مدیران خودروعصر اعتبار

چشم ۲۰ میلیون نفر به دست بانک‌ها

عصر ساختمان:در حالی شهرداری تهران پیشنهاد کرده طی برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کشور بازسازی شود که نوسازی این مناطق از کمبود منابع مالی و بانکی رنج می‌برد.

چشم ۲۰ میلیون نفر به دست بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به مسوولان دولت و وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده تا زمینه‌های لازم برای بازآفرینی و نوسازی حداقل 10 درصد از بافت‌های مسکونی فرسوده شهری، محدوده‌های تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی را در طول برنامه ششم توسعه فراهم کنند.

    چندی پیش هم طبق تفاهم‌نامه‌ای که در حضور خبرنگاران به امضای مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری رسید، قرار بر این شد تا ساکنان بافت‌های فرسوده سنددار شوند.

    این در حالی است که عمده مشکل فراروی نوسازی بافت‌های فرسوده عدم اختصاص منابع بانکی عنوان شده است. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در این‌باره به ایسنا گفت: بانکها ترجیح می دهند منابع خود را به سمت تسهیلات کوتاه مدت با بهره بالاتر ببرند تا اینکه آن را به تسهیلات 12 ساله بافتهای فرسوده با سود 21 درصد اختصاص دهند.

    محمدسعید ایزدی افزود: هر ساله گفته می‌شود سالی 300 هزار مسکن نیاز داریم و بعد تامین نیاز می کنیم، اما نیاز مسکن برآورده نمی‌شود. این خلاء مربوط به این مساله می‌شود که ساکنان مناطق ناکارآمد به عنوان اصلی‌ترین گروه‌های جامعه هدف اصلی برنامه‌ها قرار نگرفته‌اند که در برنامه بهسازی و نوسازی شهری این انطباق صورت می‌گیرد.

    ناپایداری بناها در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مخاطرات جدی را متوجه ساکنین این محدوده‌ها می‌کند که بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، دولت در نظر دارد شرایط زندگی آبرومندانه برای هزاران نفر از شهروندان را فراهم کند.

    سید محمد پژمان اظهار کرد: این اقدام موجب اضافه شدن ظرفیت مسکن کشور می‌شود، چرا که قالب خانه‌هایی که در بافت‌های ناکارآمد قرار دارند، یک طبقه هستند که می‌توانند افزایش یابند و بخشی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن محقق شود.

    همکاری شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر در این خصوص مهم است تا با همه ظرفیت به میدان بیایند که ظاهرا شهرداری‌ها طی جلسات مشترک برگزار شده با وزارت راه و شهرسازی، همکاری خوبی از خود نشان داده‌اند.

    در این شرایط همه چیز به زلف منابع بانکی گره خورده است. ایزدی در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ میزان تسهیلات گفت: تسهیلات 55 هزار واحد در قالب بسته خروج از رکود به بانک مسکن معرفی شدند. او در عین حال تاکید کرد که تقاضا برای نوسازی بافت‌های فرسوده در بسیاری از شهرها وجود دارد اما مشکل عمده به منابع مالی برمی‌گردد.

    وی میزان تسهیلات مصوب را 50 میلیون برای هر واحد مسکونی در کلانشهرها، 40 میلیون برای شهرهای بالای 200 هزار نفر و 30 میلیون تومان برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر عنوان کرد و گفت: دولت تقبل کرده که 10 درصد سود بانکی را پرداخت کند، لذا مردم اطمینان یابند که وام‌ها با سود 10 و 14 درصد ارائه خواهند شد.

    سامانه www.urc.ir برای ساکنان بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده تا نسبت به نوسازی و سنددار کردن خانه‌های خود اقدام کنند.

    طبق مطالعات انجام شده بر روی 90 شهر، در بندرعباس بیش از 25 هزار خانوار در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که حدود یک چهارم جمعیت 400 هزار نفری این شهر را شامل می‌شود. در اراک نیز 15 هزار خانوار در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و بیش از نیمی از جمعیت چابهار در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

    بدین ترتیب بالغ بر 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند که از این تعداد 17 درصد به شکل رسمی سکونت دارند، 38 درصد قول‌نامه‌ای و بنچاقی هستند، 30 درصد در اراضی دولتی ساکن‌اند و 15 درصد وضعیت نامعلومی دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار