مدیران خودروعصر اعتبار

مهجوریت سرسلسله مرعشیان در مازندران

عصر ساختمان- بقعه آرامگاه میر قوام‌الدین مرعشی سرسلسله از سادات مرعشی به نام مرعشیان ایران از محجوریت زیادی در آمل برخوردار است.

مهجوریت سرسلسله مرعشیان در مازندران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سبزه میدان در محوطه مصلی آمل واقع شده و این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 59 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. دربارهٔ نسب میر بزرگ گفته‌اند که او از فرزندان علی المرعش پسر عبدالله بن محمد بن حسن بن حسین الاصغر از فرزندان امام چهارم است.

    بقعه آرامگاه میر قوام‌الدین مرعشی سرسلسله از سادات مرعشی به نام مرعشیان ایران است و از محجوریت زیادی در آمل برخوردار است. میرقوام الدین بنیان گذار حکومت مرعشیان در مازندران بود که از اقبال زیادی نیز در تبرستان برخوردار بود، مرعشیان سادات بوده و پایه های حکومت شیعه در مازندران را حمایت کردند.

    امام جمعه آمل در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با محوریت کنگره بزرگ قوام الدین مرعشی با اشاره به اینکه نگاه میراثی به ابنیه و تاریخ آمل داریم، بیان کرد: در مرمت و نگه داری بنای میربزرگ که دارای جایگاهی ارزشمند است جفاهایی صورت گرفته است، این بقعه به خوبی مرمت نشده و شاکله تاریخی خود را از دست داده است.

    حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی با تاکید بر اینکه نمای آجری در این بقعه جفای بزرگ به این بنای تاریخی است، تصریح کرد: این بقعه نباید به این صورت ترمیم می شد.

    وی با اشاره به اینکه در نهایت راضی هستیم مصلا از محوطه تاریخی میربزرگ خارج شود، عنوان کرد:  می‌توان با ساخت بنای بهتر، مصلا را از این منطقه خارج کرد و عملیات احیا و شناساندن این بقعه را انجام داد.

    مرتضوی با اشاره به اینکه با وجود مصلا نمی‌توان برای این بقعه کاری کرد، یادآور شد: به شهرداری و شورای اسلامی شهر پیشنهاد می‌دهیم اگر می‌خواهند عاقبت به خیر شوند، در بستر مجاز رودخانه هراز که به دنبال ایجاد تاسیسات گردشگری هستند مکانی نیز برای مصلا و مرکز فرهنگی تعبیه کنند.

    وی با بیان اینکه این بقعه قابلیت تبدیل شدن به مرکزیت گردشگری شهرستان را دارد و پل های تاریخی آمل نمای خوبی به این بقعه می دهند، بیان کرد: می توان با ارائه طرحی خیابان و پل های منتهی به بقعه را احیا و بازسازی کرد.

    مرتضوی با تاکید بر اینکه امامزاده ابراهیم در آمل و بابلسر از نوادگان میربزرگ هستند، آنها واجب التعظیم خوانده می شوند اما میربزرگ مهجور مانده است، افزود: اگر اراده شهرستانی و استانی نتواند میربزرگ را احیا کند هیچ فرد و گروهی توان احیای آن را نخواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه امروز بازدیدکنندگان از بقعه میربزرگ با درب های بسته مواجه می شوند، افزود: بسیاری از علما و بزرگان دینی در قم به میربزرگ ارادت دارند و این باید زمینه برای احیای میربزرگ باشد.

    این مسئول با تاکید بر اینکه باید میراث فرهنگی استان در این زمینه وارد شده، بقعه را بازسازی و طراحی کند و زمینه افزایش حضور گردشگران دراین منطقه را فراهم کند، از برگزاری کنگره بزرگ میرقوام الدین مرعشی در سال آینده خبر داد و گفت: این کنگره باید بهانه ای برای بازسازی این بقعه باشد اما تا زمانی که میراث فرهنگی نخواهد نمی توان به بازسازی آن وارد شود.

    امام جمعه آمل از رایزنی با نوادگان مرعشیان در قم، روسای آملی دو قوه، استاندار و نماینده ولی فقیه در مازندران و آیات اعظام در قم برای برگزاری این کنگره خبر داد.

    فرماندار آمل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مرمت و ساخت و ساز در بقعه هیچ منافاتی با برگزاری کنگره ندارد، بیان کرد: باید طرحی برای احیای بقعه صورت گیرد که به تایید اعضای علمی کنگره برسد تا ایرادی وارد نباشد و بقعه براساس اصالت خود احیا شود.

    احمد منفرد با بیان اینکه متاسفانه تاکنون به بقعه و بارگاه میربزرگ توجهی نشده است، افزود: میرقوام الدین یک روحانی یا یک عارف یا یک جنگجو نبود بلکه تمام خصایصی را داشت که می توان از او به عنوان فردی مجمع الشرایط نام برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو