مدیران خودروعصر اعتبار

مشکل نم در گنبد سلطانیه حل شد

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: مشکل رطوبت در گنبد سلطانیه حل شد.

مشکل نم در گنبد سلطانیه حل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، یحیی رحمتی در خصوص انتشار خبر نم کشیدن گنبد سلطانیه، گفت: مشکل رطوبت در گنبد سلطانیه که بر اثر بارندگی به وجود آمده بود حل شده و جلوی نفوذ رطوبت گرفته شده است.

    وی با تاکید بر اینکه علاوه بر سلطانیه در همه بناهای قدیمی باید بیشتر مراقب بود، افزود: مراقبت از آثار تاریخی از وظایف اصلی این اداره کل است و در این راستا مشکل رطوبت در بنای تاریخی سلطانیه حل شده است.

    این مسوول در خصوص قسمت‌های آسیب دیده در این بنای تاریخی، خاطرنشان کرد: تزیینات اصلی آسیب ندیده و آثار به وجود آمده بر روی قسمت‌های مرمت شده بوده که می‌توان بدون مشکل آن را رفع کرد.

    وی با تاکید بر اینکه جلوی نفوذ رطوبت در این بنای تاریخی گرفته شده است، اظهار کرد: مرمت آثار به وجود آمده در کمیته راهبردی و فنی سلطانیه که دوشنبه هفته آینده تشکیل خواهد شد بررسی می‌شود.

    رحمتی همچنین در خصوص فضای مرطوب موزه رختشویخانه، تصریح کرد: مساله در خصوص بنای رختشویخانه متفاوت است زیرا ماهیت این بنا با آب سر و کار داشته و وجود رطوبت در آنجا طبیعی است.

    وی عنوان کرد: بنای رختشویخانه مشکل رطوبت ندارد و با توجه به اینکه در محلی ساخته شده است که سطح آب‌های زیرزمینی در آنجا بالا بوده و در گذشته در این محل چشمه و قنات وجود داشته است می‌توان وجود رطوبت در آن را طبیعی دانست.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بیشترین حجم بازدید از این غار تاریخی در روزهای تعطیل صورت می‌گیرد، افزود: برای اطلاق یک مکان به‌عنوان جاذبه گردشگری لازم است چند ویژگی در آن منطقه وجود داشته باشد. در ابتدا مکان باید دارای دسترسی لازم برای جذب گردشگر باشد که نیازمند زیرساخت‌هایی است.

    وی ادامه داد: در سایت‌هایی مانند مجموعه دیدنی غار کتله‌خور باید 10 تا 15 درصد درآمدهای آن از محل فروش بلیت تأمین شود و 85 تا 90 درصد از در آمد و گردش مالی از طریق تأسیسات بیرونی جاذبه گردشگری تامین می‌شود، اما این موضوع به درستی در این منطقه اجرا نشده اما این تاسیسات در این منطقه وجود ندارد و باعث شده است تا صد درصد درآمد از طریق فروش بلیت تامین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار