مدیران خودروعصر اعتبار

دستورالعمل چهارگانه برای شهرها

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرسازی، دستورالعمل چهارگانه برای ارتقای وضعیت فعلی در شهرها را تشریح کرد.

دستورالعمل چهارگانه برای شهرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در پیام خود به مناسبت روز جهانی شهرسازی(8 نوامبر -18 آبان) تاکید کرد: براساس مشکلات و چالش‌هایی که هم اکنون در شهرهای کشور وجود دارد، دستور کار شهری جدید باید چهار رکن بنیادین را پوشش دهد. وی تصریح کرد: اولین رکن به توجه به شهرها به‌عنوان «سازمان اجتماعی» که هسته تشکیل‌دهنده آن شهروندان و در مرحله بعدی خانواده است، به‌عنوان سیاست بنیادین توسعه ملی و توجه ویژه به موضوع فقر شهری برمی‌گردد.در پیام وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید شده است: توزیع نقش اقتصادی شهرها در توسعه ملی و نیز شناسایی فرصت‌های اقتصادی که شهرها ارائه می‌دهند دومین رکن دستور کار شهری جدید محسوب می‌شود.

    این در حالی است که رسیدگی به چالش‌هایی زیست‌محیطی جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، مصرف ناپایدار انرژی و ریسک بالای بلایای طبیعی و همچنین موضوع ایران‌شهر به‌عنوان عنصر هویتی و معنی‌بخش به زندگی مدنی ایرانیان دو رکن دیگر موثر در دستور کار شهری جدید محسوب می‌شوند. وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از پیام خود به مناسبت روز جهانی شهرسازی، آورده است: باید همچنان که از دستاوردهای دانش جهانی برخوردار می‌شویم، در چارچوب تاریخ ایران و تمدن آن، شهری طراحی کنیم که انسان‌ها در آن احساس رشد و بالندگی، دلبستگی و سرزندگی داشته باشند و بتوانند در جهت ارتقای کیفیت زندگی بکوشند.

    در بخش دیگری از این پیام آمده است: سکونت بیش از 70 درصد جمعیت ایران در شهرها نشان از تحول و دگرگونی فزاینده جامعه ایران به سوی شهری شدن دارد. شهری شدن در ایران گرچه فرصت‌هایی برای توسعه فراهم آورده، اما غلبه دیدگاه‌های کارکردگرایانه و نوپردازانه در این فرآیند فارغ از توجه به سرشت تاریخی، فرهنگی و زیست‌سرزمینی، شهرهای کشور را با چالش‌هایی بنیادین مواجه کرده است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که جریان زندگی در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها را با اختلال روبه‌رو کرده‌اند، تصریح کرد: این چالش‌ها که شاید با ورود اندیشه تجدد در ایران و تغییر ساختار شهرها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نقطه آغازین شکل‌گیری آنها باشد، در سه زمینه قابل زندگی‌ بودن، حرکت انسان و کالا و نهایتا کالایی‌شدن شهرها نمایان شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار