مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد

قیمت مسکن طی ۲۰ سال ۹۰ برابر شد

کاهش ۴۷ و ۵۴ درصد صدور پروانه ساختمانی در سال‌های ۹۴ و ۹۳

عصر ساختمان : رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک از کاهش ۴۷ و ۵۴ درصد صدور پروانه ساختمانی در سال‌های ۹۴ و ۹۳ خبر داد و گفت: قیمت مسکن به حداقل و به‌طور متوسط سالانه ۳ برابر شده است.

قیمت مسکن طی ۲۰ سال ۹۰ برابر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» و به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی چوب خط، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در مورد حل بحران مسکن، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین بحث‌های تأمین مسکن در کشورهایی شبیه ایران داشتن برنامه جامع و چشم‌انداز روشن است که با برنامه جامع می‌توانیم به اهداف برسیم.

    وی افزود: برنامه جامع و چشم‌انداز روشنی برای بخش مسکن وجود ندارد و اگر هم باشد دولت‌ها از مسیر و ریل آن خارج شدند و ضرر آن را مردم و دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌کنند.

    عقبایی با بیان اینکه قوانین مختلفی در حوزه مسکن داریم، گفت: این قوانین بسیار گسترده، متنوع است و در برنامه جامع، سلیقه‌ای به آن نگاه می‌شود. توسعه و پیشبرد برنامه جامع باید پایدار باشد که برخی مواقع چنین نیست و هر وزیر و یا دولت دنبال این است که در زمان تصدی‌گری خود یک خروجی یا یک برنامه را اجرا کند و این رویکرد وجود ندارد که زیرساخت را فراهم کنند.

    ارائه تسهیلات بانکی به‌طور مستقیم به مردم تورم‌زا است

    وی با اشاره به ارائه تسهیلات برای خرید مسکن، بیان کرد: ارائه تسهیلات بانکی به‌طور مستقیم به مردم امر پسندیده‌ای در اقتصاد نیست و تورم‌زا است، می‌تواند باعث آسیب، تورم و موج گرانی شود، اما برای شرایط اقتصادی که زیرا ساخت لازم برای عرضه و تقاضای مسکن در کشور حاکم باشد و قدرت خرید مردم به میزانی باشد که توده مردم ضعیف با کمتر از ده سال نه 45 سال پس‌انداز بتوانند هزینه خرید مسکن برای خود تأمین کنند، این شرایط در ایران مهیا نیست.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اضافه کرد: با توجه به اقتصاد کشور در شرایط فعلی باید برای خرید مسکن، تسهیلات پرداخت شود و مسئولین دغدغه تورم آن را نداشته باشند. در از اواخر سال 85 تا سال 91 تسهیلاتی برای مسکن داده نشد، ولی در این مدت در برخی نقاط کشور شاهد رشد قیمت مسکن تا 100 درصد بودیم.

    در سال‌های 71 تا 90 قیمت مسکن 60 تا 90 برابر شد

    عقبایی تصریح کرد: ندادن تسهیلات بانکی مستقیم به مردم عامل بازدارنده‌‌ای در جهت افزایش قیمت‌ها نبود و در این شرایط برای برقرار توازن بین عرضه و تقاضای مسکن باید سالانه 800 هزار واحد مسکونی تا به 12 سال ساخته شود تا این توازن برقرار شود.

    وی از کاهش 47 درصدی صدور پروانه ساختمانی سال 94 خبر داد و گفت: در سال 93 هم صدور پروانه برای ساخت مسکن 54 درصد کهش یافت و باید روش‌های دیگر مثل ارائه وام بانکی شرایط خانه‌دار شدن مردم را فراهم کنیم.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تأکید کرد: درآمدهای مردم بالا نیست و رشد قیمت مسکن بسیار غیرمنطقی و نامتعارف است، به‌طوری‌که در سال‌های 71 تا 90 قیمت مسکن در کشور 60 تا 90 برابر شده، یعنی حداقل در 20 سال قیمت مسکن به‌طور متوسط سالانه سه برابر شده است و این در حالی است که درآمدهای مردم در این حد رشد نبود.

    عقبایی با بیان اینکه ارائه تسهیلات عاملی است که می‌تواند به تحریک بازار و بالا بردن قدرت خرید مردم کمک کند، اظهار کرد: در سال 83 وام خرید مسکن 15 میلیون تومان بود که بین 38 تا 43 درصد قیمت یک آپارتمان در شهر تهران را پوشش می‌داد، البته آقای آخوند وزیر راه و شهرسازی قول تأمین 50 درصد قیمت مسکن با ارائه وام را دادند

    وی ادامه داد: وام 60 میلیون تومانی خیر مسکن تاکنون اجرایی نشده بود و اعلام کردند از هفته گذشته اجرایی شده و در حال پرداخت است، این وام نمی‌تواند باعث رشد قیمت شود، زیرا در شهرهای بزرگ مثل تهران که قیمت متوسط آپارتمان حدود 4 میلیون تومان است، کمتر از 20 درصد قیمت مسکن را تأمین می‌کند.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به اینکه رشد تسهیلات با رشد قیمت مسکن متناسب نبوده و از طرفی قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است، گفت: امروز متقاضی وام 60 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصدی فقط برای گرفتن این وام باید 10 میلیون تومان (15 درصد وام) هزینه خرید اوراق بدهد و بابا خرید اوراق سود این وام برابر با 30 درصد می‌شود که در هیچ کجای دنیا چنین نیست.

    با سود 27 درصدی بانکی تولید رشد نمی‌کند

    عقبایی با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید از منافع خود و سود کوتاه بیایند و به بانک داری بادید بنگاه‌داری نگاه نکنند، اظهار داشت: فردی به کانادا رفته و در آنجا وام گرفته و آن را در ایران سرمایه‌گذاری کرده بود، زیرا در آنجا وام را با سود 3 الی 4 درصد به تولیدکننده پرداخت می‌کنند و تولید با سود 27 درصد ایجاد نمی‌شود و رشد نمی‌کند.

    به گفته وی، پرداخت تسهیلات 60 میلیونی تومان به‌صورت یکنواخت در کل کشور با عدالت اجتماعی سازگار نیست، زیرا قیمت متوسط هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران 4 میلیون تومان، در استان تهران 3 میلیون و 300 هزار تومان و در کشور یک‌میلیون 400 هزار تومان است.

    نظارت بر قیمت‌گذاری مسکن یکی از مطالبات مردم است

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان این مطلب نظارت بر قیمت‌گذاری مسکن یکی از مطالبات مردم است، گفت: برای کنترل قیمت باید از راهکارهایی مانند رقابت استفاده کنیم و ایجاد رقابت در بازار مسکن نه‌تنها باعث کنترل قیمت می‌شود، بلکه به سمت کاهش قیمت هم می‌رویم.

    عقبایی اضافه کرد: یکی دیگر از راه‌کارها موضوع زمین است، زیرا زمین 70 تا 90 درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است. هزینه ساخت یک مترمربع آپارتمان در تهران بین 600 هزارتا یک‌میلیون تومان است و بین 3 میلیون‌تا 3 میلیون و 400 هزار تومان را قیمت زمین شامل می‌شود.

    وی گفت: باید سهم زمین در قیمت مسکن را کاهش دهیم و این کاهش اثرگذارترین عامل در کاهش قیمت مسکن است که ظرفیت آن را داریم. در همه طرح مسکن مهر اشتباه نبود و در بخش‌هایی اشتباه اجرا شد، زیرا با یک فرد با 15 میلیون تومان صاحب‌خانه و آپارتمان می‌شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو