مدیران خودروعصر اعتبار

رکود در بازار معاملات ویلا

عصر ساختمان- در شرایطی که بازار آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت در دوره پیش‌رونق قرار گرفته است، یک کارشناس بازار مسکن از ادامه رکود در بازار معاملات ویلاهای مسکونی و تفریحی خبر داد.

رکود در بازار معاملات ویلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، دنیای اقتصاد» علی قائدی، تحلیلگر و کارشناس بازار مسکن در این باره اعلام کرد: بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر مولفه‌های دو بازار مسکن و بازار ویلا (عرضه و تقاضا و قیمت)، مشترک هستند.

    از جمله عوامل مشترک تاثیرگذار بر این دو بازار را می‌توان وضعیت بازارهای رقیب به خصوص نرخ سود بانکی، قدرت خرید خانوار و تورم عمومی دانست.وی افزود: با وجود این بازار ویلا دارای تفاوت‌هایی با بازار مسکن است. این بازار عموما محل تقاضای خانوارهای با درآمد متوسط به بالا، جهت تفریح است و تغییر و تحولات در این بازار را باید تا حدودی در نتیجه عوامل موثر بر شرایط اقتصادی و رفتار این خانوارها جست‌وجو کرد.

    قائدی ادامه داد: به‌طور کلی رونق بازار ویلا در کشور به‌طور اختصاصی در سال‌های اخیر را می‌توان متاثر از شرایطی همچون تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی جدید در کشور، تبدیل اراضی کشاورزی و جنگلی به ویلاهای تفریحی به دلیل بازدهی پایین کشاورزی، شکل‌گیری طبقه مرفه جدید در کشور، شکل‌گیری فرهنگ نامناسب تملک ویلا به خصوص ویلاهای تفریحی در مناطق خوش آب و هوا و... دانست.

    وی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه جاری به دلیل شوک در بازارهای متعدد از جمله سکه، ارز و زمین و همچنین سوءاستفاده از شرایط تحریمی، طبقه نوکیسه و مرفه جدیدی در کشور به‌وجود آمد. این طبقه که عموما به قانون نیز پایبند نیستند و در تمامی حوزه‌ها نیز به‌صورت مخرب عمل می‌کنند، بخشی از پول خود را برای تفریح به ویلا تبدیل کردند و تقاضای زمین و ویلا را به خصوص در مناطق خوش آب و هوای اطراف پایتخت و همچنین شمال کشور افزایش دادند و به نظر می‌رسد این روند همچنان نیز ادامه دارد.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: هرچند بازار ویلا به خصوص ساختمان‌های تفریحی طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته‌ها در مجموع پررونق‌تر بوده است ولی این بازار نیز هم‌روند با بازار مسکن و متاثر از شرایط رکودی حاکم بر بخش مسکن، از نیمه دوم سال 1392 با رکود نسبی مواجه بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی