مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله ۳.۶ ریشتری زنگ خطری برای بحران در بافت فرسوده دوگنبدان

عصر ساختمان- زلزله نسبتا قوی و شدید ۳.۶ ریشتری بیش از هر چیز زنگ خطری برای ایجاد یک بحران احتمالی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان بود.

زلزله ۳.۶ ریشتری زنگ خطری برای بحران در بافت فرسوده دوگنبدان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، از گچساران این روزها بیش از هر موضوعی در شهر گچساران از بافت فرسوده شهر دوگنبدان می‌شنویم.

    شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچسارن است که مردم تا همین چند سال پیش هیچ نامی از گچساران نمی‌بردند و این شهر را تنها با نام دوگنبدان یا در گویش محلی دوگنبذون و یا دوگنبدون به زبان می‌آوردند.

    بافت فرسوده این شهر در محله‌های قدیمی مانند محله رادک و لبنان و سایر محله‌های قدیمی قرار دارد و به‌دلیل فرسودگی و عدم رعایت استانداردها در ساخت و ساز هر لحظه خطر ایجاد یک بحران در این مناطق از شهر دوگنبدان وجود دارد.

    یکی از مشکلاتی که اکنون مسؤولان با آن روبه‌رو هستند به عدم همکاری بخشی از مردم ساکن در بافت فرسوده شهر برمی‌گردد که خواهان ادامه زندگی و کسب و کار در این بافت قدیمی هستند.


    استارت تغییر و تحول در این شهر با ایجاد زیرگذر آغاز شد که هر چند تأخیری در ساخت و تکمیل آن وجود داشت اما اولین عامل جراحی در شهر دوگنبدان بود که اکنون پس از آن اقدام، نوسازی بافت قدیمی و فرسوده شهر در دستور کار قرار گرفته است.

    در چند روز اخیر تنش‌هایی در سطح شهر و به‌خصوص در خیابان قدیمی بلادیان داشتیم که برخی از کسبه قدیمی این خیابان مخالف ایجاد تغییرات در بافت آن بودند و کار به جایی کشید که بازداشت عده‌ای را نیز به‌دنبال داشت.

    حال با زلزله‌ای که شب گذشته و با قدرت 3.6 ریشتر اتفاق افتاد شاید ساکنان بافت فرسوده شهر به خود آمده و خطر را احساس کرده باشند.

    ساکنان بافت فرسوده دوگنبدان به یاد داشته باشند که در سال‌های اخیر و در دهه‌های گذشته چه اتفاقات ناگواری در برخی از مناطق و شهرهای کشور و در بافت‌های فرسوده اتفاق افتاده که نمونه بارز آن زلزله شهر بم با بیش از 40 هزار کشته بود.


    همه به عیان دیدند که در زلزله بم و در زلزله رودبار بیشترین حجم تخریب و خسارت و تلفات انسانی مربوط به بافت‌های فرسوده بود و انسان‌های زیادی را به کام مرگ فرو برد.

    با این تفاسیر ساکنان بافت فرسوده دوگنبدان به هوش باشند که در صورت رخ‌دادن زلزله‌هایی با قدرت و شدت بیشتر این امکان وجود دارد که مناطق بافت فرسوده شهر دچار بحران احتمالی شده و ضرر و زیان آن متوجه ساکنان این بافت باشد.

    بنابراین لازم است از هم اکنون همکاری لازم را برای تغییر و تحول در بافت فرسوده داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو