مدیران خودروعصر اعتبار

حرم رضوی بین برج‌ها و هتل‌ها محصور شده است

عصر ساختمان- عضو شورای شهر مشهد گفت: یکی از دلایلی که بافت فرسوده اطراف حرم با مشکل روبروست، اعمال مدیریت چندگانه در یک مجموعه است.

حرم رضوی بین برج‌ها و هتل‌ها محصور شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، برزو دبیریان در خصوص بافت فرسوده مشهد به ویژه اطراف حرم امام رضا(ع) گفت: بحث بافت فرسوده در مشهد با بافت‌های فرسوده در شهرهای دیگر بسیار متفاوت است.

    وی افزود: یک دلیل عمده آن این است که در مدیریت بافت‌های فرسوده مثل تهران فقط شهرداری نقش دارد که در این راستا تصمیمی می‌گیرد و اقدامی را انجام می‌دهد. در این راستا ‌امتیازاتی نیز برای بازسازی ‌به صاحبان بافت‌های فرسوده می‌دهند.

    عضو شورای شهر مشهد با بیان این‌که در مشهد این گونه نیست، گفت: در بحث بافت فرسوده شهر مشهد مشکلی نداریم، اما در مورد قسمت‌هایی که نیاز به فریز شدن دارد، هر بخش از بافت فرسوده را به یک مدیریت داده‌ایم و در این راستا مشکلی هم نداریم، چرا که املاک در این راستا خریداری شده و طرح روی آن گذاشته می‌شود و ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد.

    به گفته دبیریان، مشکل عمده اطراف حرم مطهر است. باید بین حرم و حریمش تناسبی وجود داشته باشد که این تناسب را یک مجموعه مدیریت نمی‌کند. در این راستا ارگان‌هایی مثل شهرداری، آستان قدس و دولت و.... نقش دارند و اشکال کار هم اینجاست.

    این عضو شورای شهر مشهد با بیان این که یکی از دلایلی که بافت فرسوده اطراف حرم با مشکل روبروست، اعمال مدیریت چندگانه در یک مجموعه است، گفت: در سیاست گذاری اگر مثلا آستان قدس سیاست‌گذاری کند، عنوان خواهد کرد که مثلا حریم باید نسبت ماهوی با حرم داشته باشد، یعنی در معماری و ساخت و ساز باید تاثیرپذیر باشد، اما باید دید شهرداری، مالک بافت فرسوده و دولت چه نظری دارند. این مساله باعث شده در بافت فرسوده و بازسازی مشکل داشته باشیم.

    وی در عین حال گفت: البته کارهایی در این راستا انجام شده و نقشه‌هایی هم پیاده شده است، ولی باز هم مشاهده می‌شود که حرم در میان برج‌ها، هتل‌ها و آپارتمان‌های مرتفع محصور شده و این صدمه‌ای است که ما به شهر مشهد زده‌ایم و کماکان هم ادامه دارد.

    دبیریان معتقد است که برای برگرداندن یک روال 20ساله هزینه شده و طرح آن تهیه شده و ‌مدیریت شهری هم در حال اجرای آن طرح است، اما گاهی اختلافات سیاسی نیز در این مساله ورود پیدا می‌کند، مثلا شهرداری را متهم می‌کنند به این که مدیریت شهری در حال تخلف در اطراف حرم است.

    این عضو شورای شهر مشهد، یکی از شعارهای انتخاباتی خود را جلوگیری از تخلفات اطراف حرم به ویژه بلندمرتبه‌ سازی عنوان کرد و گفت: ‌تا الان در این راستا توفیقی نداشته‌ایم و کسانی که اعمال قدرت می‌کنند، کماکان این کار را انجام می‌دهند و اصرار به ساخت مجموعه‌های تجاری و هتلینگ و گردشگری در اطراف حرم دارند.

    وی در مورد بهسازی بافت‌های فرسوده مشهد گفت: بهسازی در حال انجام است و مردم همکاری بسیار خوبی در این راستا داشته‌اند، اما مشکل اصلی در بحث طراحی است. در حالی که حداقل 35 درصد بافت فرسوده اطراف حرم ساخته شده و آماده است، اما تنها اشکال، بلند مرتبه‌سازی و آسیبی است که به حرم زده است.

    دبیریان در مورد آخرین وضعیت متروی شهر مشهد نیز گفت: برخلاف بافت فرسوده، در مورد ساخت مترو در مشهد توفیقات خوبی داشته‌ایم. خط یک راه‌اندازی شد و اخیرا هم به فرودگاه متصل شده است و روزانه 150 هزار نفر را جابه جا می‌کند. خط 2 هم تا 22 بهمن در شرف افتتاح است و در حال مدیریت است. کار بسیار خوب پیش رفته و قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار، کار را بسیار خوب ‌مدیریت کرده و خط 2 هم به زودی افتتاح می‌شود.

    دبیریان در پایان افزود: در مورد خط 3، قرارگاه خاتم روی آن در حال کردن است ‌و مرحله طراحی خط 4 تمام شده و کار آن سال 96 شروع می‌شود. خوشبختانه در این راستا خوب هزینه شده و خوب هم مدیریت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو