مدیران خودروعصر اعتبار

دیوار تاریخی گرگان نیازمند تأمین منابع برای ثبت جهانی است

عصر ساختمان- گرگان - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان بابیان اینکه دیوار تاریخی گرگان یکی از ۴۰ پرونده ثبت جهانی است، گفت: این اثر تاریخی ارزشمند نیازمند تأمین منابع برای ثبت جهانی است.

دیوار تاریخی گرگان نیازمند تأمین منابع برای ثبت جهانی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرنگار مهر، ابراهیم کریمی شامگاه شنبه در نشست صمیمی استاندار گلستان با فعالان صنایع‌دستی و گردشگری و فعالان بخش خصوصی استان، اظهار کرد: صنایع‌دستی گلستان با صدور پروانه اشتغال انفرادی 17 هزار هنرمند و تحت پوشش قرار دادن 453 کارگاه اشتغال قابل‌توجهی دارد و از صدور کارت انفرادی و گروهی گذشته و در اهداف بلندمدت صنایع‌دستی کشور حرفی برای گفتن دارد.

    وی یادآور شد: راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی و همچنین مراکز تخصصی که از تکالیف اقتصاد مقاومتی است، در تمامی شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از راه‌اندازی مرکز تخصصی زیورآلات ترکمن در گنبدکاووس و ابریشم در مینودشت تا پایان سال خبر داد و افزود: ایجاد نخستین پایانه تخصصی صنایع‌دستی کشور در استان پیگیری شده و مسیر آن دنبال شده در کارگروه اشتغال استان به تصویب رسیده است.

    وی ادامه داد: هم‌اکنون گنبدکاووس کاندیدای چهارمین شهر جهانی صنایع‌دستی کشور پس از اصفهان، همدان و مشهد است و این موضوع در سازمان مطرح‌شده و امیدواریم در آینده نزدیک به ثمر برسد.

    کریمی بابیان اینکه روستاها فراموش نشده‌اند و برای رسیدن به اشتغال پایدار در آن‌ها تلاش می‌کنیم، تصریح کرد: راه‌اندازی خانه هنر در روستاها که هم موزه روستایی و محل نگهداری وسایل قدیمی و واجد ارزش روستا و خانه صنایع‌دستی است، در دستور کار قرار دارد.

    وی اضافه کرد: به‌رغم رکود در صادرات استان، در هفت ماه گذشته نسبت به 12 ماه سال قبل شاهد رشد 64 درصدی صادرات صنایع‌دستی، 160 درصدی تسهیلات، 54 درصدی فروش و 24 درصدی تعاونی‌های حوزه صنایع‌دستی در استان بوده‌ایم.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان به برنامه‌های میراثی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دیوار دفاعی گرگان یکی از کاندیداهای ثبت جهانی است و به دنبال تأمین منابع برای تحقق آن و انجام طرح مطالعاتی حریم دیوار تاریخی هستیم.

    به گفته وی راه‌اندازی مرکز اقامتی در بافت تاریخی گرگان، موزه روستایی قرق، ژئوپارک رامیان، طرح توسعه برج قابوس و موزه صید و صیادی گمیشان، باغ‌موزه مینودشت و موزه پیش‌ازتاریخ گالیکش و همچنین راه‌اندازی موزه خصوصی از برنامه‌ها در حوزه میراث فرهنگی استان است که با جدیت پیگیر اجرای آن هستیم.

    کریمی بیان کرد: تا سال 93، 647 اثر تاریخی که عمدتاً تپه تاریخی بود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود که هم‌اکنون به 694 مورد ارتقاء پیداکرده و تا پایان سال 121 اثر معنوی و تاریخی دیگر استان به این فهرست افزوده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی