مدیران خودروعصر اعتبار

آینده پارکینگ «ارگ علیشاه» با گزارش کارشناسان مشخص می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز با بیان این‌که پارکینگ مصلی در ارگ علیشاه در عرصه‌ی این بنا نیست، گفت که «این پارکینگ حریم بصری ارگ را خدشه‌دار می‌کند.»

آینده پارکینگ «ارگ علیشاه» با گزارش کارشناسان مشخص می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، احد نژاد ابراهیمی - مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز -  با اشاره به مشکلات پیش آمده برای محوطه تاریخی «ارگ علیشاه» اظهار کرد: بعد از اطلاع از خاکبرداری در محوطه «ارگ» 15 آبان‌ماه نامه‌ای از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی برای محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، فرستاده و در آن از احداث یک پارکینگ در محوطه «ارگ علیشاه» اظهار نگرانی شد. همچنین از او توقف روند خاکبرداری خواسته و مطرح شد که برای جلوگیری از ادامه خاکبرداری‌ و پیگیری امر از مجرای قانونی، کاری انجام دهد.

    او ادامه داد: طبق بازدید از محوطه ارگ و اندازه‌گیری‌های انجام شده، محل احداث این پارکینگ، در عرصه‌ی مصوب «ارگ علیشاه» قرار ندارد و حدود 60 متری آن بنا و در حریم درجه یک «ارگ» و عرصه خانه تاریخی «فتح‌الله یِف» است. موضوع ساخت این پارکینگ، خدشه‌دار شدن حریم بصری و از بین رفتن لایه‌های تاریخی محوطه‌اش است که در ضوابط حریم پیش‌بینی شده که این بخش باید براساس مجوز از سازمان میراث فرهنگی باشد.

    نژاد ابراهیمی افزود: طبق شنیده‌های ما از رسانه‌ها، به دستور معاون میراث فرهنگی سازمان، گروهی از کارشناسان میراث با سفر به تبریز  امکان وجود لایه‌ی تاریخی در محوطه را مورد پایش و بررسی قرار می‌دهند، که ادامه‌ی فعالیت احداث پارکینگ به نتیجه گزارش‌های این گروه بستگی دارد و بعد از انتشار گزارش‌های نهایی، هرگونه ساخت و ساز در محوطه «ارگ علیشاه» باید براساس تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد.

    مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز همچنین اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد درباره احداث پارکینگ، مجاری قانونی طی نشده و نمی‌دانیم که آیا احداث پارکینگ در این محوطه با مجوز بوده است یا خیر. امیدوارم با حضور کارشناسان باستان‌شناس و گذراندن مراحل قانونی این موضوع به اطلاع مردم و ما برسد.

    به گزارش ایسنا، «ارگ علیشاه» تبریز قدمتی 700 ساله دارد و پس از فراز و نشیب‌های تاریخی بسیار، در سال 75 مصلایی برای مردم این شهر در این محوطه تاریخی احداث شد. پس از 20 سال، طی چند روز گذشته، خبر از شروع اقدامات ساختمانی برای احداث یک پارکینگ در آن محوطه مطرح شده است.

    انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهر تبریز در این‌باره نامه‌ای به معاونت سازمان میراث فرهنگی نوشت و از او توقف این عملیات را خواست. محمدحسن طالبیان نیز در واکنش به این ماجرا، عملیات ساختمانی را موقتا متوقف کرد و گروهی از کارشناسان را برای بررسی لایه‌های تاریخی این محوطه به آن منطقه اعزام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار