مدیران خودروعصر اعتبار

دو پیشنهاد برای بافت فرسوده در برنامه ششم

عصر ساختمان:سازمان نوسازی شهر تهران با هدف سرعت بخشیدن به روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت، دو پیشنهاد مهم در قالب یک برنامه شش‌بندی برای در نظرگرفتن در برنامه ششم توسعه کشور به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد.

دو پیشنهاد برای بافت فرسوده در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نوسازی شهر تهران، براساس این پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) با همکاری وزارت کشور مکلف می‌شود ظرف سال اول برنامه نسبت به تعیین سازوکارهای انتقال حق توسعه (TDR) با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر زمین‌های دولتی یا اراضی ذخیره احیا و بازآفرینی محدوده‌های محلات هدف در محدوده قانونی شهرها اقدام کند. انتقال حق توسعه به این معنی است که دولت از طریق سازوکارهایی همچون پرداخت یارانه، عدم نفع آن دسته از شهروندانی که هنگام تخریب و نوسازی ملک خود به دلیل واقع شدن در محدوده‌های خاص شهری از جمله حریم پادگان‌ها یا بافت تاریخی شهر امکان ساخت‌وساز همچون املاک مجاور خود را ندارند، جبران کند. به گفته مدیران سازمان نوسازی شهر تهران، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند عدم النفع این دسته از شهروندان را از طریق واگذاری زمین معوض یا معافیت عوارض شهرداری جبران کند. علاوه بر این سازمان نوسازی شهر تهران در بند دیگری از پیشنهاد خود آورده است: به منظور پیشگیری و پیشنگری از رشد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلفند نسبت به تدوین طرح هادی(برنامه کنترل توسعه روستاها) برای روستاها و آبادی‌ها و شهرهای واقع در حریم شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر که در معرض پذیرش جمعیت و ساز و کار بازار زمین هستند، اقدام کنند.

    عبادالله فتح‌اللهی، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران این پیشنهاد را طی نامه‌ای به مسوولان استانداری تهران، برای درج در برنامه ششم توسعه ارائه و تاکید کرد: سایر پیشنهادهای این سازمان در چهار بند به استانداری ارائه شده است. در بند اول پیشنهاد شده وزارت راه و شهرسازی مکلف شود در طول برنامه ششم زمینه مرمت، احیا، مقاوم‌سازی، بازآفرینی و نوسازی حداقل 10 درصد از بافت‌های مسکونی فرسوده شهری و محدوده‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی را فراهم کند و تسهیلات و بودجه مورد نیاز همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها در بودجه عمومی پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری‌ها قرار گیرد. برنامه عملیاتی موضوع پیش گفته در دو بخش نوسازی مسکن و تامین خدمات و زیرساخت‌ها، در 6 ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شورای‌عالی استان‌ها و شهرداری تهران (به نمایندگی از کلانشهرهای کشور) تهیه و کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و میانی و محلی، تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت. ضمن آنکه دولت مکلف شود حداقل پنجاه درصد از اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت (با تضمین 50 درصد سود تسهیلات توسط دولت) بخش مسکن را به اجرای طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو