مدیران خودروعصر اعتبار

دفاتر املاک پایتخت در انتظار معجزه!

عصر ساختمان- بررسی میدانی از بازار املاک نشان می‌دهد در شرایطی که تعداد معاملات کل کشور نسبت به سال قبل نصف شده، وضعیت خرید و فروش در بخش خانه‌های ارزان قیمت آن هم صرفا در شهر تهران مقدار اندکی افزایش یافته اما نمی‌توان به آن عنوان رونق داد.

دفاتر املاک پایتخت در انتظار معجزه!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، "امیدی به خروج از رکود مسکن در نیمه دوم سال جاری وجود ندارد"؛ این صحبتی است که مشاوران املاک شهر تهران با مقداری شدت و ضعف تقریبا در اغلب نقاط پایتخت بیان می‌کنند. با تجربه‌ها می‌گویند چنین رکودی از نظر عمق و زمان در بازار مسکن سابقه نداشته و حتی اگر سال آینده وارد فاز پیش‌رونق شویم، بخش مسکن رکودی حداقل پنج ساله تجربه خواهد کرد. انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا نیز احتمالا طول رکود این بازار کم‌رمق را طولانی‌تر خواهد کرد.

    یک کارشناس مشاور املاک در منطقه شمال تهران با ابراز گلایه از عدم تاثیرگذاری برجام در بازار مسکن گفت: در بنگاه‌های املاک بخصوص در شمال شهر خبری از مشتری نیست. شاید یکی دو مورد خرید و فروش در ماه انجام شود یا پنج شش قرارداد اجاره بنویسیم. از ابتدای مهرماه نیز قراردادهای اجاره کساد است. دخل دفتر نصف مخارج آن را هم تامین نمی‌کند. به همین خاطر بسیاری از کارشناسان فروش از این حوزه خارج شده‌اند.

    اما اوضاع در جنوب شهر تا حدودی بهتر است و علت افزایش 6-7 درصدی معاملات نسبت به سال قبل را باید در همین محدوده جست‌وجو کرد. یک جوان 32 ساله که مشاور املاک منطقه 14 تهران است در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر من قفل رکود مسکن از جنوب شهر باز می‌شود؛ زیرا تعداد معاملات از ابتدای سال یک مقدار بالا رفت و ما امیدوار شدیم اما از ابتدای پاییز مجددا افت کرد. او درباره پیش‌بینی انتخاب ترامپ بر بازار املاک گفت: به نظر من ترامپ نمی‌تواند تاثیری در بازار ملک ایران بگذارد؛ زیرا باید با ایران کنار بیاید. البته اگر بخواهد تنش ایجاد کند احتمالا رکود بازار مسکن ادامه خواهد یافت اما بعید می‌دانم.

    سری به یکی از دفاتر مشاور املاک در غرب تهران زدیم؛ منطقه 5 که معمولا بیشترین تعداد معاملات اجاره شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد؛ زیرا دسترسی و شاخص‌های رفاهی در این منطقه نسبت به سایر نقاط پایتخت بیشتر است. یک مرد حدودا 55 ساله که صاحب یکی از دفاتر املاک است درخصوص وضعیت بازار املاک منطقه پونک اظهار کرد: بازار خرید و فروش چنگی به دل نمی‌زند و بیشترین قراردادهای ما در بخش اجاره است. او درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت بخش مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: منتظر معجزه‌ای در بازار مسکن نیستیم؛ ‌ چون معجزه ای رخ نخواهد داد. هر ساله بازار در نیمه دوم با افت مواجه می‌شود. به نظر من رونق به تدریج وارد بازار می‌شود و نباید به این زودی‌ها منتظر رونق باشیم. حتی معتقدم سال آینده هم اتفاق خارق‌العاده‌ای در حوزه مسکن رخ نمی‌دهد چون جیب مردم خالی است و زمانی هم که شغل نباشد مردم اقدام به خرید مسکن نمی‌کنند. اگر دولت وام‌های مختلف با مدت زمان بازپرداخت طولانی بدهد و وضع اشتغال و درآمد را بالا ببرد، بازار مسکن هم تکان می‌خورد.

    به گزارش ایسنا، بعد از آن‌که اولین نشانه‌های فصل بازگشایی مدارس و آغاز سرما بر تعداد معاملات مسکن از طریق کاهش تقاضای وام بروز پیدا کرد، شاهد افت 38 درصدی معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه نسبت به شهریورماه بودیم. در مهرماه سال جاری 10325 مورد معامله آپارتمان مسکونی در پایتخت صورت گرفت. این رقم در شهریورماه 14287 مورد بود  که نشان می دهد تعداد معاملات در مهرماه 38 درصد نسبت ماه قبل و 10.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افت داشته است. اما در 17 روز اول آبان ماه در شهر تهران 8 هزار و 135 قرارداد خرید و فروش امضا شد که با توجه به رقم 7 هزار و 558 قرارداد در مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 7.6 درصدی بوده ایم.

    در حالی که معاملات هنوز در رکود قرار دارد قیمت‌ها مقدار اندکی بالا رفت. در مهرماه متوسط یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران 4.44 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.6 و 5.9 درصد افزایش نشان داد که سیگنالی مبنی بر رونق مسکن ارسال نمی‌کند؛ زیرا هنوز قیمت مسکن پایتخت 2.8 درصد از تورم عمومی پایین تر است.

     

    مظنه قیمت مسکن تهران بر اساس معاملات انجام شده در آبان ماه

    محله

    متراژ

    سن بنا

    قیمت (تومان)

    بلوار ابوذر

    55 متر

    3 سال

    104 میلیون

    افسریه

    51 متر

    12 سال

    128 میلیون

    بریانک

    53 متر

    نوساز

    150 میلیون

    زنجان

    63 متر

    نوساز

    223 میلیون

    تهران نو

    67 متر

    نوساز

    257 میلیون

    تهرانپارس

    61 متر

    2 سال

    310 میلیون

    آلستوم

    68 متر

    نوساز

    330 میلیون

    ارامنه جنوبی

    105 متر

    نوساز

    359 میلیون

    آپادانا

    85 متر

    نوساز

    382 میلیون

    بلوار فردوس

    105 متر

    13 سال

    452 میلیون

    آرژانتین

    114 متر

    نوساز

    835 میلیون

    دروس

    165 متر

    نوساز

    یک میلیارد و 550 میلیون

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی