مدیران خودروعصر اعتبار

۲ سناریو برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن

عصر ساختمان- طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی میزان معاملات مسکن در ۷ماهه اول سال جاری۱۰.۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

۲ سناریو برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل ازاقتصتد آنلاین، با توجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد سرنوشت بازار مسکن همچنان در ابهام باقی بماند و به گفته کارشناسان دورنمای روشنی از این بازار در ماه‌های آینده به چشم نمی‌خورد. با توجه به این شرایط سیاست‌گذار بازار مسکن چه اقدامی می‌تواند برای خروج از بازار از رکود انجام دهد؟ آیا دولت یازدهم می‌تواند طی چند ماه آینده و تا پایان زمامداری‌اش تغییری در این بازار ایجاد کند؟

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، برخی کارشناسان بر این باروند که رشد مسکن مستلزم رشد اقتصادی است و تا اقتصاد رشد نیابد بازار ملک نیز تحرکی نخواهد داشت. در عین حال گروه دیگری از کارشناسان معتقدند دولت باید با ارائه تسهیلات آسان و ارزان زمینه‌های تحرک بازار ملک را فراهم آورد.
    رشد مسکن همگام با رشد اقتصاد
    فردین یزدانی، کارشناس‌ارشد مسکن معتقد است؛ تزریق وام به خریداران مسکن تاکنون انجام شده و تعریف تسهیلات بیشتر به نفع بازار نیست. یزدانی در این باره می‌گوید: اعطای بیش از اندازه تسهیلات، تورم و حباب مسکن را در پی دارد و باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی سرمایه‌های خود را روانه این بازار کنند.  به گفته این کارشناس، رشد بازار مسکن با رشد اقتصادی ممکن می‌شود. وی با اشاره به اینکه آمار نشان از افزایش تعداد معاملات دارد، عنوان می‌کند: این افزایش به معنی حرکت به سوی رونق است و اینکه کم‌کم از متن رکود خارج می‌شویم.
    یزدانی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه وارد فصل سرما شده‌ایم، بعید به نظر می‌رسد شاهد اتفاق خاصی در این بازار باشیم. معمولا در نیمه دوم سال حجم فعالیت‌ها کاهش پیدا می‌کند و باید منتظر باشیم که سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
    نفت از رکود خارج شده نه اقتصاد
    محمدرضا فرهادی‌پور نیز با بیان اینکه کل اقتصاد گرفتار رکود است و رکود موجود مختص بازار مسکن نیست، ‌اظهار می‌دارد: اینکه گفته می‌شود، اقتصاد از رکود خارج شده بیشتر اقتصاد نفت مدنظرشان است و سایر بخش‌ها همچنان در رکود به سر می‌برند.
    به اعتقاد این کارشناس، دولت برای خروج بازار مسکن از رکود دو راه پیش‌رو دارد. اول اینکه میزان تسهیلات این بخش را افزایش دهد. راه دوم این است که راهی برای گسترش تعداد معاملات فراهم کند. در مورد راه اول باید گفت دولت به دلایل مختلف نشان داده که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. البته تصمیمات زیادی در این خصوص گرفته شده اما در عمل آن طور که باید نتوانسته تسهیلات را به این بازار عرضه و تزریق کند.
    وی می‌افزاید: در مورد راه‌حل دوم نیز نشانه‌هایی از افزایش معاملات دیده می‌شود اما این معاملات در آپارتمان‌های زیر 60متر انجام شده که عملا توان رونق بخشیدن به بازار مسکن را ندارند. باقی بخش‌های مسکن نیز تحث تاثیر رکود چندین ساله قرار دارد. اکنون بسیاری از انبوه‌سازان بدهکاری‌های بزرگ دارند و نهایتا بتوانند با پرداخت بدهی‌ها شرایط قبلی را ادامه دهند. فرهادی‌پور با اشاره به اینکه مشخص نیست دولت چقدر برای خروج بازار مسکن از رکود اراده دارد، اظهار می‌دارد: به نظر نمی‌رسد دولت در این زمینه برنامه خاصی داشته باشد.
    وی همچنین پیش‌بینی می‌کند: به نظر نمی‌آید تا پایان سال جاری در بازار مسکن اتفاق خاصی بیفتد و ممکن است تعداد معاملات واحدهای کم متراژ افزایش پیدا کند. همان‌طور که گفتم افزایش این نوع معاملات تاثیری در بازار مسکن ندارد.
    پیامدهای انتخاب ترامپ
    محمد وطن‌پور، کارشناس بازار مسکن انتخابات ترامپ را یک متغیر جدید در بررسی بازار‌ها می‌داند و می‌گوید: با پیروزی ترامپ در انتخابات، متغیر جدیدی در کوتاه‌مدت به وجود آمده و باید دید بعد از روی کار آمدن وی بازارهای کالایی و بورسی در دنیا چه روندی پیدا می‌کنند.
    وی با بیان اینکه رییس‌جمهور جدید امریکا تاکنون صحبت خاصی نکرده است که از روی آن بتوان به تحلیل تازه‌یی دست یافت، ‌تصریح می‌کند: به اعتقاد برخی حضور وی منجر به شکوفایی بازارهای جهانی می‌شود و عده‌یی دیگر معتقدند سیاست‌گذاری‌های ترامپ چرخه‌یی از روحیات را در مردم اروپا بیدار می‌کند که منجر به باز تولید فاشیسم می‌شود و در این صورت دیگر جایی برای تحلیل اقتصادی باقی نمی‌ماند.
    وطن‌پور با اشاره به کاهش معاملات سال جاری نسبت به سه سال گذشته اظهار کرد: دو موضوع ممکن است در این قضیه دخیل باشد. افزایش قیمت‌ها و نیز دو ماه محرم و صفر که مردم در این ماه‌ها کمتر دنبال خرید می‌روند. چنانچه مناسبت‌های تقویمی را کنار بگذاریم باید ببینیم در آذرماه چه اتفاقی می‌افتد. اما اگر بالا بودن قیمت‌ها دلیل این امر باشد، نگران‌کننده است و نشان از این دارد که مالکان دنبال بازی افزایش قیمت هستند. امیدوارم دارندگان ملک دنبال این موضوع نباشند.
    توصیه‌های رییس کمیسیون عمران مجلس
    در همین حال محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت را از جمله راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود می‌داند.  وی با بیان اینکه موضوع مسکن از آغاز به کار دولت یازدهم از جمله مطالبات اصلی مجلس بوده است، می‌گوید: در آن روزهایی که دولت مسکن مهر را نقد می‌کرد ما از دولت می‌خواستیم، جایگزینی برای مسکن مهر ارائه کند، دولت نیز موضوع مسکن اجتماعی را مطرح کرد و کارهایی هم انجام شد.
    مثلا تسهیلات مسکن را به 9درصد کاهش دادند اما متقاضی حتماً باید پول و آورده‌یی در بانک داشته باشد که بتواند از آن 9درصد استفاده کند. در حالی که بسیاری از متقاضیان این آورده را نداشتند.  وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی نتوانسته همه اقشار مردم را پوشش دهد، می‌افزاید: دولت در قبال لایه‌های پایین جامعه مسوولیت بیشتری دارد اما متاسفانه در بخش مسکن کار خاصی انجام نشده و نیاز مردم تامین نشده است.
    این نماینده مجلس با بیان اینکه مسکن 30درصد اقتصاد کشور را در برمی‌گیرد، اظهار می‌کند: وقتی مسکن راه بیفتد، اقتصاد کشور هم حرکت خواهد کرد اما اکنون مسکن در رکود و کماست. البته دولت و وزارت راه و شهرسازی هم تلاش‌هایی داشته‌اند اما نتوانسته‌ایم مسکن را حرکت دهیم. اگرچه شرایط مسکن در سال جاری بهتر از سال گذشته است.
    رضایی‌کوچی با بیان اینکه باید توان بیشتری برای خروج مسکن از رکود صرف شود، می‌گوید: این موضوع قدری زمانبر است؛ مثلا دولت باید نرخ تسهیلات را کاهش دهد و تسهیلات ارزان‌قیمت برای بخش مسکن ارائه کند زیرا با این نرخ ما نمی‌توانیم شاهد تحرکی در بخش مسکن باشیم. نظر ما این است که خط اعتباری 45هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی به بانک مسکن برای مسکن مهر اختصاص یافته بود البته به شکل مدیریت شده تداوم یابد و بتوانیم با هدف‌گذاری صحیح در بخش مسکن از آن استفاده کنیم.
    رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بالا بودن نرخ مسکن یادآور می‌شود: رکود بازار مسکن بر اقتصاد کشور نیز اثر گذاشته به ویژه اینکه بسیاری از شهرداری‌ها درآمدشان وابسته به بخش مسکن است و رکود در این بازار باعث شده آنها هم زمین‌گیر شوند. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که در ماه‌های پایانی به سمتی برود که تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن را در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو