مدیران خودروعصر اعتبار

پرونده کاشى‌هاى تاریخى مسروقه تهران به کجا رسید؟

عصر ساختمان- پس از انتشار اخبار متعدد از کنده شدن و به سرقت رفتن کاشی‌های برخی خانه‌های قدیمی تهران که موج انتقادات رسانه‌ها و علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی را در پی داشت.

پرونده کاشى‌هاى تاریخى مسروقه تهران به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، پس از مفقود شدن سریالى برخى کاشى‌هاى خانه‌هاى قدیمى در تهران، میراث فرهنگى استان تهران از کشف تعداد زیادى کاشى در یک خانه خبر داد، اما پس از گذشت چند ماه از این اتفاق هنوز معلوم نیست که این کاشى‌ها متعلق به کدام بنا هستند و حتى هنوز کسى مطمئن نیست که این کاشى‌ها اصلا متعلق به بنایی در تهران باشد.

    در شهریور ماه امسال، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از کشف هزار و 600 شی تاریخی در یک عملیات که شامل 250  قطعه  کاشی سالم و 300 قطعه کاشی خرد شده نیز بود، خبر داد و این آثار را در موزه رضا عباسی در معرض دید خبرنگاران قرار داد.
    اما مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، دادن اطلاعات بیشتر در مورد این آثار و پاسخ به اینکه  آیا این کاشی‌ها همان کاشی‌های خانه‌های قدیمی تهران هستند یا نه را منوط به بررسی‌های بیشتر دانست.
    اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از این اتفاق مرتضی ادیب‌زاده، (کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و مسوول اموال توقیفی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سرنوشت این کاشی‌های مکشوفه گفت: این کاشی‌ها اکنون در مخزن اموال توقیفی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نگه‌داری می‌شود.
    وی در پاسخ به اینکه آیا مشخص شده است که این کاشی‌ها به چه بناهایی تعلق دارد؟ اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که این کاشی‌ها مربوط به کدام بناها هستند.
    این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در مورد اینکه آیا این کاشی‌ها اصلا متعلق به استان تهران هستند یا از مناطق دیگر کنده شده و به استان تهران آورده‌شده اند؟ اظهار کرد: هنوز در حال بررسی هستیم، اگر نتیجه بررسی‌های قضایی به ما ارسال شود، آن وقت دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم که این کاشی‌ها مربوط به استان تهران است یا خیر.
    ادیب زاده در مورد سرنوشت این کاشی‌ها عنوان کرد: باید برای رای نهایی قاضی منتظر بمانیم تا اموالی که باید به صاحبش برگردانده شود را بازگردانیم و اموالی که مالکیتش با دولت است را به صورت قطعی با رای قاضی تحویل سازمان میراث فرهنگی بدهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار