مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مرکزی کارمزد ضمانت فروش قسطی به انبوه سازان را تعیین نکرده است

عصر ساختمان:مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز کارمزد ضمانت فروش قسطی مسکن انبوه سازان را به صورت رسمی و قطعی تعیین نکرده است، گفت: نرخ کارمزد مورد نظر بانک مسکن پنج درصد است.

بانک مرکزی کارمزد ضمانت فروش قسطی به انبوه سازان را تعیین نکرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمدحسن مرادی» افزود: ما نمی خواهیم ضمانت فروش اقساطی مسکن را به انبوه سازان محدود کنیم.

    وی گفت: کارمزد تضمین فروش اقساطی مسکن شامل چهار درصد بابت عاملیت وصول اقساط قرض الحسنه و دو درصد ضمانت پرداخت خسارات وارده به فروشنده در صورت پرداخت نشدن اقساط از سوی خریدار، در مجموع 6 درصد خواهد بود.

    مرادی ادامه داد: برای بانک هیچ فرقی ندارد با انبوه ساز یا مالک تا یک واحد قرارداد ببندد.

    وی اضافه کرد: تضمینی که بانک مسکن انجام می دهد با سایر تضامین بانکی متفاوت است، ما در این فرایند دو رفتار مجزا را در دستور کار داریم؛ یکی اینکه به فروشنده بابت پرداخت اقساط از سوی خریدار تضمین می دهیم که اگر خریدار در پرداخت اقساط ناموفق بود، بانک خسارت وارد شده به فروشنده جبران کند و دیگر اینکه عاملیت وصول اقساط هستیم.

    به گفته مرادی، به همین دلیل است که باید بانک مرکزی درباره نرخ تضمین این نوع قراردادها تصمیم گیری کند و نمی توان بر اساس نرخ های مصوب موجود و ضمانتنامه های مرسوم بانکی، نرخ این نوع خدمات را که بانک مسکن به فروش اقساطی مسکن ارائه می دهد، تعیین کرد.

    در طرح فروش اقساطی مسکن انبوه سازان، بانک مسکن درصدد است با تضمین بازپرداخت تسهیلات یک هزار میلیارد ریالی خریداران، پنج درصد قیمت مسکن مورد معامله را به عنوان تضمین بازپرداخت اقساط از خریداران دریافت کند و تاکنون بانک مرکزی با این رقم موافقت نکرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی