مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) تاکید کرد:

لزوم الگوسازی قم در زمینه معماری اسلامی

عصر ساختمان- مدیر عامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت: قم مرکز تولید تفکر اسلامی و شیعی است، این شهر باید در مسأله معماری اسلامی وارد عمل شود و الگوسازی کند.

لزوم الگوسازی قم در زمینه معماری اسلامی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، علیرضا خاکی بعد از ظهر امروز در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به برگزاری کنگره‌های معماری در قم اظهار کرد: پیش از این هم یک بار کنگره معماری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شده بود و در آن کنگره مباحث خوبی مطرح شد.

    وی ادامه داد: شهر را به عنوان یک موجود زنده تعریف می‌کنند، دیگر نمی‌گویند که شهر، یک گستره جغرافیایی یا مجموعه‌ای از ساختمان‌هاست، شناخت یک شهر، رصد و پیرایش آن، اهمیت زیادی دارد.

    مدیر عامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) افزود: بیش از 70 سال پیش توسط یکی از بزرگان حوزه علمیه، سرشماری در شهر قم صورت گرفت، این نشان از دارد که برای حفظ و هدایت شهر نیاز به آمار از گذشته وجود داشته است.

    وی با اشاره به ویژگی‌های بحث شهرسازی گفت: شهرسازی بیشتر از اینکه یک مقوله فنی و مهندسی باشد، یک بحث اجتماعی است و دغدغه‌مندان حوزه دین باید در این مقوله هم وارد شوند.

    خاکی ادامه داد: قم مرکز تولید تفکر اسلامی و شیعی است، این شهر باید در مسأله معماری ورود کند و در فرصت‌هایی همچون همایش معماری باید سیل مقالات از شهر قم به همایش ارائه شود، هر چند حوزه‌های ادبیاتی بین مراکز تفکری و اجرایی تا حدی متفاوت است و ارتباط بین این دو باید بیشتر شود.

    مدیر عامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) افزود: در گذشته زمانی که تعریف محرمیت را داشتیم، منازلی در کشور ساخته می‌شد که افراد دیگر نمی‌توانستند به آن منازل سرک بکشند، با وجود اینکه در آن زمان طرح تفصیلی یا شهرداری وجود نداشت، اما مردم خودشان شهر را می‌ساختند و تمام اصول را در آن رعایت می‌کردند.

    وی با اشاره به ضرورت ورود حوزه علمیه به بحث معماری گفت: حوزه‌های تفکری از حوزه‌های اجرا جدا شدند، مجموعه‌های حوزوی همچون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این بستر را دارند که به صورت جدی و با دغدغه بیشتر به بحث معماری بپردازند، سؤالات زیادی در حوزه اجتماعی داریم که به صورت مستقیم به بحث‌های کالبدی شهرها، خانه‌ها و ساختمان‌ها تبدیل می‌شوند.

    خاکی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که وارد شهری می‌شویم، می‌توانیم 50 درصد خصوصیات مردم آن شهر و سبک زندگی آن‌ها را حدس بزنیم، اما شهرهای ما بازتاب‌دهنده تفکرات‌مان نیستند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی