مدیران خودروعصر اعتبار

هنوز با رونق بازار مسکن فاصله داریم

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بانک مرکزی متصور بوده با افزودن مقدار تسهیلات در بخش ساختمان می‌تواند سبب حرکت بخش مسکن و شروع رونق آن شود اما شاهدیم که این اتفاق صورت نگرفته و شرایط خروج از رکود تنها به این وسیله میسر نشده است.

هنوز با رونق بازار مسکن فاصله داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، بیت‌الله ستاریان  در رابطه با وضعیت کنونی بازار مسکن اظهار کرد: آمار منتشر شده بانک مرکزی در مهرماه سال جاری، موید کاهش میزان معاملات نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل است. این موضوع نشان می‌دهد در نیمه‌ اول سال، تنها وجود دیدگاه و واکنش روانی به واسطه اجرای برجام موجب رشد معاملات در بازار بوده است که البته اکنون آثار آن بسیار کمرنگ شده است.

    این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بانک مرکزی متصور بوده با افزودن مقدار تسهیلات در بخش ساختمان می‌تواند سبب حرکت بخش مسکن و شروع رونق آن شود اما شاهدیم که این اتفاق صورت نگرفته و شرایط خروج از رکود تنها به این وسیله میسر نشده است. بنابراین از آنجا که افزایش تسهیلات یکی از ده‌ها ابزار مالی است که بخش مسکن به آن نیازمند است پس این ابزار به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای خروج از رکود مطرح شود بلکه تنها می‌تواند به عنوان یک استارتر عمل کند.

    او افزود: هم‌اکنون، در واقع شرایط به صورتی است که به رغم انتشار اخبار بسیار مثبت از تاثیر وام مسکن، بخش مسکن و ساختمان همچنان در رکود دست و پنجه نرم می‌کند. البته رکودی که با آن مواجه هستیم، به لحاظ ماهیت و کیفیت نسبت به سایر رکودها در سال‌های گذشته متفاوت است.

    ستاریان ادامه داد: در حال حاضر ماهیت این رکود ناشی از موضوع عرضه و تقاضا در بازار و کاهش تقاضای موثر نیست؛ بلکه جنس آن از جنسی است که کل اقتصاد را درگیر کرده است و به این ترتیب لایه‌های زیرین بخش مسکن یعنی صنایع مسکن نیز، دچار رکود عمیق شده‌اند.

    این کارشناس بازار مسکن معتقد است: بنابراین به نظر می‌رسد راه‌اندازی و رونق این بخش نیازمند برنامه‌ریزی وسیع‌تری است حتی این شوک که می‌خواستند از طریق بازار مسکن به اقتصاد کشور وارد کنند، نباید در حد افزایش تسهیلات و پایین آوردن نرخ سود تسهیلات صورت می‌گرفت بلکه می‌بایست از برنامه‌های وسیع‌تر و سایر ابزارهای مالی به خصوص ابزارهای مالی فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی که به شدت بخش خصوصی در این زمینه محدود است، یاری گرفته می‌شد.

    ستاریان خاطرنشان کرد: به هرحال در حالی که به نظر می‌رسد افراد بسیاری معتقدند تحرک‌های اولیه برای رونق در بخش مسکن به وجود آمده اما به نظرم با شرایط حاضر، امید چندانی به رونق در بخش مسکن تا اوایل سال آتی وجود ندارد. اما در اینکه مسکن در بلندمدت افزایش قیمت خواهد داشت و شاخص تورم آن نسبت به سایر کالاها فزاینده و بیشتر خواهد بود، شکی نیست اما در کوتاه‌مدت ممکن است اینگونه نباشد، زیرا مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای در جامعه، از یکسری خصوصیات برخوردار است به این صورت که یک خریدار هیچ‌گاه انتظار کاهش یا تثبیت قیمت آن را ندارد.

    به گفته او، خریداران در این بازار، حاضرند کالا را به دو برابر قیمت بخرند اما این کالا در آینده، 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد و بالعکس، خریدار اگر متوجه شود که قیمت کالا تنها یک درصد کاهش پیدا می‌کند، آن کالا را حتی به نصف قیمت خریداری نمی‌کند. البته ناگفته نماند، خصوصیت کالاهای سرمایه‌ای به این صورت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی