مدیران خودروعصر اعتبار

کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان در حال مرمت است

عصر ساختمان- مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به برخی شایعات در خصوص مفقود شدن یکی از کتیبه های کاشی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان، گفت: کتیبه مذکور در جریان مرمت ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان جهت انجام تعمیرات فنی به خارج از کارگاه مرمتی مجموعه مذکور انتقال داده شده و به زودی در محل اصلی خود نصب خواهد شد.

کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان در حال مرمت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد مهدی افضلیدر توضیح علل انتقال و جابجایی یکی از کتیبه های کاشی ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان، افزود: پس از اتمام مرمت نقاشی های قاجاری چهارسوق گنجعلیخان بر اساس برنامه ریزی های مدون قبلی و در ادامه عملیات مرمت تزیینات مجموعه گنجعلیخان که بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند، مرمت ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان و اتاق شاه نشین پشت آن در اوایل سال جاری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه پس از انجام مطالعات، مستندسازی و تهیه طرح مرمت، عملیات اجرایی با بهره‌گیری از توان متخصصان و کارشناسان رشته مرمت و استادکاران با سابقه این حوزه، آغاز شد، تصریح کرد: بر همین اساس استحکام بخشی سازه ای مقرنس ایوان، لایه برداری، تمیزکاری و موزون سازی رنگی، تثبیت نقاشی ها و نقوش گچبری موجود در ایوان، کف سازی ایوان و اطاق شاه نشین، سبک سازی سقف اتاق شاه نشین و استحکام بخشی و دوخت و دوز آن مرمت و بازسازی کاشی کاری های معقلی موجود در ستون های دو طرف ایوان، بازسازی اسپر آجری و طاق بالای ایوان انجام و به اتمام رسید.

    مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در ادامه افزود: در حین مرمت کاروانسرای مذکور بررسی های کارشناسی نشان داد قابی از کاشی معرق در مرکز مقرنس ایوان شرقی به دلیل ضعف ملات پشت قطعات کاشی پیوستگی خود را از دست داده و مورد تهدید است، به گونه ای که امکان مرمت آن در محیط کارگاه فراهم نبود. به همین دلیل این کاشی از محل اصلی برچیده و جهت مرمت به گنجینه میراث فرهنگی منتقل و در اختیار کارشناسان قرارگرفت و بدل آن نیز البته با مقداری تفاوت در رسم الخط موقتا و تا زمان تکمیل مرمت کاشی اصلی در محل نصب شد.

    افضلی با تاکید بر اینکه این کار در خصوص تزیینات ارزشمندی که خطر مفقود شدن و یا آسیب دیدگی آنها محتمل است، مرسوم می باشد، افزود: در برخی مواقع با توجه به شرایط اثر، نمونه اصلی در موزه و یا گنجینه ها باقی مانده ودر شرایط خاص نگهداری می شود.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز بازسازی مقرنس سردر کاروانسرای گنجعلیخان و مرمت بخش های باقیمانده از آن و همچنین مرمت و پاکسازی و تثبیت تزیینات گچبری آن در دست اقدام می باشد.

    مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تاکید کرد:  این عملیات یکی از مهمترین پروژه های مرمتی سطح کشور است که پس از سالیان متمادی و از انجام مطالعات کامل و جامع به همت کارشناسان و معماران مجرب کرمانی در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه تزیینات گچبری موجود در این سردر فوق العاده ارزشمند و تا حدی منحصر به فرد می باشند، افزود: علاوه بر تزیینات گچبری، کتیبه ای از کاشی و به خط "رضا عباسی" خوشنویس دوره صفوی در بدنه ایوان سردر ورودی وجود دارد که بر زیبایی سردر و غنای آن افزوده است.

    افضلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار مرمت کتیبه کاشی ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی در محل اصلی نصب خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو