مدیران خودروعصر اعتبار

۳۹.۵ دلار برای سنگ آهن ایران ثبت شد

عصر ساختمان:شاخص قیمت سنگ آهن ایران در هفته جاری نیز با افزایش همراه بود و به مرز ۴۰ دلار نزدیک شد.

۳۹.۵ دلار برای سنگ آهن ایران ثبت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بازار فلزات معدنی که با سرعت گرفتن رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر رونق خوبی گرفته بود، نزدیک به دو سال است که با افول همراه شده و دلیل اصلی این رکود نیز کاهش رشد اقتصادی بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده این فلزات یعنی چین است.

    این کشور که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد هم به شمار می‌رود، در مدت اخیر برای فروش محصولات فولادی خود نیز با معضل بزرگی روبرو شده و همین امر سبب شده است که تولیدکنندگان این کشور دست به دامپینگ‌ بزنند، اما در مقابل، کشورهای دیگر نیز برای حمایت از تولیدکنندگان خود تعرفه‌های سنگینی روی فولاد چین وضع کرده‌اند.

    همین امر سبب شد تا میزان تولید فولاد در این کشور و به تبع آن تقاضای سنگ آهن هم کاهش یابد و با توجه به کاهش تقاضا و افزایش عرضه سنگ آْهن، قیمت این سنگ معدنی با افت زیادی همراه شد.

    از سوی دیگر با توجه به تحریم بودن ایران، قیمت فروش سنگ آهن ایران پایین‌تر از قیمت واقعی خود بود و همین امر بستر سواستفاده برخی از موسسات را برای اعلام قیمت غیرواقعی سنگ آهن ایران فراهم کرد.

    این در حالی است که در روزهای پایانی سال 2015، قیمت سنگ آهن باز هم روند صعودی گرفت و سبب شد تا امید جدیدی در بازار ایجاد شود.

    شاخص قیمت سنگ آهن ایران نیز در 9 هفته از 52 دلار به حدود 35 دلار رسیده بود، در هفته‌های اخیر بازهم صعودی شد و بر اساس آخرین اعلام موسسه بین‌المللی متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن ایران در 6 ژانویه 2016 برابر 39 دلار و 50 سنت است و اگر این روند ادامه یابد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در هفته آینده این شاخص از مرز 40 دلار به ازای هر تن عبور کند.

    هرچند که برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت مقطعی است و در سال جاری میلادی نیز آینده روشنی برای سنگ آهن دیده نمی‌شود.

    از سوی دیگر کامران وکیل – دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی – به ایسنا گفته بود که با آغاز تعطیلات چینی‌ها در 20 فوریه بار دیگر تقاضا و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

    البته برخی منابع خبری و کارشناسان معتقدند که در آینده نزدیک هند می‌تواند جایگزین چین شود و با سرعت گرفتن رشد اقتصادی هند، تقاضا برای فلزات معدنی در بازار افزایش یافته و می تواند موجب تقویت قیمت‌ها شود، البته باید دید که هند تا چه اندازه می‌تواند در این عرصه موفق عمل کرده و بر بازار تاثیرگذار باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار