مدیران خودروعصر اعتبار

شاخص های تعیین قیمت مسکن

خانه دار شدن در رکود

عصر ساختمان:متقاضیان خرید مسکن که طی چند ماه اخیر وارد بازار مسکن شده اند به اعتبار اخبار اقتصادی و مشاهده میدانی به این نتیجه رسیده اند که رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است. در این حال آگاهی از نظام قیمت گذاری راهکار مناسبی جهت تصمیم گیری صحیح در خرید ملک می باشد.

خانه دار شدن در رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان»، متقاضیان خرید مسکن که طی چند ماه اخیر وارد بازار مسکن شده اند به اعتبار اخبار اقتصادی و مشاهده میدانی به این نتیجه رسیده اند که رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است. در این حال آگاهی از نظام قیمت گذاری راهکار مناسبی جهت تصمیم گیری صحیح در خرید ملک می باشد. نظامی که تفاوت هایی با شرایط قیمت گذاری در زمان رونق دارد ، تفاوتی که به فروشنده و خریدار واقعی کمک می کند که در دوره رکود نیز به خواسته های خود در بازار مسکن برسد.
    آنچه در بازار مسکن قابل لمس است ، این است که هیچ نظام و مقررات خاص و منسجمی جهت قیمت گذاری واحدهای مسکونی وجود ندارد و در واقع مشاورین املاک در وهله اول تعیین کننده قیمت ملک می باشند. در واقع مالکین از طریق مشاورین املاک قیمت پایه را تعیین می کنند و خریداران نیز بر همین اساس ، قیمت پایه یک منطقه را از طریق مشاهده میدانی و همان مشاورین املاک کشف می نمایند. آنچه در دوران رکود سبب کاهش قیمت ها می شود چشم انداز کاهشی قیمت ها از سوی خریداران است که سبب تعدیل قیمت ها از طرف مالکین می گردد.
    در تهران طریقه کشف قیمت فروش مسکن فارغ از توجه به بازار تابع چندین فاکتور دیگر نیز می باشد که یکی از مهمترین آنها تعداد واحدهای نوساز یک منطقه و تعداد واحدهای در حال ساخت آن منطقه است. در چنین محله هایی در واقع قیمت پایه براساس قیمت های نوساز منطقه و کشش موجود در بین خریداران سبب افزایش خواهد شد. البته نباید از تعدیل قیمت ها به واسطه افزایش تعداد فایل های فروش منطقه نیز صرف نظر نمود.
    از سوی دیگر، تراکم بالای واحدهای مسکونی در یک مجتمع، سازه ، نمای ساختمان‌ها، تاسیسات ، نورگیری واحد ، پارکینگ و انباری ، دکوراسیون داخلی و تجهیزات آشپزخانه نیز از جمله پارامترهایی هستند که باعث می‌شود دو آپارتمان مشابه در یک محله، با قیمت‌های متفاوت وارد بازار فروش شوند.
    بازار مسکن طی چندسال گذشته یکی از پرنوسان‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده است. آنچه مسلم است به جز شاخص‌های کلان که بر رشد قیمت مسکن اثرگذار بوده است، در این بازار سلیقه خریدار و فروشنده نیز یکی از شاخص‌های اصلی تعیین‌کننده نرخ مسکن است به طوری که در این بازار کمتر می‌توان دو آپارتمان مشابه از لحاظ موقعیت مکانی ، سن بنا ، دسترسی های محلی ، مصالح مصرفی و چشم انداز را یافت که قیمت های مشابهی داشته باشند. فرهنگ منطقه از عواملی است که در تعیین قیمت یک ملک موثر است ، هستند مناطقی که در آن محله هایی با بافت فرهنگی متفاوت وجود دارد و به واسطه همین تغییر بافت فرهنگی گاهی اوقات تا متر مربعی یک میلیون تومان تفاوت در ارزش ملک ایجاد خواهد گردید.
    داشتن آسانسور پارامتری است که در یک ملک سبب افزایش قیمت و در ملکی دیگر سبب افت قیمت خواهد شد، به گونه ای که قیمت آپارتمان هایی که در طبقات بالایی برج واقع شده اند به مراتب بیش از سایر طبقات همان برج می باشند و در صورت نداشتن آسانسور طبقات سوم و چهارم یک ساختمان مشابه در همان محدوده با افت قیمت مواجه می گردد.
    نزدیکی بیش از حد به بزرگراه ها ، کارخانه ها ، پارکینگ ها و تعمیرگاه های شرکت واحد از دیگر عوامل افت قیمت ساختمان ها در تهران می باشند.
    از این رو در شرایط رکود بازار مسکن و از طرفی کاهش نقدینگی خریداران با در نظر گرفتن پارامتر هایی که تعیین کننده شاخص قیمت مسکن می باشد می تواند به خریداران واقعی کمک کند تا با گذر از برخی پارامترها یا اولویت بندی آنها به قیمت های مورد نظر و در توان خرید خود برسند و با بهره گیری از این شرایط به رویای خود در زمینه خرید واحد مسکونی پایان دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    خبرنگار: سیامک چهارمحالی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی