مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن ایران بعد از "ترامپ"

عصر ساختمان- اثر انتخاب ترامپ بر بازار املاک در کشورهای مختلف دیرتر خود را نشان می‌دهد.

بازار مسکن ایران بعد از "ترامپ"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، به گفته یک کارشناس مسکن، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل تمرکز او به داخل آمریکا و خودداری احتمالی از نزاعهای بین‌المللی فرصتی را به ایران می‌دهد تا در شرایط پسابرجام اقتصاد خود را شکوفا کند و بخش مسکن را از رکود درآورد.

    محمدمهدی مافی  اظهار کرد: انتخاب ترامپ ابتدا سریعا بر روی بازارهای بورس، طلا و نفت تاثیر گذاشت، اما اثر این انتخاب بر بازار املاک در کشورهای مختلف دیرتر خود را نشان می‌دهد؛ زیرا این بازار تحت تاثیر اقتصاد کلان قرار دارد و به دنبال آن حرکت می کند.

    وی افزود: در شرایطی که احتمالا ترامپ به دلیل روحیه اقتصادی، توجه خود را به رقابت اقتصادی با اروپا و چین معطوف خواهد کرد، فرصت استفاده از فضای پسابرجام برای ایران مهیا می شود و می تواند یکی از اهداف اقتصادی خود در سال 1405 یعنی رساندن انتظار خانه‌دار شدن افراد جامعه از 12 به هشت سال را محقق کند.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: شاید بتوان گفت هم اکنون اقتصاد حرف دوم را در دنیای امروز می‌زند و امیدواریم دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند به رونق اقتصادی مدنظر دست یابد. این هدف می تواند از سال آینده با رشد پنج درصد آغاز شود و به دنبال آن بازار مسکن را از رکود خارج کند.

    مافی با اشاره به افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن گفت: در شرایط پسابرجام شرکت‌های خارجی متعددی برای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان در ایران اعلام آمادگی کردند که امیدواریم گام‌های عملی این همکاری در سال آینده برداشته شود.

    وی تصریح کرد: هم اکنون شرایط برای رونق بخش مسکن فراهم شده است. دولت در 3.5 سال گذشته تا حدودی توانست بر رکود غلبه و تورم را کنترل کند.

    این کارشناس مسکن کنترل تورم را همسو با پایین آمدن قیمت مسکن دانست و گفت: در طی 3.5 سال گذشته تورم حدود 15 درصد بود و قیمت مسکن ثابت ماند. به بیان دیگر قیمت مسکن حدود 55 درصد کاهش یافت و از نظر اقتصادی، زمان برای رونق بخش مسکن مهیا است.

    به گفته مافی، هم اکنون فقط نیاز به شرایط روانی و تصور بازار بهتری از سوی مصرف کننده و تولیدکننده داریم که نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند این شرایط روانی را ایجاد کند. اینکه مردم فکر کنند آینده بهتری وجود دارد باعث می شود که مصرف‌کننده و تولیدکننده برای ورود به بازار مسکن تشویق شوند.

    وی تاکید کرد: من به چند دلیل نسبت به اقتصاد ایران پس از انتخاب ترامپ خوشبین هستم؛ زیرا مواضعی که ترامپ اتخاذ کرده و سابقه‌ای که از نظر اقتصادی دارد نشان می‌دهد او فردی است که بیشتر به داخل آمریکا تمرکز خواهد کرد تا اینکه در کشورهای دیگر دخالت کند. این فرصتی را برای ما فراهم می کند تا به دنبال امضای برجام شرایط اقتصادی خود را بهبود دهیم.

    این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه عمده تبلیغات ترامپ به مسائل داخلی کشور آمریکا مربوط می‌شد، گفت: ترامپ انتقاداتی به ناتو داشت و بیان می کرد که چرا باید پولهای آمریکا به دفاع از کشورهای اروپایی در پیمان آتلانتیک شمالی اختصاص یابد. لذا می توان امیدوار بود که او از ایجاد تنش‌های مضاعف در خاورمیانه خودداری کند و اجازه دهد ایران مسائل منطقه از جمله مساله سوریه را حل و فصل کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو