مدیران خودروعصر اعتبار

از سوی سازمان نوسازی شهرداری ارائه شد

ارائه پیشنهادات نوسازی بافت فرسوده در برنامه پنج ساله توسعه کشور

عصر ساختمان:سازمان نوسازی شهر تهران و دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهر تهران پیشنهاداتی را در حوزه احیاء و بازآفرینی محدوده‌های فرسوده به منظور درج در برنامه پنج ساله ششم تدوین و برای بررسی بیشتر به مسئولان استانداری تهران ارسال کرد.

ارائه پیشنهادات نوسازی بافت فرسوده در برنامه پنج ساله توسعه کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از سازمان زیباسازی شهر تهران،‌ عبادالله فتح اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران طی نامه‌ای به مسئولان استانداری تهران، پیشنهاداتی را در خصوص احیاء، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای درج در برنامه ششم توسعه ارائه کرد.

    وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توجه به اقشار کم درآمد و توجه ویژه به بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و با استناد به جلسات پیشین برگزار شده دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در خصوص مدیریت هماهنگ بافت فرسوده و تدوین اسناد و قوانین بالا دستی که در پیش نویس تنظیمی دولت در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ نشده است، پیشنهاداتی را به منظور بررسی و درج در این برنامه در حوزه نوسازی بافت فرسوده مطرح کرد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران با طرح 6 پیشنهاد از مسئولان و نمایندگان دولت خواست تا در صورت موافقت، این پیشنهادات به منظور تسریع نوسازی، بهسازی و توانمندسازی محدوده‌ها و محلات بافت فرسوده کلانشهر تهران در سند برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شود.

    پیشنهادات مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران در 6 بند به شرح ذیل تدوین شده است:

    1- وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مکلفند درطول برنامه زمینه مرمت، احیاء‌، مقاوم سازی، بازآفرینی و نوسازی حداقل 10 درصد از بافت‌های مسکونی فرسوده شهری و محدوه‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی را فراهم کنند و تسهیلات و بودجه مورد نیاز همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها در بودجه عمومی پیش بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و شهرداری ها قرار گیرد. برنامه عملیاتی موضوع  پیش گفته در دوبخش نوسازی مسکن و تأمین خدمات و زیرساخت‌ها‌، در شش ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شورای‌ عالی استان‌ها و شهرداری تهران (به نمایندگی از کلانشهرهای کشور) تهیه و همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و میانی و محلی تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت‌.

    تبصره 1: در تهیه برنامه عملیاتی محدوده‌های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی به دستگاه‌های موصوف اضافه می‌شود.

    2- ‌شورای‌ عالی شهرسازی و معماری مکلف است ظرف یک سال اول برنامه نسبت به بازتعریف و تدقیق محدود‌ه‌های هدف بازآفرینی شهری کلانشهرهای کشور اقدام کند و درخصوص سایر شهرها با توجه به اولویت جمعیتی در سال‌های بعد اقدام کند.

    3- ‌دولت مکلف است حداقل پنجاه درصد از اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت (با تضمین 50 درصد سود تسهیلات توسط دولت) بخش مسکن را به اجرای طرح‌های احیاء، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص دهد.

    4- ‌به منظور پیشگیری و پیشنگری از رشد سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلفند نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادی‌ها و شهرهای واقع در حریم شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت که در معرض پذیرش جمعیت و ساز و کار بازار زمین هستند اقدام کنند.

    5-‌ وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) با همکاری وزارت کشور مکلف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعیین سازوکارهای انتقال حق توسعه (TDR) با بهره گیری از ابزارهایی نظیر زمین‌های دولتی یا اراضی ذخیره احیاء و بازآفرینی محدوده‌های محلات هدف در محدوده قانونی شهرها اقدام کنند.

    6-‌وزارت راه و شهرسازی با همکاری‌، بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ، وزارت کشور و شهرداری تهران (به نمایندگی از کلان شهرهای کشور) موظف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعریف سازوکار ایجاد صندوق‌های توسعه محلی در راستای جلب مشارکت مردمی برای احیاء و نوسازی بافت فرسوده محلات هدف اقدام کند.

    تبصره: دولت مکلف است در راستای کمک به صندوق‌های توسعه محلی، سالانه اعتبار مشخصی را درقالب بودجه سنواتی پیش بینی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار