مدیران خودروعصر اعتبار

تهران قربانی سوداگری

عصر ساختمان:شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد که شهرداری تهران موظف است گزارشی از آخرین وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت به همراه میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بلندمرتبه را ظرف یک ماه آینده به این شورا ارائه کند

تهران قربانی سوداگری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبر پرداز، ساخت 665 آسمانخراش بالای 12 طبقه در پایتخت پیش از تصویب ضوابط جدید؛

    شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد که شهرداری تهران موظف است گزارشی از آخرین وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت به همراه میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بلندمرتبه را ظرف یک ماه آینده به این شورا ارائه کند زیرا بر اساس گزارشات موجود در حال حاضر 908 قطعه ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود دارد که 665 قطعه آن بالای 12 طبقه است.

    شورای عالی شهرسازی و معماری در آخرین جلسه خود ضوابط هفتگانه بلندمرتبه‌سازی را تعیین و تشریح کرد که در آن مسایلی همچون سقف‌گذاری برای جمعیت تهران در روز و شب، بررسی دقیق ساختار اقتصادی اجتماعی پایتخت برای آمادگی در برابر زلزله و افزایش ایمنی ساخت‌و‌سازها، تعیین جریان باد و کریدور عبور هوا در تهران، نحوه تامین منابع آب و خدمات زیربنایی و روبنایی بلندمرتبه‌ها، نقش بناهای بلند در هویت معماری ایرانی- اسلامی، محدود بودن بلندمرتبه‌سازی در تهران به جز مکان‌های خاص و تهیه گزارشی از آخرین وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی بلندمرتبه در تهران برای ارائه در شورای عالی شهرسازی و معماری ذکر شده است.

    جمعیت: بر اساس شاخصه جمعیت و با لحاظ شدن سقف جمعیتی تهران که 10 میلیون و 570 هزار نفر است، فعلا بلندمرتبه‌سازی در تهران موضوعیت ندارد چرا‌که با مجوزها و پروانه‌های صادره فعلی 650 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده که از این سقف جمعیتی بالاتر می‌زند.

    ایمنی: بر اساس ضابطه افزایش ایمنی سازه‌های بلند، نظر کارشناسی شورا بر این است که تاکنون هیچ پژوهش و اقدام موثری از سوی شهرداری تهران در زمینه بودن یا نبودن ایمنی در بلندمرتبه‌ها در برابر آتش و زلزله صورت نگرفته است.

    کریدور باد: در این ضابطه سازنده باید در هنگام اخذ پروانه، تاییدیه‌های زیست‌محیطی بنای بلند مبنی بر قرار نداشتن در کریدور هوای تهران را اخذ کند.

    منابع آب: در گزارش شورای عالی شهرسازی و معماری بر لزوم تعیین منابع تامین آب و سایر خدمات زیربنایی و روبنایی سازه بلندمرتبه تاکید شده است؛‌ کارشناسان این شورا تاکید کرده‌اند منابع آب شهر تهران به هیچ عنوان پاسخگوی مجوزها و پروانه‌های ساختمانی صادره نیست.

    هویت معماری ایرانی- اسلامی: کمیته تخصصی معماری و طراحی شهری شورای عالی شهرسازی و معماری باید درباره نحوه تطابق معماری بناهای بلند دارای مجوز ساخت با هویت معماری ایرانی-‌ اسلامی به تفکیک هر بنا نظر دهد.

    محدودیت بلندمرتبه‌سازی در تهران مگر در نقاط خاص: در این ضابطه که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده، بلندمرتبه‌سازی عموما در تهران محدود است مگر در موارد و محدوده‌های خاص که این محدوده‌ها بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    گزارش آخرین وضعیت بلندمرتبه‌سازی تهران: شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد شهرداری تهران موظف است گزارشی از آخرین وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت به همراه میزان صدور پروانه‌های ساختمانی بلندمرتبه را ظرف یک ماه آینده به این شورا ارائه کند. بر اساس گزارشات موجود در حال حاضر 908 قطعه ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود دارد که 665 قطعه آن بالای 12 طبقه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی