مدیران خودروعصر اعتبار

احیا معماری سنتی در اشکذر

عصر ساختمان- مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر از احیای بناهای شهرستان اشکذر با شیوه معماری سنتی خبر داد.

احیا معماری سنتی در اشکذر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «سیدمحمدجعفر میرجلیلی» با بیان این‌که  گرایش به سبک و سیاق معماری سنتی در  ابنیه شهرستان اشکذر ریشه‌ای دیرینه دارد، گفت: عشق و علاقه ساکنین شهرستان در احیای معماری سنتی، بازتاب تغییرات فرهنگ عمومی در ساخت و سازهای جدید، اهمیت توجه به  مرمت آثار تاریخی و حفظ سنت‌ها و ارزش‌های ماندگار است.

    وی تصریح کرد: در چند سال اخیر، حفظ آثار و سنت‌های گذشته، از طریق احیای خانه‌های تاریخی به‌صورت یک فرهنگ، نهادینه شده در شهرستان درآمده و علاوه‌بر این‌که خانه‌های قدیمی موجود روز به روز مرمت می‌شود، خانه‌های جدیدساز زیادی نیز با معماری سنتی تلقیق شده است.

    این مسئول در ادامه علت توجه عمومی به احیای ابنیه سنتی و گرایش به احیای معماری دیرینه اسلامی ـ ایرانی را مزایای این نوع معماری دانست و از جمله ویژگی‌های معماری سنتی را احساس آرامش و صفای خاطر، یادآوری خاطرات نسل‌های گذشته، بی‌آلایشی و ساده بودن بنا، دسترسی راحت، فضاهای مجزا با کاربری‌های مشخص، احساس نشاط و سرزندگی با وجود حیاط و باغ میانی، تهویه مناسب با وجود عناصر بادگیر، تالار و حوض و استفاده مناسب از اقلیم و مصالح ساختمانی منطقه در کالبد خانه های ایرانی برشمرد.

    وی افزود: در اکثر این بناها، معمار با طرح خلاقانه یک خانه، همه نیازهای روحی و جسمی ساکنین در یک فضای سنتی را مدنظر قرار داده است.

    میرجلیلی خانه‌های شکاری، حیدری، دهقان، نصیری، اخلاقی، انصاری و دولت آبادیان و رنجوری را از جمله خانه‌های قدیمی مرمت‌شده به سبک سنتی در شهرستان  برشمرد و از خانه‌های نوساز با معماری سنتی، منازل علوی نسب، غلامی و پور رضوی را نام برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی