مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت ساختمان در کهگیلویه وبویراحمد و جای خالی نظارت

عصر ساختمان- یاسوج - ایرنا- استان کهگیلویه وبویراحمد درکنار مشکلات متعدد در حوزه ساختاری و زیربنایی که در نهایت به توسعه نیافتگی آن منجر شده در زمینه صنعت ساختمان سازی و رکود و بی نظمی حاکم بر آن نیز وضعیتی بغرنج و ناموزون را در ساختار شهری خود تجربه می کند.

صنعت ساختمان در کهگیلویه وبویراحمد و جای خالی نظارت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری »عصرساختمان»به نقل از ایرنا، نبود ضابطه و عبور از قوانین و مقررات در ساخت وسازهای برخی شهرهای استان به گونه‌ای است که مسئولان و متولیان امر نظارت بر این مهم را بسیار سخت و تا حدودی بی فایده توصیف کرده‌اند.

    آنگونه که آمارها و تحلیل‌های کارشناسان و متولیان امر در زمینه صنعت رها شده ساختمان در کهگیلویه وبویراحمد حکایت دارد، شهر یاسوج به لحاظ ساخت و سازهای غیرمجاز در صدر تمام شهرهای ایران قرار گرفته است.
    معاون امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه معتقد است: میانگین ساخت وسازهای غیرمجاز در شهر یاسوج مرکز این استان بالای 90 درصد است.
    سید نوید موسوی اظهار داشت: شهر یاسوج اکنون به لحاظ صنعت ساختمانی در صدر شهرهای بی نظم لقب گرفته و میزان غیرمجاز بودن ساخت و سازها در این شهر حتی افزون بر 40 درصد با شهر دوم بعد از خود فاصله دارد.
    وی بیان کرد: عطش افزایش تراکم و تعداد طبقات، بدون درنظرگرفتن اصول فنی و معماری در شهر یاسوج سیما و کالبد شهری پایتخت طبیعت ایران را با چالش جدی مواجه کرده که در صورت ادامه این روند ناموزون تبدیل به فاجعه‌ای در سال‌های آینده خواهد شد.
    موسوی، اهمال و کوتاهی متولیان حوزه شهری و سوء مدیریت به ویژه در یک دهه اخیر را از عوامل اساسی در افزایش و بروز چالش‌های صنعت ساختمان سازی در استان از جمله شهر یاسوج ذکر کرد.
    وی تصریح کرد: نگاه و رویکرد غلط در برخی شهرداری‌ها به موضوع کمیسیون ماده 100 به عنوان منبع درآمدی خود یکی از مهمترین دلایل بروز و افزایش میزان ساخت و سازهای غیرمجاز است.
    معاون امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درآمدهای حاصل از اجرای کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها را کاذب و خارج از اصول و قوانین شهرسازی دانست و افزود: تمرکز و سرمایه گذاری بر روی این اصل خود پیش زمینه‌ای برای تمایل برخی سودجویان در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.
    وی یادآور شد: درآمدی که از محل ساخت و سازهای غیرمجاز، فروش تراکم، حذف پارکینگ نصیب شهرداری‌ها می‌شود جزء امتیازهای منفی شهرداری محسوب می‌شود.
    موسوی گفت: برخی شهرداری‌ها به جای اینکه با اعمال مکانیسم‌ها و روش‌های قانونی مانع از بروز تخلف شهروندان شود، اجازه می‌دهند تا تراکم و تعداد طبقات افزایش پیدا کند و سپس با دور زدن قانون در قالب فروش تراکم و یا حذف پارکینگ اقدام به جریمه نقدی شخص متخلف می‌کنند که به هیچ وجه این مهم کارساز نبوده است.
    وی اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز تنها به افراد دارای تمکن مالی و افزایش تراکم و تعداد طبقات در شهرها مربوط نمی‌شود، بلکه وضعیت ساخت و سازها در حومه شهرها به ویژه روستاها و مناطق اطراف شهر یاسوج نیز وضعیتی بغرنج و نگران کننده دارد.
    معاون امور مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 90 درصد ساخت سازهای موجود در اطراف شهر یاسوج فاقد هرگونه اصول فنی، معماری و پدافندی است.
    ** توسعه غیراصولی حاشیه نشینی
    استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گسترش و توسعه غیراصولی مناطق و روستاهای اطراف شهر یاسوج را به عنوان یکی از معضلات اساسی در حوزه شهرنشینی یادآورشد و گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند اجرای مدیریت صحیح، یکپارچه، منسجم و اصولی است.
    سید موسی خادمی اظهار داشت: هم اکنون برخی روستاها و مناطق حومه شهر یاسوج با وجود دسترسی به خدمات شهری ولی هیچ گونه مسئولیت و رعایت ضوابط و تعهدات شهری را نمی‌پذیرند.
    وی بیان کرد: این در حالی است که برخی شهرهای اطراف شهر یاسوج همچون مادوان و یا سرآبتاوه نیز با وجود داشتن شهردار مستقل ولی همچنان بسیاری از خدمات روزانه خود را از شهرداری و مدیریت شهر یاسوج دریافت می‌کنند.
    خادمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید یک طرح جامع و اصولی با رعایت مطالعات دقیق و بررسی میدانی از تمامی مناطق حاشیه شهر یاسوج تهیه و ارائه خدمات و هرگونه تغییر کاربری و توسعه آن مناطق بر اساس این طرح انجام شود.
    وی از طرح پیشنهادی معاونت امور عمرانی استانداری برای الحاق مناطقی همچون بلهزار و مهریان و یا برخی مناطق در سررود جنوبی به شهر یاسوج خبر داد و افزود: برخی از شرایط و بستر لازم برای انجام این مهم فراهم شده است.
    خادمی از مشاوران و طراحان طرح جامع مدیریت برای مناطق حومه شهر یاسوج خواست تا با رعایت تمام ضوابط و بررسی مطالعات اجتماعی دقیق اقدام به انجام این کار کنند.
    استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تبدیل منطقه مادوان به شهر کاری غیر اصولی و بر خلاف اصول و ضوابط فنی و شهرنشینی بوده است.
    وی افزود: الحاق منطقه بلهزار و مهریان به شهر یاسوج در دستور کار استانداری و مجموعه مدیریت شهری استان قرار گرفته که در حال بررسی دقیق، جامع و نظرات فنی کارشناسان برای تصویب نهایی است.
    خادمی تصریح کرد: به نظر می رسد مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج نیز با این مهم مخالفتی نداشته باشند و بر روی موضوع کلی آن توافق دارند.
    استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اکنون شهر یاسوج علاوه بر ارائه خدمات شهری به جمعیتی افزون بر 115 تا 120 در محدوده خود مشغول خدمات دهی به جمعیت روزافزون مناطق و روستاهای حاشیه این شهر است.
    وی اظهار کرد: برخی از این مناطق به دلیل رعایت نکردن اصول و ضوابط فنی و اجرایی لازم در ساخت‌ها و سازها خدمات دهی سایر دستگاه‌های خدمات رسان در استان را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه کرده است.
    ** کمبود قوانین یا دور زدن قانون
    کارشناسان و متولیان امر در این زمینه معتقدند که قوانین، مقررات و ضوابط محکمی برای مقابله جدی با تخلفات ساختمانی در همه ارکان و مراجع ذیصلاح نظارتی وجود دارد.
    آنان اذعان می‌کنند که ایراد و چالش اساسی در نحوه اجرا و البته برخی زیاده خواهی ها و تفسیرهای ناقص و سلیقه‌ای از قوانین است که زمینه بروز و افزایش روزافزون تخلفات ساختمانی در شهرهای این استان را شامل شده است.
    معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت: قانون به صراحت وظایف هر یک از دستگاه‌ها و مراجع ذیصلاح نظارتی و متولی در امر ساخت و سازها را مشخص کرده است.
    سید انتظام سهمگین اظهار داشت: حوزه مسکن راه و شهرسازی به عنوان سیاست گذار اصلی در امر ساخت و ساز و تهیه کننده طرح‌های جامع، تفضیلی و هادی در سطح شهرها و روستاهای استان به عنوان یکی از ارکان سازنده در امر صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شود.
    وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان مرجع نظارتی و مسئول پیگیری و نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسان ناظر و طراح عضو خود نیز وظایف مشخصی در امر ساخت و سازها دارد.
    معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بخشداران، دهیاران و حتی مالکان و سازندگان در این راستا نیز وظایف، قوانین و مقررات خاص خود را دارند که مجموعه این عوامل به عنوان ارکان اصلی و دخیل متعهد در امر ساماندهی و بهبود وضعیت صنعت ساختمان سازی هستند.
    وی تاکید کرد: بدون شک هرگونه اشکال، اهمال و تخلفی از سوی هر یک از این ارکان سبب بروز خدشه و رکود بر این صنعت مهم زیربنایی و اقتصادی خواهد شد.
    سهمگین اظهار داشت: وضعیتی که اکنون شهرهای استان کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهر یاسوج به شدت گریبانگیر آن شده و بی نظمی، هرج و مرج و رکود در امر ساخت وسازهای شهری در سایه کم توجهی‌ها همچنان رو به فزونی است.
    وی یادآور شد: درد اصلی و مشکل جدی در این راستا این است که هر یک از این ارکان و اجزای تشکیل دهنده صنعت ساختمانی که باید به شکلی زنجیروار و منسجم عمل کنند، هرکدام مسیر خاص خود را می‌رود.
    سهمگین افزود: همین سلیقه‌ای عمل کردن، بی برنامه بودن در کنار دور زدن قوانین مهمترین دلیل بروز افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرها وروستاهای استان شده است.
    وی تصریح کرد: اجرای ماده 100 تنها محل درآمدی کاذب برای شهرداری ها شده و حتی خود سبب بروز و زمینه افزایش تخلفات در این راستا شده است.
    سهمگین افزود: بدون شک بی توجهی به امر ساختمان سازی و تمایل بیش از حد شهرداری ها به موضوع کمیسیون ماده 100 با نگاه صرف درآمدی مصداق بارز تضییع حقوق سایر شهروندان است.
    ** فقدان طرح های جامع و تفضیلی عامل بروز تخلفات
    معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روند افزایشی ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرهای 17گانه استان بویژه در حاشیه شهر یاسوج را از چالش های اساسی در حوزه عمران شهری این استان اعلام کرد.
    پژمان نیک اقبالی در این زمینه افزود: سکونتگاه های غیررسمی و ساختمان های غیرمجاز بخش قابل توجهی از جمعیت شهرهای استان بویژه در یاسوج را شامل می شود.
    وی با بیان اینکه ارائه خدمات از سوی دستگاه های خدمات رسان به ساکنان این مناطق نیز خود به معضلی مضاعف برای متولیان امر تبدیل شده، اظهار کرد: یکی از اولویت های مهم در سال جاری مقابله جدی با این گونه ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از ضوابط شهرسازی است.
    وی، فقدان طرح های جامع و تفضیلی را از مهمترین عوامل مهم در بروز بسیاری از معضلات شهری از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرهای استان ذکر کرد.
    معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: البته بازنگری طرح های جامع و تفضیلی شهرهای 17 گانه این استان در دست اجرا و وارد مرحله نهایی شده که با اجرای دقیق آنها شاهد کاهش میزان ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای استان خواهیم بود.
    وی تصریح کرد: تصاویر هوایی از شهرهای مختلف استان در این راستا نیز گرفته شده است.
    وی فعال شدن و اجرای دقیق کمیسیون های ماده 100و 99 برای مقابله جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرها و روستاهای این استان را نیز از جمله فاکتورها و راهکارهای مهم برای کاهش تخلفات و مقابله جدی با ساخت وسازهای غیرمجاز دانست.
    ** صدور رأی 880 تخلف ساختمانی در سال 95
    معاون شهرسازی و معماری شهرداری یاسوج نیز با تاکید بر اینکه روند ساخت و سازهای بی ضابطه و غیرمجاز در این شهر به شدت روبه افزایش و نگران کننده است، تعداد آرای صادره از سوی کمیسیون ماده 100 در سال جاری را نیز 880 مورد ذکر کرد.
    ذبیح الله رمضانی افزود: 55 مورد از این آرا تاکنون منجر به تخریب ساختمان‌ها شده است.
    وی مهاجرت پذیری و عدم توازن منطقه‌ای در مناطق و حاشیه‌های اطراف شهر یاسوج را از مهمترین بروز تخلفات ساختمانی در این شهر عنوان کرد.
    وی یادآور شد: هم اکنون شهر یاسوج علاوه بر ارائه خدمات شهری به جمعیتی افزون بر 115 تا 120 در محدوده خود مشغول خدمات دهی به جمعیت روزافزون مناطق و روستاهای حاشیه این شهر است.
    رمضانی اظهار کرد: برخی از این مناطق به دلیل رعایت نکردن اصول و ضوابط فنی و اجرایی لازم در ساخت و سازها خدمات دهی سایر دستگاه‌های خدمات رسان در استان را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه کرده است.
    وی نقش دستگاه‌های خدمات رسان در بروز ساخت و سازهای غیرمجاز و حتی پدیده زمین خواری و ترغیب سودجویان به این مهم به ویژه در شهر یاسوج بسیار پررنگ و تعیین کننده دانست.
    کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
    این استان با 2 اقلیم متفاوت و توپوگرافی خاص خود دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو