مدیران خودروعصر اعتبار

رکود آپارتمانی شد؛

کلید پروژه ۹ ساله مسکن فرهنگیان زنجان گران می‌شود

عصر ساختمان:احداث پروژه یک هزار و ۱۹۶ واحدی فرهنگیان زنجان بیش از ۹ سال به طول انجامیده و متقاضیانی که از طولانی شدن بهره‌برداری و تحویل واحدها به ستوه آمدند حال باید بهای خلف وعده پیمانکاران را از جیب‌شان بدهند.

کلید پروژه ۹ ساله مسکن فرهنگیان زنجان گران می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، هر چقدر در این روزها چرخ اقتصاد نمی‌چرخد در عوض چرخ رکود، بیکاری و تجمع و اعتراض خوب می‌چرخد و چنان سرعتی گرفته که حتی کنترل تورم نیز دردی را دوا نکرده است.

    وقتی چشم‌انتظاری مسکن‌ مهریها در زنجان به 6 سال رسید یادمام رفته بود که فرهنگیان نیز 9 سال است چشمانشان را به واحدهایی دوخته‌اند که هنوز زیر سقف این واحدها نرفته‌اند و هر روز مسئولان با گران کردن وعده‌های خود رکود، تورم و بدقولی پیمانکاران را از جیب فرهنگیان طلب می‌کنند.

    پروژه یک هزار 196 واحدی مسکن فرهنگیان از سال 85 در زنجان کلید خورد، این پروژه در 16 بلوک در زمینی به مساحت 44 هزار و 100 متر مربع و 130 هزار مترمربع زیربنا با شرکت تأمین مسکن فرهنگیان بسته شد و عملیات ساخت آن در شهریور سال 86 آغاز شد.

    تا سال 88 پروژه پیشرفت چندانی نداشت تا اینکه پس از مدتها وقفه در احداث واحدهای مسکونی و عدم انجام تعهدات پیمانکار برای تحویل پروژه در موعد مقرر، شرکت تأمین مسکن فرهنگیان از ادامه پروژه کنارگذاشته شد و در سال 91 این پروژه به شرکت بتن کاوه واگذار شد.

    با قوت گرفتن دوباره این پروژه در سال 91 وعده و وعیدهای از مسئولان به گوش رسید که در سال 92 قول تکمیل واحدها تا پایان سال 93 به فرهنگیان داده شد و یعقوبعلی عبادی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان نیز سخن از تحویل واحدها در شهریور سال 94 به آورد.

    به هر حال توپ سرگردان مسکن فرهنگیان در پونک زنجان در باتلاق وعده‌های مسئولان و بدقولی پیمانکاران گرفتار شده و متهم ردیف اول پروژه‌های در حال تعلیق که گرانی و تورم عنوان می‌شود متقاضیان بلاتکلیف را ناامید کرده است تا جایی که تعدادی از آنها فکر انصراف را در سر می‌پرورانند.

    اما این روزها استانداری زنجان که به مأمنی برای اعتراض اقشار مختلف مردم از کارگران بیکار شده تا قهوه‌خانه‌داران، از حضور فرهنگیان نیز خالی نبوده و نمایندگان یک هزار و 200 نفر از متقاضیان مسکن با حضور در استانداری صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند.

    معترضان پروژه یک هزار و 196 واحدی پونک اعتراض خود را این چنین عنوان می‌کنند که پیمانکار پروژه بدون اطلاع اعضا عوض شده و سازمان متنی را برای امضا تهیه و به اعضا تحمیل کرده که به سود هیچ یک از متقاضیان نیست.

    یکی از معترضان در این باره می‌گوید: به دلیل اینکه ساخت این پروژه مدت طولانی به درازا کشیده شده، بانک مدعی است که سود مشارکت بالا رفته و پروژه‌ای که قرار بود با 400 میلیون ریال به بهره‌برداری برسد، با مبلغ 890 میلیون ریال تکمیل می‌شود.

    وی به نمایندگی از اعضای این پروژه ادعا می‌کند که همه اعضا به تعهدات تعیین شده خود عمل کردند و حال از مسئولان انتظار دارند تا در قبال تأیید صلاحیت پیمانکاری که پروژه را نیمه کاره رها و به نوعی کلاه‌برداری کرده است، پاسخگو باشند.

    معترضان براین باورند که 18 ماه از موعد مقرر پیمانکار دوم برای تحویل واحدها گذشته و مردم هزینه طولانی شدن پروژه را با مبلغ هنگفت سود مشارکت پرداخت می‌کنند.

    آنها می‌گویند که بانک تاریخی را برایشان معین کرده و آنها را تحت فشار قرار داده که باید برای دریافت وام و تقسیط آن مراجعه کنند در غیر این صورت سود بازپرداخت وام تصاعدی افزایش می‌یابد.

    این درحالی است که متقاضیان نمی‌خواهند وامی که قرار بود 400 میلیون ریال تمام شود را به بهای پرداخت 720 میلیون ریال دریافت کنند و 190 میلیون ریال آن را تحمیلی عنوان می‌کنند. آنان با حقوق دریافتی از آموزش و پرورش که برخی از آنها اجاره نشین هم هستند، قادر به پرداخت هزینه‌های اضافی نیستند.

    معترضان می‌گویند که با احتساب هزینه‌های زندگی توان بازپرداخت ماهانه 4 میلیون ریال به مدت 14 سال را ندارند و این 190 میلیون ریال نباید از طرف اعضا که به تعهدات خود عمل کردند پرداخت شود.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان با تأیید آغاز به کار مجدد پروژه یک هزار و 196 واحدی فرهنگیان در سال 91 با توجه به وضعیت تورمی کشور می‌گوید: دوران مشارکت 617 باب تک واحدی از مجموعه این پروژه به پایان رسیده و متقاضیان باید تا تاریخ 25 دی ماه نسبت تقسیط واحدها اقدام کنند.

    وی با اشاره به درخواست بانک مسکن مبنی بر ارائه سفته و ضمانت سخن از وجود مشکل در فرآیند قسط بندی به میان می‌آورد و می‌افزاید: طبق آخرین تصمیم بلوکهای تک واحدی تا پایان اسفند ماه و بلوکهای دو واحدی تا پایان خرداد ماه به متقاضیان تحویل داده می‌شوند اما واگذاری واحدها منوط به تقسیط تسهیلات واحدها است و در هنگام دیرکرد برای مراجعه به بانک، متقاضیان با درنظر گرفتن جریمه، شامل بازپرداخت با سود 27 درصد می‌شوند.

    عبادی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقشی در این پروژه ندارد، ابراز می‌کند: در حال حاضر سند این مجموعه به نام راه و شهرسازی است و اسناد تفکیک نشده و با توجه به اینکه دوران مشارکت از زمان ورود بانک به پروژه و دریافت قسط اول آغاز شده، اینکه سند در گرو بانک باشد به نفع اعضا است.

    این درحالی است که معترضان صورتجلسه تنظیم شده توسط نماینده راه و شهرسازی، رئیس بانک مسکن و برخی افراد دیگر در هفته گذشته را فاقد ارزش قانونی عنوان می‌کنند چرا که بر این باورند باید در این صورتجلسه قید می‌شد که با وجود 750 میلیون ریال سفته و ضامن، اسناد نباید پس از تفکیک واحدها در رهن بانک بماند.

    آنها می‌گویند این صورتجلسه یک طرفه تنظیم شده و در آن تحویل تک واحدها تا اسفند ماه و دو واحدی‌ها تا خرداد ماه قید نشده و با توجه به اینکه این صورتجلسه قبل از امضا برای برطرف کردن ایرادات قرائت نشده و به امضای همه اعضا و حتی تعدادی از نمایندگان آنها نرسیده، نمی‌تواند دارای اعتبار و ارزش باشد.

    پیش از سال 92 تعدادی از متقاضیان مسکن فرهنگیان که از وقفه در احداث واحدها به تنگ آمده بودند از دریافت واحدها انصراف دادند که اصل وجوه واریزی در طول چند ماه به آنها برگردانده شد؛ در حال حاضر نیز که با گذشت بیش از 9 سال از ساخت این مجموعه می‌گذرد تعدادی از متقاضیان انتظار بیش از این را به صرفه نمی‌دادند و با توجه به تورم قصد بازپس گیری وجوه پرداختی را دارند که مسئولان مربوطه شرایط پرداخت وجوه را در قسط های دو ساله عنوان می‌کنند.

    به هر ترتیب تیر و ستون‌های پروژه یک هزار و 196 واحدی پونک هم با تحمل سرمای 9 زمستان به ستوه آمدند و می‌خواهند 10 سالگی‌شان را با حضور ساکنان و گرمای حاصل از زندگی آنها جشن بگیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو