وارد امر خانه‌سازی شود.

    مظاهریان گفت: یکی از برنامه‌های ما در طرح مسکن اجتماعی این است که برای دهک‌های یک جامعه خانه‌های استیجاری فراهم کنیم به این معنا که دولت تا 70 درصد اجاره خانه دهک‌های کم‌درآمد را بپردازد.

    وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح مسکن اجتماعی بستگی به بودجه دولت دارد گفت: در حال حاضر مسکن اجتماعی را شروع کرده‌ایم و متولی این پروژه بنیاد مسکن است و یک توافق خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون برای فراهم آوردن 125 هزار واحد مسکونی برای اقشار ضعیف انجام شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حباب بازار مسکن به میزان قابل توجهی تخلیه شده است گفت: در طول سه سال گذشته قیمت مسکن به قیمت‌های نزدیک به واقعی رسیده است و نسبت به سایر کالاها مسکن ارزان شده است. در حال حاضر میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در تهران 4 میلیون و 400 هزار تومان و در کل کشور چیزی حدود 2.5 میلیون تومان در هر متر مربع است که امروز چیزی حدود 50 درصد هزینه خرید مسکن از سوی بانک به متقاضیان تسهیلات داده می‌شود که در تلاشیم این رقم رابه 70 درصد برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو