مدیران خودروعصر اعتبار

راه رفتن در ارتفاع: جایگزینی برای پله و آسانسور

عصر ساختمان-با اینکه شهرها روز به روز شلوغ‌تر و ساختمان‌ها بلندتر می‌شوند، به نظر می‌رسد هنوز راه کم‌هزینه‌تری برای حرکت در این محیط مرتفع پیدا نکرده‌ایم.

راه رفتن در ارتفاع: جایگزینی برای پله و آسانسور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از رویدادهای معماری، در حال حاضر، پله، پله برقی، و آسانسور -که همگی گران و نیازمند نگهداریِ مداوم هستند و فضای زیادی را هم اشغال می کنند- تنها گزینه‌های حرکت در ارتفاع هستند. یا بهتر است بگویم، بودند.

    طراحان در Rombout Labs به شیوه‌ی جدیدی برای بالا رفتن رسیده‌اند. در این شیوه آدمها بدون صرف هیچ برقی می‌توانند بین طبقات حرکت کنند. همچنین در مقایسه با پله تنها با صرف 10 درصدِ نیروی لازم می‌توانند بالا و پایین روند، و این نکته را نیز باید اضافه کرد که از فضای عمودی به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده خواهد شد (البته اگر تلپورتر را در نظر نگیریم). «با استفاده از متریال‌های درست و حرکات منظم، تنها 10 درصد نیروی بالا رفتن با پله لازم است. این نه تنها راه حلی برای تعداد زیادی از آدم‌ها که نمی‌توانند از پله استفاده کنند، هست، بلکه امکانات جدیدی را برای معماری شهری به وجود خوماهد آورد.»

    راه پله‌ی هوشمندانه‌ی Rombaut Labs شاید پاسخی به نیازی باشد که برای ما تا به حال مطرح نبوده است. پله‌ها مدت‌هاست عضو جدایی‌ناپذیر معماری عمودی هستندف ولی برای قشر کهن سال یا معلولین کارایی ندارد. جایگزین‌هایِ پله، مثل پله برقی یا آسانسور، علاوه بر گران بودن، کاملا به منابع انرژی خارجی وابسته‌اند.
    VERTIWALK سیستم ساده‌ای مبتنی بر ریل هایی افقی، قرقره ها، و بست‌ها دارد که به مردم و معلولین کمک می‌کند بالا و پایین روند. طراحان VERTIWALK گفته‌اند یک معلول و یک بیمار اِم‌اِس توانستده‌اند به خوبی از این سیستم استفاده کنند.

    هرچند که این پروژه تنها نمونه‌ای اولیه است اما توانسته سر و صدای زیادی به پا کند. این طرح در حال حاضر در نمایشگاه طراحی هلند در آیندهوون به نمایش گذاشته شده و قرار است در دو سالانه‌ی ونیز  استفاده شود.

     

    aerial_view

     

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو