مدیران خودروعصر اعتبار

فرهنگ قم در نام‌گذاری فضاهای شهری مورد توجه قرار گیرد

عصر ساختمان- استاد قم پژوه با اشاره به نامگذاری اسامی برخی از خیابان های استان قم به نام گل، گیاه و پرنده، گفت: بهتر است از اسامی دارای اصالت استفاده کرد و شاخصه های مهم در نامگذاری را در نظر گرفت.

فرهنگ قم در نام‌گذاری فضاهای شهری مورد توجه قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، استاد ابوالحسن گرامی با اشاره به پیشینه نام گذاری در قم با تاکید براینکه قم قدمتی مذهبی و تاریخی دارد، افزود: باید در این نامگذاری ها بسیاری از مولفه ها را در نظر گرفت و حتی با اهالی قدیمی آن محلات هم به گفتوگو نشست. نام های محلات و معابر قدیمی بیانگر ارزش های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی هستند و قدمت و تاریخ را نشان می دهند.

    این استاد تاریخ شناس عنوان کرد: نام خیابان ها و کوچه ها در دوران تاریخی، تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است و برخی از این نام ها که در قم بر روی محلات بوده اصالت و هویت مردم قم را در کار و تلاش و دیانت و استواری بر اعتقادات نمایان می سازد.

    این قم پژوه در مورد نام گذاری های جدید افزود: برخی از خیابان ها و کوچه ها به احترام منزلت شهدا، مزین به نام این شهیدان شده است که خود اصالت و فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت را بیان می کند. بسیاری از خیابان ها و کوچه های قم و تا 95 درصد از محله های قدیمی در قم تغییر نام داده اند و تنها افرادی که 6 دهه از زندگی شان سپری شده نام های اصیل بر خیابان ها و معابر قم را به خاطر دارند و جوانان هیچ یک از این اسامی قدیمی را نشنیده اند.

    وی تصریح کرد: من کتابی در مورد محله ها و نام های قدیمی آن در دست چاپ دارم که 500 صفحه با بیش از 1000 عکس جدید و قدیم نگارش خواهد شد که در این کتاب بخش زیادی از فرهنگ فراموش شده در مورد اسامی خیابان ها و کوچه عنوان شده است.

    این استاد دانشگاه و اولین کارشناس تاریخ در قم بیان کرد: بسیاری از کوچه های قدیمی قم تخریب شده و ساختمان های جدید جایگزین آن شده از این رو اسامی این خیابان ها و کوچه ها نیز تغییر کرده و به مرور از یاد رفته است که در این کتاب تلاش شده تا با گذری بر اسالت کوچه ها و خیابان های قدیمی نسل جوان را با این اسامی آشنا شوند.

    وی یادآور شد: پیشنهاد می شود نام جدید خیابان ها را در کنار نام قدیمی آن در راستای حفظ هویت تاریخی شهر ثبت شود و جوانان با نام های اصیل که هر یک معنا و مفهومی داشته بیگانه نباشند.

    گرامی گفت: در بسیاری از جلسات در تعیین نام ها باید از حضور صاحبنظران قدیمی هم استفاده شود تا اسالت برخی از نام ها را بتوانیم حفظ کنیم بسیاری از جوانان نام های قدیمی گذر یعقوب و شاه قلندر و در بهشت و ...را نمی شناسند چه اشکالی دارد اگر در کنار نام شهید حسین فهمیده نام سیدان را هم که یکی از محلات قدیمی نیز می باشد، نوشته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو