مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران در گفت و گو با عصر ساختمان:

کاهش ۵۰ درصدی تولیدمصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته

رقابت نامطلوب مصالح فروشان را تهدید می کند

عصر ساختمان- با احداث کارخانه های جدید در دو سه سال اخیر رشد فزاینده ای در تولید سیمان و گچ داشته ایم. افزایش تولید و کاهش قیمت ها باعث به وجود آمدن رقابت نامطلوبی بین واحدهای تولیدی و صنفی شده است. متاسفانه در این رقابت نامطلوب برخی واحدهای صنفی محصولات خود را بدون اخذ سود برای فروش عرضه می کنند.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدمصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱:۰۰

    اسماعیل کاظمی قهی، رئیس  اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران در گفت و گو با پایگاه خبری عصر ساختمان از رقابت نامطلوب بین واحدهای تولیدی خبر داد و مهم ترین دلیل آن را رکود حاکم بر صنعت ساختمان بر شمرد.
    کاظمی با تاکید بر این که این رکود صنعت ساختمان،دیگر صنایع را به شکل مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرارد داده است؛ گفت: در کشور ما بعد از نفت و درآمدهای نفتی،صنعت ساختمان حرف اول را می زند و نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد.واحدهای صنفی ما مستقیما با این رکود درگیر هستند و نسبت به سال قبل حدود 50 درصد کاهش عملکرد داشته ایم. این موضوع در تولیدات مواد کانی غیر فلزی ماند سیمان کاملا مشهود است. با توجه به افزایش قیمت انرژی درسال های 90 تا 94 باید قیمت تمام شده مصالح ساختمانی با افزایش مواجه می شد؛ اما نه تنها قیمت ها افزایش نیافت بلکه نسبت به سال های گذشته از کاهش قابل ملاحظه ای بر خوردار بوده است.
    وی ادامه داد: با احداث کارخانه های جدید در دو سه سال اخیر رشد فزاینده ای در تولید سیمان و گچ داشته ایم. افزایش تولید و کاهش قیمت ها باعث به وجود آمدن رقابت نامطلوبی بین واحدهای تولیدی و صنفی شده است. متاسفانه در این رقابت نامطلوب برخی واحدهای صنفی محصولات خود را بدون اخذ سود برای فروش عرضه می کنند.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان صادرات گفت:سال گذشته میزان صادرات خوب و بالغ بر 20میلیون تن بود.به احتمال زیاد امسال نیز به همین مقدار صادرات خواهیم داشت.البته با توجه به افزایش تولید، باید میزان صادرات به 30 تا 35 میلیون تن می رسید.
    رئیس اتحادیه مصالح فروشان ساختمانی ادامه داد: رکود صنعت ساختمان به دلیل عملکرد دولت گذشته اجتناب ناپذیر بود.ساخت و سازهای بی حساب و کتاب که آثارش اکنون نمایان شده و نیز عدم جانمایی مناسب در ساخت مسکن مهر، منجر به ایجاد شرایط رکودی شد و این موضوع غیر قابل اجتناب بود.
    درچنین شرایطی باید محصولات تولیدی را که به دلیل رکود بازار داخل فروش نرفته است؛ به بازارهای جهانی صادر کرد. چنانچه این اتفاق می افتاد قطعا رقابت نامطلوب بین واحد های تولید به وجود نمی آمد.اما وجود یکسری از محدودیت ها مانع از اجرایی کردن این امر شد.
    وی در پاسخ به این که آیا متقاضیان خارجی از رکود حاکم بر بازار داخل سوء استفاده می کنند؛گفت: به هرحال خریداران نیز از شرایط داخل باخبرند و تلاش می کنند تا از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند. اما برخی مصالح مانند سیمان در بازار جهانی قیمت تعیین شده دارند وخیلی نمی توان قیمت ها را افزایش یا کاهش داد. ما برای حضور در بازاراهای جهانی باید بتوانیم هزینه های جانبی و قیمت تمام شده  خود را با قیمتی که در بازارهای جهانی به فروش می رسد منطبق کنیم. از سوی دیگر مسائل سیاسی نیز باید حل و فصل شوند.
    کاظمی در پاسخ به این که آیا در حوزه مصالح ساختمانی واردات هم داریم یا خیر،اظهار داشت: در زمینه شیرآلات، کاشی و سرامیک، لوازم بهداشتی و لوکس ساختمان واردات انجام می شود.اما در مجموع تولیدات داخلی در زمینه مصالح هم مقبول بازار است و هم نیاز مصرف کننده را تامین می کند.
    وی در ادامه با اشاره به تداوم روند کاهش صدور پروانه های ساختمانی فروش تصریح کرد: پروانه های ساختمانی در سال 92 نسبت به 93، 50 درصد کاهش داشته است و پیش بینی می کنم به همین اندازه در پایان سال نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشیم.
    وی با اشاره به بحث مالیات ها گفت:از واحد های صنفی خواسته ایم که مالیات خود را پرداخت کنند. جامعه زمانی ساخته می شود که افراد و اصناف مالیات خود را پرداخت کنند. همان طور که یک کارمند حقوق بگیر ماهانه مالیاتش را می پردازد ما نیز باید به موقع مالیات های خود را پرداخت کنیم.اما موضوعی که ما به آن اعتراض داریم این است که مالیات به روش  درست و صحیح از واحدهای صنفی اخذ شود.
    رئیس اتحادیه مصالح فروشان ساختمانی افزود: ما در اتحادیه استعلام عملکرد واحدهای صنفی را که عمدتا خرده فروش هستند؛مستقیما از طریق شرکت تعاونی به واحد انفورماتیک سازمان دارایی اعلام می کنیم و هم به شکل تفکیک شده به استعلام های  دارایی پاسخ مناسب می دهیم.بنابراین از سازمان دارایی و امور مالیاتی تقاضا داریم تا نسبت به اخذ مالیات دقت بیشتری به خرج دهند نه این که به شکل بی رویه اقدام به اخذ مالیات کنند.
    وی ادامه داد: یکی از فاکتورهایی که در تعیین مالیات مطرح می شود؛ به متراژ واحد صنفی بر می گردد. متراژ واحد صنفی می تواند در میزان فروش کالاها تاثیر داشته باشد اما در شرایط رکودی باید با توجه به عملکرد هر واحد برای آن مالیات تعیین کنند در غیر این صورت جمع آوری مالیات منجر به رکود بیشتر می شود. از سیستم مالیاتی کشور تقاضا داریم تا مالیات ها را بر اساس حقایق و عملکرد مودی اخذ کنند.
    کاظمی در خصوص انتقاداتی که نسبت به کیفیت مصالح ساختمانی مطرح است؛گفت:تولید مصالح ساختمانی در مساحت بسیار باز انجام می شود و اطرافیان می دانند که در این مکان مصالح ساختمانی تولید می شود یعنی نمی توان آن را مخفی کرد. بنابراین در اولین قدم تولید کننده باید استاندارد ها را رعایت کند.در مرحله بعد این مصرف کنندگان هستند که باید از خرید کالاهای بی کیفیت خودداری کنند .در واقع حلقه تولید تا مصرف کننده در این زمینه دخیل هستند. زیرا زمانی که این کالاها خریدار نداشته باشد؛ تولید کننده متخلف هم مجبور می شود از تولید اجناس بی کیفیت خودداری کند ؛اما متاسفانه برخی خریداران با علم به بی کیفیت بودن مصالح فقط به دلیل پایین بودن قیمت اقدام به خرید می کنند. البته این به معنای سرپوش گذاشتن بر تخلف تولید کننده نیست.در این زمینه باید علاوه بر تولید کننده با مصرف کننده و نیز کسانی که اقدام به چاپ بسته بندی های جعلی می کنند برخورد شود.  
    وی در پاسخ به این که نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی بر عهده کدام سازمان است؛ تصریح کرد:سازمان های مختلفی مانند سازمان استاندارد،واحدهای بازرسی سازمان صنعت معدن تجارت، واحدهای بازرسی اتاق اصناف و اتحادیه هر کدام به نوعی بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت می کنند.اما در مجموع کالای ساختمانی که در بازار عرضه می شود با توجه به رقابت بین واحدهای تولیدی از کیفیت خوبی برخوردارند.
    رئیس اتحادیه مصالح فروشان چندی پیش از مشکل ورود کامیون های حمل مصالح به محدوده طرح ترافیک خبر داده بود.وی با بیان این که این مشکل به قوت خود باقی است؛خاطرنشان کرد:از سازمان ترافیک تقاضا داریم تا برای  بخشی از کامیون های حمل مصالح ساختمانی که دلیل محکمی برای عدم تخیله در شب را  دارند ؛تهمیداتی در نظر بگیرند.
    وی افزود: اساسا صنعت ساختمان همواره یک کف و ارتفاع داشته است و رکود حاکم چیزی نیست که مختص امروز باشد.در دولت های قبلی هم این موضوع وجود داشته است. اما در این برهه از زمان ساخت مسکن مهر به این قضیه دامن زد .چنانچه مسکن مهر بر اساس برنامه ریزی جامع و کاملتری شکل می گرفت شاید شرایط امروز به وجود نمی آمد.اکنون یکسری واحد های ساختمانی در تهران خالی اند و باید بررسی کرد چه کسانی توانایی خرید این واحدها را دارند. البته شرایط سیاسی هم در این امر تاثیر دارد. در مجموع باید تدابیر لازم توسط دولت و تولید کنندگان به کار گرفته شود تا بتوانیم شرایط رکود را پشت سر بگذاریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار