مدیران خودروعصر اعتبار

انجام کاوش در قلعه باستانی ماکو

عصر ساختمان- ارومیه – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از انجام کاوشهای باستانی در قلعه تاریخی ماکو با همکاری هئیت باستان شناسی خارجی خبر داد.

انجام کاوش در قلعه باستانی ماکو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل ازخبرگزاری مهر، محمد فتحی  با بیان اینکه این قلعه تاریخی متعلق به دوره تیموری و صفوی است افزود: در سفرنامه های دوره تیموری به این قلعه تاریخی اشاره شده و در این راستا کاوشهای باستانی در خصوص بقایای باقی مانده در این قلعه آغاز شده است.

    وی با بیان اینکه در قلعه تاریخی قابان ماکو متعلق به 40 هزار سال قبل از میلاد مسیح است اظهارداشت: باستان شناسان با کاوش قلعه باستانی ماکو در تلاش هستند رازهای سر به مهر این قلعه را پس از 240هزار سال کشف کنند.

    فتحی با عنوان اینکه این کاوشهای باستانی با همکاری هئیت کاوش ایرانی و ارمنستان به صورت مشترک در حال انجام است افزود: در اثر این کاوش ها کتبه های ارمنی به زبان قدیم کشف شده که اعضای هئیت کاوش باستانی ارمنستان در حال ترجمه نوشته های روی این کتیبه ها هستند.

    مشاهده بقایای تاریخی دوران پارینه سنگی در قلعه تاریخی ماکو

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یاد آور شد: کاوشهای باستان شناسی در شهر و منطقه آزاد ماکو با هدف شناخت لایه های زیر زمینی قلعه تاریخی ماکو به اجرا در آمده در بررسی های باستان شناسی بقایایی از دوران پارینه سنگی میانه را نشان می دهد.

    فتحی با بیان اینکه در دیواره این قلعه تاریحی کتبه های زیادی از دوره تیموری و صفوی نیز کشف شده است گفت: در مراحل تحقیقاتی و مطالعاتی با هئیت های باستان خارجی تلاش می شود یافته های این قلعه تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی  یاد آور شد: قلعه تاریخی قابان ماکو با 250 هکتار وسعت یکی از بزرگترین قلعه های ایران است.

    فتحی با اشاره به اینکه ماکو یکی از داراترین شهرستانها به لحاظ آثار ارزشمند تاریخی است ادامه داد: ماکو یکی از شهرستانهای مهم استان به لحاظ وجود آثار تاریخی ارزشمند است که از دوره های مختلف من جمله اورارتویی و صفوی آثار دارد.ماکو از داراترین شهرستانها به لحاظ آثار تاریخی است.

    وی اضافه کرد: امروز یکی از آرزوهای دیرینه ما به حقیقت پیوسته و فصل جدید حفاری ها را با اتکاء به کارشناسان باستان شناسی و مرمت کاران استان در این محل آغاز کرده ایم که مطمْنا" این عملیات علمی تا 8 یا 10 سال دیگر به طول می انجامد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی  افزود: همکاران ما در ترانشه هایی که  ایجاد کرده اند علاوه برکشف بقایای سفالی دوران پیش از تاریخ ، دوران تاریخی و اسلامی، با آثارمعماری مربوط به دوران تیموری و صفوی مواجه شده اند که بسیار دقیق مورد مطالعه و کاوش قرار داده اند.

    فتحی ادامه داد: این آثار بسیار ارزشمند بوده ومسئولیت همه ما اعم از بخش دولتی و علاقه مندان به میراث فرهنگی را درقبال حفاظت و نگهداری از این مواریث تاریخی ، چند برابر می کند.

    قلعه تاریخی ماکو در محدوده ای به وسعت 250 هکتار در بلندترین نقطه بافت تاریخی در مرکز شهرستان ماکو قرار دارد  که تاکنون 75 هکتار از آن مورد کاوش و پژوهش های باستان شناسی قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو