مدیران خودروعصر اعتبار

حراج یا واگذاری بدون محدودیت مسکن مهر

عصر ساختمان- ‌مسکن مهر طرحی بود برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه‌سازی را تشویق کند. این طرح پس از افزایش شدید قیمت مسکن در ایران شروع شد.

حراج یا واگذاری بدون محدودیت مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل ازایسنا، ‌این مسکن در ابتدا در قالب بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت ازتولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستورکار قرار گرفت.

    این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلندمدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود، اما حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که به صورت غیرکارشناسانه از 20 هزار واحد در سال به 1.5 میلیون واحد در سال افزایش یافت.

    مسکن مهر ناقص اجرا شده است

     طرح مسکن مهر مدلی است که ناقص اجرا شده است. در اجرای آن به جای این‌که از منابع مردمی استفاده شود، به منابع ملی فشار آورده شد و همین موضوع باعث تورم و گرانی شد.

    با این طرح مسکن زیاد اما گران شد. قرار بود با اجرای طرح مسکن مهر قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما مسکن گران‌تر شد.

    مسکن مهر در لرستان همانند دیگر استان‌های کشور اجرا شد اما نتیجه مطلوبی در پی نداشت. دیده می‌شود این واحدها به افرادی داده شده که از نظر شرایط مالی مشکلی دارند یا اینکه افراد به دلیل اینکه از پس باقی هزینه‌های آن برنمی‌آیند اقدام به فروش آنها کرده‌‌اند.

    تعدادی از واحدهای مسکن مهر استان لرستان افتتاح و به متقاضیان واگذار شده است، اما تعدادی از آنها بدون متقاضی باقی‎مانده که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.

    گروه هدف طرح مسکن مهر مشخص نیست

    در این باره یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، گفت: مسکن مهر، بزرگترین طرح عمرانی کشور است که در بیش از1100شهر کشور با اهداف خیرخواهانه تصویب شد اما به دلیل شتابزدگی در مکان‌یابی در برخی نقاط اشتباه رخداد داده و در اجرا هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل کرده است.

    علی بیرانوند افزود: اولین ایراد این طرح این است که‌ معین نشده گروه هدف طرح مسکن مهر، چه کسانی هستند.

    وی اظهار کرد: مشخص نشد زمین‌‌های ارزان را به چه گروهی می‌‌خواهند بدهند؟ آیا افرادی که این زمین‌های ارزان یا رایگان را می‌‌گیرند، می‌‌توانند خودشان آن را بسازند یا خیر؟ هدف، زمین دادن است یا خانه‌دار کردن مردم؟

    این کارشناس تصریح کرد: در اجرای مسکن مهر مقداری بی‌تدبیری صورت گرفت یعنی در مرحله اجرا، عجله شد مثلاً در شهری، مکانی را در نظر گرفتند که محل مناسبی نبود.

    بیرانوند اضافه کرد: روند کارها کنداست و باید فاصله بین شرکت‌های خدمات رسان، دستگاه‌ها و متولیان کمتر شده تا کارها سریع‌تر پیش رود.

    در صورت لزوم چوب حراج بر واحدهای بدون متقاضی بزنند

    هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این باره گفت: 55 میلیارد تومان هزینه شده در مسکن مهرهای لرستان بلاتکلیف بوده و ظلم است که این میزان اعتبار را هزینه کنیم و در نهایت واحدهای این پروژه بدون متقاضی بمانند.

    وی بیان کرد: برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر استان به 50 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم و اگر واحدهای این پروژه بدون متقاضی بمانند صرف این میزان هزینه ظلم در حق استان است.

    بازوند اضافه کرد: ظرف یک ماه آینده تکلیف 1728 واحد مسکن مهر خودمالک در استان معین شود و در صورتی که سازندگان آنان مایل به دریافت تسهیلات نیستند، وام یارانه‌ای آنان قطع شود.

    استاندار لرستان یادآور شد: نمی‌شود که پروژه مسکن مهر استان تا ابد باز بماند و باید با ارائه راهکارهای مناسب فکری به حال آن استان کرد.

    وی ادامه داد: پروژه مسکن مهر استان به ماجرای کی بود ؟کی بود؟ من نبودم تبدیل شده و باید هرچه سریع‌تر پرونده آن در استان بسته شود.

    بازوند خاطرنشان کرد: باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای 2689 واحد مسکن مهر استان با 40 درصد پیشرفت فیزیکی باشیم؛ بدون هیچ محدودیتی این پروژه‌ها با امکان دریافت تسهیلات به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار می‌شود.

    استاندار تصریح کرد: معاون عمرانی استانداری با فرمانداران جلسه‌ای در خصوص رفع مشکل‌های مسکن مهر برگزار کند و حتی در صورت لزوم چوب حراج بر واحدهای بدون متقاضی بزنند.

    7878 واحد از پروژه‌های مسکن مهر استان به بهره‌برداری نرسیده‌اند

    فرشاد رضایی معاون راه و شهرسازی لرستان نیز در این باره گفت: برنامه ما برای سال‌جاری افتتاح اکثریت واحدهای مسکن مهر استان بود که در 6 ماهه نخست امسال 2800 واحد افتتاح شد.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون 36 هزار و 16 واحد مسکن مهر در استان افتتاح شده است، اضافه کرد: 7878  واحد از پروژه‌های مسکن مهر استان به بهره‌برداری نرسیده‌اند که از این تعداد 4401 واحد در حال طی کردن روند طبیعی خود برای افتتاح هستند.

    رضایی ادامه داد: از کل پروژه‌های مسکن مهر استان که به بهره‌برداری نرسیده‌اند، 1728 واحد آنها خودمالک هستند.

    معاون راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: از کل واحدهای افتتاح نشده مسکن مهر استان به استثنای واحدهای خودمالک، 2138 واحد دولتی وجود دارد که روند طبیعی خود را برای افتتاح طی می‌کنند و 1038 واحد آنها پیشرفتی 30 درصدی دارند که 468 واحد از آنها در پروژه مسکن مهر فاز یک خرم‌آباد، 140 واحد در فاز 2  و 288 واحد در تعاونی شهرداری  این شهر، 50 واحد در تعاونی دانشگاه آزاد بروجرد و 144 واحد در الیگودرز هستند.

    وی یادآور شد: 1651 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در استان وجود دارد که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌اند. الیگودرز 432 واحد، پلدختر 280 واحد و خرم‌آباد 900 واحد بدون متقاضی دارد.

    رضایی خاطرنشان کرد: تا پایان سال‌جاری 1263 واحد مسکن مهر دولتی افتتاح خواهد شد و سال آینده نیز 1875 واحد آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

    1263 واحد مسکن مهر در لرستان به بهره‌برداری خواهد رسید

    همچنین علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: در 6 ماهه نخست سال‌جاری 2800 واحد مسکن مهر در استان افتتاح شد.

    وی اظهار کرد: پروژه‌های مسکن مهر در دولت یازدهم دو برابر دولت گذشته افتتاح شدند.

    علیخانی ادامه داد: واحدهای خودمالک در مرکز استان می‌تواند 7 درصد وام و در شهرستان‌ها 4 درصد تسهیلات دریافت کنند.

    مدیرکل راه و شهرسازی یادآور شد: ظرف یک‌ماه آینده با سازندگان واحدهای خودمالک مکاتبه خواهیم کرد تا در صورت تمایل تسهیلات دریافت کنند و در غیر این‌صورت وام یارانه‌ای آنها قطع خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی استان به دنبال تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر به بهره‌برداری نرسیده در استان است تا پرونده این پروژه بسته شود.

    علیخانی ادامه داد: تا پایان سال جاری 1263 واحد مسکن مهر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

    مسکن مهرسرمایه‌ای است که باید تعیین تکلیف شود و نیمه‎کاره ماندن آن شایسته استان لرستان نیست و باید مزایده‌ای برای ورود بخش خصوصی برای پروژه‌های مسکن مهر برگزار شود.

    شاید بهتر است نبض ساخت و ساز مجددا در دست بخش خصوصی قرار گیرد، بخشی که در حال حاضر و پس از مشکلاتی که مسکن مهر برای اقتصادمسکن به‌وجودآورد در رکود به سرمی‌برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی