مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز احیاء مسجد جامع ارومیه به عنوان فاخرترین اثر آذربایجان غربی

عصر ساختمان- احیا و مرمت مسجد جامع ارومیه به عنوان فاخرترین اثر آذربایجان غربی آغاز شد.

آغاز احیاء مسجد جامع ارومیه به عنوان فاخرترین اثر آذربایجان غربی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، جلیل جباری در جمع اصحاب رسانه  با اعلام این خبر گفت: در پی تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی مربوطه و تائید نقشه‌های تهیه شده از سوی کمیته فنی سازمان عملیات احیاء این مسجد تاریخی بر اساس عکس‌ها و مستندات موجود از دوره قاجار کلید خورد.

    وی تصریح کرد:  در این پروژه احیاء کل اعیانی موجود مشتمل بر سه طبقه از پنج طبقه ساختمان موجود برداشته شده و تمامی حجرات تخریب شده ضلع‌های شمالی، شرقی و غربی در دهه هفتاد مجددا برای تدریس علوم دینی بازسازی می‌شود.

    جباری با اشاره به تخریب حجرات یاد شده در دهه هفتاد و ایجاد ساختمانی پنج طبقه در آن سال‌ها با عنوان گسترش حوزه علمیه در اعیانی مسجد که دو طبقه آن در زیر زمین بود، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی این اداره کل با استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه و توافق دستگاه‌های مرتبط و  با همت خیری به نام مهندس علیزاده، احیاء این مسجد بازمانده از دوره سلجوقی با تخریب سه طبقه از ساختمان موجود در عرصه آغاز شد.

    به گفته وی بر اساس سفرنامه‌های موجود مسجد جامعی در محل مسجد فعلی و چسبیده به بازار درقرن چهارم  وجود داشته است.

    جباری  افزود:  به اعتقاد برخی محققان در محل این مسجد آتشکده‌ای وجود داشت که پس از ورود مسلمین ویران شد، سپس در قرن چهارم بر روی این مکان  مسجدی بنا شد که با تکمیل در دوره‌های مختلف به صورت امروزی درآمده است، از این رو سبک گچبری‌ها، تزئینات، ستون‌بندی‌ها، طاق‌های بخش قدیمی مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان و حجره‌های اطراف صحن مسجد مربوط به دوره زندیه است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی شبستان گنبد دار قدیمی مسجد را  نیز تلفیقی از معماری دوره‌های مختلف از سلجوقیان تا قاجار  دانست و گفت:  داخل این شبستان محراب گچبری نفیسی قراردارد که در دوره ایلخانیان و درسال  676 هجری قمری با حجمی بزرگ ساخته شده  و  به‌دست استاد عبدالمؤمن تبریزی  به طرز نفیسی گچبری شده است که این کتیبه بزرگ‌ترین کتیبه ایلخانی کشور به شمار می‌رود.

    جباری ادامه داد : مسجد همچنین در سال 1184 هجری قمری بدستور رضا قلی‌خان بیگلر بیگی ایل افشار و حاکم ارومیه تعمیر شده است و پس از آن نیز بارها این مسجد به همراه بافت قدیمی شهر به‌ویژه بازار و راسته‌های آن مورد مرمت قرار گرفته است.

    به گزارش ایسنا، مسجد جامع ارومیه به شماره 243 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار